کد خبر: ۹۴۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - 20 February 2017
از دوران زمامداری ترامپ بیش از چند هفته نمی‌گذرد در حالیکه رسوایی واترگیت در اواخر دوره ریاست جمهوری نیکسون وی را به استیضاح کشانده است، با این اوصاف آیا می‌توان وضعیت اکنون او را با وضعیت نیکسون مقایسه کرد و استیضاحش را محتمل دانست؟
 روزنامه آفتاب یزد در گزارش صفحه سیاسی نوشت: از دوران زمامداری ترامپ بیش از چند هفته نمی‌گذرد در حالیکه رسوایی واترگیت در اواخر دوره ریاست جمهوری نیکسون وی را به استیضاح کشانده است، با این اوصاف آیا می‌توان وضعیت اکنون او را با وضعیت نیکسون مقایسه کرد و استیضاحش را محتمل دانست؟

در ادامه این گزارش می خوانیم: این روزها همه می‌گویند دونالد ترامپ یا آمریکا را به زیر می‌کشد یا خودش را. آنقدر در همین چند روز کوتاه آشوب و بلوا به پا کرده که شاید حتی برخی از جمهوری خواهان نیز به آینده این روند ناامید شده‌اند. از امضای قوانینی که اگرچه عمل به‌وعده‌های انتخاباتی‌اش بود گرفته تا ماجرای بده بستان‌های سیاسی با روسیه و پوتین و دردسری به نام مایکل فلین مشاور ارشد امنیت ملی اش.

ترامپ آنقدر با رسانه‌ها نیز بد تا کرده که همه‌شان مترصد فرصتی برای تحقیر و خرد کردن او هستند، تا با به دست آوردن آتویی از وی، آوارها را بر سرش بریزند.

رفتار ترامپ بی‌گمان عجیب و غریب‌تر از نیکسون است، نیکسونی که به خاطر ماجرای واترگیت از طریق همان خبرنگارانی که دونالد ترامپ بر آنها می‌تازد و آنها را دشمنان ملت می‌خواند، استیضاح و سپس وادار به کناره‌گیری شد. پس شاید ترامپ هم به سرنوشت نیکسونی دیگر دچار شود!

اویی که آتشش تندتر است و روابطش با رسانه‌ها بدتر و خراب‌کاری‌ها و درگیری‌هایش با ساختار نظام و حاکمیت آمریکا بیشتر؛ دونالد ترامپ حتی به دیگر قوای کشورش هم احترام نمی‌گذارد، دادستان آمریکا، ساختار قضائیه آمریکا همه و همه را با خود درگیر و حتی به آنها توهین کرده است.

از همان اول خیلی از هم حزبی‌های او نیز دل خوشی از کارها و حرف‌هایش نداشتند و بارها از وی اعلام برائت کردند. با این اوصاف آیا او را می‌شود کسی دانست که بساطش امروز و فردا در کاخ سفید جمع و راهی کنگره‌ای شود که برای استیضاح شدنش وی را فراخوانده اند؟! استیضاحی که بی‌تردید می‌تواند اتفاقی مهم در قرن بیست و یکم آمریکا به شمار بیاید؟

**در رویای سلطانی 
دونالد ترامپ ناآشنا و تازه کار به امور سیاسی که همچون سلاطین عثمانی بر تاج و تخت نشسته و همکاران او در کاخ سفید چون خدمتکارانی در پشت سر او دست به سینه ایستاده‌اند و از هر امضایی که وی بر پای دستوری و قانونی می‌زند با لبخندی و احسنتی! رو به دوربین‌ها‌ استقبال می‌کنند، در پشت دوربین‌ها با دنیایی آشفته روبه روست، دنیایی که یک سر آن ماجرای ارتباط او و تیمش با روسیه در میان است و یک طرف دیگرش درگیری‌ها‌ی خارج از عرف وی با قضات آمریکایی و رسانه‌ها‌ی جهان!

ترامپ که در این یک ماه نشان داده هنوز همان مجری و «شومن» گهگداری طناز است که باعث تمسخر می‌شود و چیزی از عرصه سیاست نمی‌داند و نگاه سنتی به زنان دارد تاجاییکه بانوی اول آمریکا را صرفا مادری مهربان توصیف می‌کند!(که احتمالا باید در خانه بماند و به‌خانه داری اش بپردازد) و البته به مانند عصر آپارتاید، به روح نژاد پرستی جانی دوباره دمیده، با روزهای ناخوش احوال جمهوری خواهان بین سال‌ها‌ی 1972 تا 1975 مقایسه می‌شود! زمانی که داستان واترگیت تیتر یک اخبار جهان شد.

**واترگیت دوم 
داستان نیکسون و ترامپ از جهات مختلفی قابل مقایسه با یکدیگر است و می‌توان شباهت‌ها‌ی زیادی بین این دو یافت.
در دهه 70 میلادی و در جریان انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا تعدادی از ماموران اف‌بی‌آی وارد ساختمان هتل واترگیت محل استقرار ستاد انتخاباتی حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا شدند و دستگاه‌های شنود کار گذاشتند و سپس اسناد و مدارکی را برای اهداف مختلف به سرقت بردند، این اقدام غیرقانونی با پیدا شدن یک نوار توسط یک مامور حراست هتل به طور تصادف لو رفت و اندکی بعد روزنامه واشنگتن پست این ماجرا را افشا کرد، اگرچه در ابتدا تصور این بود که مقامات دسته‌چندمی امنیتی آمریکا در این امر نقش داشته اند بعدها معلوم شد که شخص نیکسون نیز از ماجرا آگاه بوده ولی آن را انکار می‌کرده است، این مسئله کافی بود تا سنا تصمیم به استیضاح او بگیرد و نیکسون هم قبل از آنکه ماجرا به جاهای باریکتر بکشد با علم به اینکه استیضاحش رای خواهد‌ آورد، استعفا داد... 

**شباهت‌ها با واترگیت 
در ماجرای دونالد ترامپ نیز چندین اتفاق مشابه روی داده است. افشای فایل‌ها‌ی محرمانه انتخاباتی حزب دموکرات و دست داشتن روسیه در انتخابات آمریکا را می‌توان حلقه تاریک و مشابه داستان ترامپ با واترگیت دانست.

به عبارتی درست همان ماجرای تقلب و دست کاری در انتخابات آمریکا در جریان انتخابات ریاست جمهوری و رسوایی واترگیت در دهه70 میلادی، اکنون گریبان ترامپ را هم گرفته. اتهام نقش داشتن روس‌ها‌ در آخرین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مسجل شده است- موضوعی که منجر به اخراج 35 دیپلمات روس از آمریکا توسط اوباما شد- اما کسی هنوز نتوانسته رابطه ترامپی‌ها‌ با روس‌ها‌ در دستکاری در انتخابات آمریکا را به اثبات برساند.

شباهت دیگر اینکه؛ اینبار هم پای همان روزنامه‌ای درمیان است که در دوره واترگیت بود! رسوایی واتر گیت توسط «واشنگتن پست» برملا شد و دست آخر نیکسون را وادار به استعفا کرد. درست همان نشریه‌ای که در زمان ترامپ، مایکل فلین مشاور ارشد او و رابطه اش با روس‌ها‌ را افشا و وی(فلین) را وادار به استعفا کرد!

سومین شباهت اینکه، نیکسون علی رغم جمهوری خواه بودنش در آن زمان در مقابل مجلس سنایی قرار گرفت که جمهوری خواهان آن با دموکرات‌ها‌ برای برکناری وی بسیج شده بودند. اکنون ترامپ جمهوری خواه نیز مدت‌ها‌ست که در میان بسیاری از چهره‌ها‌ی هم حزبی خود (جمهوری خواه) منفور است و همین امر باعث شده تا استیضاح بر سر او سایه شوم افکند. نمونه اش سناتور معروف جمهوری خواه «مک کین» که به کنایه به ترامپ گفته: سرکوب رسانه‌ها‌ نخستین اقدام یک دیکتاتور است و ترامپ باید از تاریخ درس بگیرد.

در کنار همه اینها مشروعیت و بحث امنیت ملی آمریکا را نیز بگذارید، نیکسون در آن زمان متهم به این بود که امنیت کشور را به خطر انداخته و خلاف قانون عمل کرده است، ترامپ هم با وضع قوانینی چون منع ورود اتباع هفت کشور به آمریکا همین شرایط را داشت. او با دستوری که از سوی قضات، خلاف قانون اساسی آمریکا دانسته شد، باعث ناآرامی و ناامنی در ایالات متحده شده است.

**نظر افشا کننده واترگیت درباره ترامپ 
اما از دوران زمامداری ترامپ بیش از چند هفته نمی‌گذرد در حالیکه رسوایی واترگیت در اواخر دوره ریاست جمهوری نیکسون وی را به استیضاح کشانده است، با این اوصاف آیا می‌توان وضعیت اکنون او را با وضعیت نیکسون مقایسه کرد و استیضاحش را محتمل دانست؟
به هر روی نباید هشدار «کارل برنستین» یکی از دو خبرنگاری که گزارش رسوایی ریچارد نیکسون رئیس جمهوری اسبق آمریکا را منتشر کرده بود، نادیده گرفت که اخیرا گفته: اقدامات دونالد ترامپ، فریبکارانه تر از اقدامات مشابه نیکسون است.
برنستین در توئیتی نوشت: خطرناک ترین دشمن ملت، همیشه دروغگویی رئیس جمهوری بوده است.

مطالبی که باید ترامپ را حسابی بترساند چون گوینده آن برای سیاسیون آدم ترسناکی است.

**ادامه بیابد شاید 
داوود هرمیداس باوند استاد حقوق بین الملل و رییس سابق کمیته حقوقی سازمان ملل، درباره اینکه آیا تداوم سیاست‌ها‌ی ترامپ باعث بروز واترگیت دوم می‌شود، گفت:«برای این اتفاق باید مجموعه‌ای از حوادث رخ بدهد که با ارزش‌ها‌ی آمریکا یا خصوصیات یک رئیس جمهور در تناقض باشد. درباره نیکسون نیز چند مسئله مطرح بود، مثلا وقتی کشف شد معاون او هنگامی که فرماندار مریلند بوده است در یک مزایده به نفع دوست خود اعمال نفوذ کرده است در آن زمان کنگره به معاون نیکسون گفت که یا باید استعفا بدهد یا استیضاح شود! نیکسون هم چون مدعی بود که درباره واترگیت اطلاعاتی نداشته است و بعدها شواهد و دلایلی پیدا شد که از این ماجرا اطلاع داشته او نیز پیش ‌از استیضاح، مجبور به استعفا شد.

باوند یادآوری کرد: «درباره بیل کلینتون نیز شاهد بودیم که به دلیل خبر رابطه اش با منشی خود در معرض برکناری قرار گرفت ولی با همراهی 4نفر از جمهوری خواهان با دموکرات‌ها‌، آرای لازم کنگره برای استیضاح او کسب نشد و توانست از مخمصه نجات پیدا کند.»

وی گفت: «رئیس جمهور باید به ارزش‌ها‌یی خود را پایبند کند که موجب سرافکندگی و سرزنش نباشد. اما با تمامی این احوال هنوز زود است تا در شرایطی که اکثریت سنا با جمهوریخواهان است راجع به استیضاح ترامپ صحبت کنیم. از طرفی برای استیضاح باید دلایل قانع کننده تری باشد.»

**اگر دروغ گفته باشد 
وی افزود: «اگر چه دونالد ترامپ از همان آغاز ریاست جمهوری با مشکلاتی رو به رو شده اما هر از گاهی بعد از این فشارها به تعدیل موضع‌گیری‌هایش پرداخته است، اما اگر همین روند ادامه داشته باشد ممکن است در آینده حتی صلاحیت او مورد تردید قرار بگیرد و در آن شرایط جمهوری خواهان با دموکرات‌ها‌ همسو شوند و استیضاح ترامپ را کلید بزنند. ولی در مقطع فعلی ترامپ چنین مشکلی
نخواهد داشت.»

باوند گفت: «ترامپ هنوز در مقدمات کار خود است و هنوز هم با فرهنگ سیاسی آمریکا آشنایی پیدا نکرده، بنابراین در این شرایط بعید است که مسئله استیضاح روی دهد اما تداوم این شرایط ممکن است جمهوریخواهان را به نقطه‌ای برساند که صلاح کشور را در این ببیند که او را استیضاح کنند.»

هرمیداس باوند افزود: «ولی اگر مشخص شود اتفاقی که برای مایکل فلین افتاد در مورد او نیز صدق کند به گونه‌ای که او هم ارتباطاتی با روسیه یا پوتین داشته است ولی آنها را انکار کرده، آن موقع مطمئنا وضعیت فرق می‌کند و روند استیضاح وی خیلی سریعتر طی خواهد شد.»

**دشمن ملت یا ترامپ؟
اما فریدون مجلسی دیگر کارشناس مسائل بین‌الملل در اینباره به آفتاب یزد گفت: «اینکه ترامپ به زودی استیضاح شود بسیار بعید است. برای آنکه در حال حاضر حزب جمهوری‌خواهان نمی‌خواهند دست به اقدامی بزنند که حیثیت‌شان آن هم بعد از این همه تشریفات و مبارزات انتخاباتی، به این سرعت زیرسوال برود و ترامپ کارش به استیضاح بکشد. اما بی تردید تداوم رفتارهای ترامپ دردسرساز خواهد بود.»

وی گفت: «ترامپ تصور می‌کند مدیرعامل آمریکا شده است و هنوز نمی‌داند که رفتار رئیس جمهور با یک مدیرعامل شرکت خصوصی فرق دارد، رفتارهای عجیب او بعد از ریاست جمهوری تفاوت چندانی با رفتارهای غیرعقلانی که در برخی کلیپ‌ها‌ی قبل از ریاست جمهوری از او در شبکه‌ها‌ی اجتماعی پخش شده، ندارد.»

وی افزود: «از سویی رفتار بدی که ترامپ با رسانه‌ها‌ دارد مسلما به ضرر او تمام خواهد شد، وی هنوز نمی‌داند که قدرت رسانه‌ها‌ حتی از قوای سه‌گانه بیشتر است. رکن چهارم دموکراسی آمریکا رسانه‌ها‌ هستند و همین رسانه‌ها‌ نیز، دموکراسی را زنده نگه می‌دارند و معایب را می‌گویند و مهم‌تر از همه اینکه، همین رسانه‌ها‌ بودند که رئیس جمهور نیکسون را از کار برکنار کردند، استیضاح نیکسون حاصل کار روزنامه نگاران بود! از همین رو باید ترامپ حواسش به رسانه‌ها‌ باشد تا همان بلایی که بر سر نیکسون آمد بر سر او نیاید ولی جای تعجب است که او رسانه‌ها‌ را اینگونه علیه خود می‌شوراند.»

وی گفت: «ترامپ می‌پندارد که می‌تواند هر قانونی را امضا کند و دیدیم که چگونه در مقابل قوه قضاییه قرار گرفت و طبیعتا تداوم این مسیر به ضرر او تمام می‌شود.»

مجلسی درباره اینکه آیا مسیر ترامپ تداوم می‌یابد و یا دستخوش تغییرات خواهد شد؟ پاسخ داد: «ترامپ نه در موقعیت و نه در سن و سال و نه در وضعیت روانی است که بتواند خودش را اصلاح کند و طبیعتا اگر این وضعیت ادامه یابد بعید می‌دانم بتواند در قدرت دوام بیاورد.»

**افکار عمومی باید آماده شود 
وی درباره اینکه اتفاقاتی چون مایکل فلین یا رودررویی ترامپ با قوه قضاییه تا چه اندازه می‌تواند باعث استیضاح وی شود، پاسخ داد: «این موارد می‌تواند اتفاقات اولیه و آغازگر این مسئله محسوب شود، اما اینها در جهت استیضاح وی کافی نیست. برای استیضاح ترامپ ابتدا باید افکار عمومی آمریکا پذیرای این موضوع باشد.

اگر چه ترامپ در حال حاضر مخالفان بسیار زیادی دارد اما این مخالفان به اکثریت ویژه‌ای نرسیده‌اند که بتوان بحث استیضاح او را در سنا مطرح کرد. به هر حال گروه‌ها‌ی زیادی نیز از اینکه ترامپ به وعده‌ها‌ی انتخاباتی خود پایبند مانده خرسندند.»

وی افزود: «از طرفی دیگر حزب جمهوریخواه نمی‌خواهد که به این سرعت خود را شکست خورده بداند. برای همین است که وضعیت فعلی تحمل می‌شود تا سیستم آمریکا بر ترامپ حاکم شود و ترامپ ناچار شود از طریق این سیستم کارها را ادامه دهد بی آنکه نیاز به استیضاح او باشد.»

فریدون مجلسی در پاسخ به این سوال که اگر مشخص شود ترامپ نیز مانند مایکل فلین ارتباطاتی با روسیه داشته است وآ نها را بازگو نکرده تا چه اندازه بحث استیضاح وی مطرح خواهد بود، گفت: «درباره مایکل فلین اساسا هیچ جاسوسی‌ای از سوی او صورت نگرفته است. فلین صرفا یک عمل تاکتیکی به نفع ترامپ انجام داده بود. ولی به خاطر عدم اطلاع رسانی کامل به معاون ترامپ درباره رابطه با روسیه وادار به استعفا شد. از طرفی ترامپ هنوز هیچ عدم صداقتی از خود به ویژه در زمینه ارتباط با پوتین نداشته است که به اثبات برسد. خود او پیش از این بارها از تریبون اعلام کرد که می‌خواهد به روسیه نزدیک شود. قرار هم نیست هر صحبتی با یک کشور، جاسوسی و خیانت تلقی شود. بنابراین ترامپ به خاطر این موضوع هم استیضاح نمی‌شود.»

مجلسی درباره اینکه چه زمانی باید استیضاح ترامپ را محتمل دانست، پاسخ داد: «استیضاح ترامپ از حزب جمهوری خواه شروع خواهد شد. حزب جمهوری خواه ممکن است به این نتیجه برسد که با وجود خودکامگی‌ها‌ی ترامپ، شانس حضور این حزب در عرصه‌های آتی سیاست از بین می‌رود. آن هم ترامپی که چه قبل از انتخابات و چه بعد از آن نشان داده که نه برای حزب جمهوری خواه بلکه برای خودش کار می‌کند.» 

وی ادامه داد: «از طرفی ترکیب مجلس سنا از سوی دموکرات‌ها و جمهوری خواهان چندان با هم تفاوت ندارد، در سنا، ترامپ از سوی برخی جمهوری خواهان نیز مورد سرزنش است و همین امر احتمال رای آوری استیضاح او را (در صورت استیضاح )در آینده بیشتر می‌کند.»

*منبع: روزنامه آفتاب یزد، 1395.12.2 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: