کد خبر: ۹۳۸۵۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۴ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - 14 February 2017
ایران همچون سایر کشورها اقتصاد سرمایه داری را درپیش گرفته است اما آنها از تولید داخلی دفاع کردند و ما از واردات و صادرات نفت.

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه از بیرون به کشور تهاجم اقتصادی شده و این تهاجم در داخل پذیرفته شده است گفت: ایران همچون سایر کشورها اقتصاد سرمایه داری را درپیش گرفته است اما آنها از تولید داخلی دفاع کردند و ما از واردات و صادرات نفت.

به گزارش تسنیم، ابراهیم رزاقی با بیان اینکه تهاجم اقتصادی به کشور ما از بیرون بوده ولی از داخل پذیرفته شده است، گفت: بعد از فوت امام، ما اقتصاد سرمایه داری را تحت عنوان سیاست های تعدیل اقتصادی به کار گرفتیم اما در واقع این اقتصاد، سرمایه داری نئولیبرال امریکایی است و در 27 سال گذشته آن را اجرا کردیم.

وی افزود: ما در این نوع سرمایه داری، دست به ابتکاراتی هم زده ایم مثلا آنها از تولید داخلی دفاع کردند و به بلوغ  رسیدند اما ما از واردات و  همچنین صادرات نفت خام دفاع کردیم.

استاد بازنشسته اقتصاد با طرح پرسشی ادامه داد: به عنوان یک کشور اسلامی انقلابی، وقتی مورد تهاجم اقتصادی قرار گرفتیم و مرتبا نقاط ضعف مان تشدید شده است، جهان بینی ما چیست؟

وی ادامه داد: این سیاست ها، سیاست های اجرایی است ولی احتیاج به جهان بینی دارد و این جهان بینی در قانون اساسی است مثلا سوسیالیست می گوید اقتصاد یک بخشی و دولتی است و سرمایه داری می گوید خصوصی است ولی در کشور ما اقتصاد سه بخش است دولتی، تعاونی و خصوصی.

رزاقی با اشاره به وصیت نامه امام (ره) اظها داشت: ایشان در وصیت نامه شان نکاتی را می گویند که بسیار راه گشا است و الگوی ما را از لحاظ اقتصادی ارائه می دهند، مثلا می فرمایند چرا وقتی در داخل تولید نمی کنیم کالای خارجی مصرف می کنیم ابتدا باید تولید کنید.

 احسان خان دوزی هم به درون زایی با نگاه به بیرون تاکید کرد و گفت: هر مدلی از سرمایه گذاری را انتخاب کنید ایرادی ندارد اگر گوشه چشمی به فرصت های سرمایه گذاران ایرانی و خارجی داشته باشیم. اما باید مدل ما به نحوی طراحی شود که عنصر درون زایی را خدشه دار نکند و خودش تبدیل به پاشنه آشیلی نشود.

وی ابراز تاسف کرد: متاسفانه سیاست گذار  ما آنقدر که فرصت های داخلی را از دست می دهد به آن توجه نمی کند و بیشتر نگاه می کند به اینکه سرمایه گذاران خارجی را جذب کند.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به عدم استفاده از دارایی های خرد برای رونق اقتصادی در کشور گفت: ما نهادی را طراحی نکردیم و مجلس و دولت ما قانونی برای به کار انداختن سرمایه های خرد در عین حمایت از آنها به کار نیانداخته است که این دارایی های متاسفانه راکدی که بالفعل نشدند در چرخ تولید و سرمایه گذری قرار بگیرند.

خان دوزی با ابراز تاسف از اینکه متاسفانه در ذهن مسئولین ما استقلال نبوده و بیشتر محور واردات داشته ایم، گفت: ما تا وقتی که راهبرد کارمان مشخص نباشد نمی دانیم باید چه کنیم مسئولین چیزهایی را که نمی توانیم تولید کنیم به خارجی ها می دهند و دلیلش این است ک مدیران جهادی نداریم.

خان دوزی با تاکید بر اینکه باید خودمان را از یک تغافل بزرگ بیرون بیاوریم، خاطر نشان شد: سالهاست کارشناسانی که تجارب کشورها در بزرگ شدن بخش خصوصی را چک کردند پیشنهاد کردند که باید محوریت خصوصی سازی را از ذهن سیاست گذار کنار بگذاریم.

وی افزود: اساسا نباید از طریق خصوصی سازی به سمت بزرگ کردن این بخش می رفتیم. راه همانی است که از طریق ساز و کارهای انگیزشی کاری کنیم که بخش خصوصی فعال شدن را اقتصادی ببیند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: