کد خبر: ۹۳۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۲ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - 12 February 2017
یک مدیر بانکی با بیان اینکه بانک و بورس، رقیب یکدیگر نیستند، گفت: تنگنای نظام تامین مالی تنها در قالب یک ساختار یکپارچه بازار پول و سرمایه، قابل حل است.
یک مدیر بانکی با بیان اینکه بانک و بورس، رقیب یکدیگر نیستند، گفت: تنگنای نظام تامین مالی تنها در قالب یک ساختار یکپارچه بازار پول و سرمایه، قابل حل است.

به گزارش خبرنگار مهر، هادی اخلاقی در هشتمین کنفرانس توسعه نظام تأمین‌مالی و سرمایه‌گذاری در ایران با تاکید بر ضرورت توجه به شرکتهای دانش بنیان و ارائه ابزارهای نوین برای تامین مالی آن‌ها گفت:  فرمایشات مقام معظم رهبری در چارچوب سیاستهای اقتصاد مقاومتی، مساله گستردگی تامین مالی و توسعه ابزارها و روش‌های کارآمد آن را از پیش‌نیازهای مالی پیاده‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان خوانده است؛ این در حالی است که اقتصاد ایران در طول سال‌های اخیر، در زمینه برخی از شاخص‌های تأمین مالی که رقابت‌پذیری اقتصاد را نشان می‌دهد، بهبود مناسبی داشته است.

وی افزود: با این‌وجود، برای عبور از مرحله فعلی توسعه‌یافتگی کشور که اقتصاد مبتنی بر کارایی است و نیز رسیدن به اقتصاد مبتنی بر نوآوری، بایستی نظام تأمین مالی به صورت یکپارچه و ساختارمند، از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کند.

این فعال صنعت بانکداری، اصلی‌ترین عامل عدم توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در کشورهای آسیایی و در حال‌توسعه را عدم توسعه نظام مالی این کشورها معرفی و تصریح کرد: کشورهای در حال‌توسعه، به دلیل توسعه‌نیافتگی بازار سرمایه و سیستم مالی بانک محور ضعیف، با پدیده عدم شمول مالی روبرو هستند و این موضوع توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان که نیاز فراوانی به تأمین مالی حرفه‌ای و پیشرفته دارند را با چالش مواجه کرده است.

اخلاقی، افزود: نظام تامین مالی، خود نیز با تنگناهایی از جمله حجم بالای مطالبات غیرجاری، انجماد دارایی‌ها، دارایی‌های موهوم و غیرواقعی، کم‌عمق بودن بازار سرمایه و بالا بودن ریسک‌های سرمایه‌گذاری روبرو است؛ اما در صورتی که نظام بانکی و بازار سرمایه به عنوان دو نقش مکمل و نه رقیب و در قالب یک ساختار یکپارچه فعالیت کنند، می‌توانند مشکلات تأمین مالی بنگاه‌های کشور به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان را حل کنند.

مدیرعامل بانک ملت با ارائه افق‌های روشن حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، از جمله امکان ورود این شرکت‌ها به بازار سرمایه، امکان همکاری شرکت‌های خارجی در تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان، رشد روزافزون شرکت‌های دانش‌بنیان، اصلاح نظام بانکی در زمینه حمایت از این شرکت‌ها و توسعه ابزارهای جدید تأمین مالی، ضروریات توسعه نظام تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان را برشمرد.

وی با بیان اینکه تصویب قوانین مناسب برای تشویق مشارکت بخش خصوصی و تسهیل ایجاد شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و سهام خصوصی، یک ضرورت است خاطرنشان کرد:حمایت از تشکیل نهادها و انجمن‌های تخصصی موردنیاز برای پشتیبانی از شرکت‌های دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاران خصوصی، توسعه و ترویج فرهنگ حمایت از نوآوری و ایجاد پایگاه‌های اطلاعاتی قابل‌اتکا برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و  الزام قانونی نهادهای تأمین مالی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله دیگر الزامات است.

اخلاقی با اشاره به برخی از اقدامات حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان به برنامه این بانک در خصوص تأسیس یک شرکت VC با مکمل های شتاب‌دهنده‌ی ویژه این شرکتها، راه‌اندازی فاندینو به عنوان ابزاری برای جمع سپاری برای حمایت از فعالیت های کارآفرینی و صنایع دانش‌بنیان، برنامه‌ریزی و اقدام در راستای تسهیل فرایند کاستودین برای جذب سرمایه گذاری‌های خارجی اشاره کرد.

وی افزود: در آینده نیز با رعایت قوانین و مقررات، حمایت خود از شرکت‌های دانش‌بنیان و کارآفرینان را با جدیت تمام و با استفاده از ابزارهای نوین ادامه خواهیم داد
برچسب ها: اخلاقی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: