کد خبر: ۹۳۵۴۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۱ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - 11 February 2017
همواره رفتار دستگاههای اجرایی می تواند سبب ارتقا یا تزلزل یک صنعت شود. موضوعی که در صنعت بیمه فراموش شده و اخلاق برخی از فروشندگان و کارکنان این صنعت، نشان از باری به هرجهت شدن فروش بیمه نامه ها دارد.
بانكداري ايراني همواره رفتار  دستگاههای اجرایی می تواند سبب ارتقا یا تزلزل یک صنعت  شود. موضوعی که در صنعت بیمه فراموش شده و اخلاق برخی  از فروشندگان و کارکنان این صنعت،  نشان از باری به هرجهت شدن فروش بیمه نامه ها دارد.

به گزارش بانكداري ايراني، در روزهای اخیر برخی از رسانه ها خبرهایی مبنی بر مشکلاتی در شبکه فروش و نمایندگی شرکتهای  بیمه منتشر کرده اند که این اتفاق می تواند در بلند مدت  تاثیر منفی زیادی بر صنعت بیمه بگذارد . در این خبرها آمده است که برخی کارمندان شعب یکی از شرکتهای بیمه که  سهم بازار بالایی را نیز به خود اختصاص داده ، دارای کد بازاریابی بنام یک شرکت نمایندگی وابسته  هستند و بیمه های مستقیم را با کد بازاریابی خود صادر می کنند .

این در حالی است که مطابق قانون بیمه گری،  شرکتهای بیمه می توانند از طریق استقرار شعب و یا کارشناس فروش در واحدهای وابسته به عرضه بیمه نامه و جذب مشتری اقدام کنند و یا با اعطای نمایندگی فروش به افراد حقیقی و حقوقی و یا به واسطه کارگزاران به صورت غیر مستقیم به بازار یابی و فروش بیمه نامه بپردازند.بر طبق آمار موجود هم اکنون بیش از 80 درصد فروش شرکتهای بیمه توسط نمایندگان حقیقی و حقوقی صورت می گیرد ضمن اینکه نقش شبکه نمایندگی در هم بازار هر شرکت ، ترکیب پرتفوی و میزان فروش اهمیت ویژه ای دارد.

بر این اساس ،  برخی از کارمندان بعضی از شرکتها ،   اقدام به فروش بیمه نامه کرده و نمایندگی های خود را دور می زنند  تا شاید از پورسانت و دیگر  مزایای  فروش بیمه نامه استفاده کنند در خصوص این مساله دو سوال وجود دارد نخست اینکه چه امکاناتی را شرکتها در اختیار کارمندان قرارداده اند که آنها به خود اجازه می دهند تا در این کارها ورود کنند و نکته دیگر اینکه ناظران صنعت بیمه کجای این موضوع قرار ارند ؟ 

مشکل فروش حق بیمه نامه ها ،  برخی از شرکتهای بیمه‌گری را وادار به هرکاری کرده است از یک طرف با نرخ شکنی نسبت به دیگر  شرکتها ظلم می کنند و در مرحله بعدی در درون خود  به همکاران خود اجازه هر کاری را  می دهند تداوم این روند قطعا می تواند صنعت بیمه را با مشکلات فراوانی روبرو کند. و از همه مهمتر اینکه در بلند مدت این اتفاق سبب مرگ اخاق در این صنعت خواهد شد موضوعی که در شان صنعت بیمه نیست. 

اهمیت نقش نمایندگان حقیقی و تلاش شرکتها جهت جذب نمایندگان با دانش و آگاه به فروش در حالی است که عملا در موارد بسیاری گزارشات مستندی از دور زدن کار نمایندگان توسط شعب شرکتهای بیمه مشاهده شده است این د رحالی است که یکی از وظایف شعب شرکتهای بیمه تسهیل بخشی و حل مشکلات نمایندگان  است.

در یکی از گزارشات مستندی که برای رسانه ریسک نیوز ارسال شده است متاسفانه علی رغم تخلف آیین نامه ای ، برخی کارمندان شعب یکی از شرکتهای بیمه که  سهم بازار بالایی را نیز به خود اختصاص داده ، دارای کد بازاریابی بنام یک شرکت نمایندگی وابسته  هستند و بیمه های مستقیم را با کد بازاریابی خود صادر می کنند .

گفتنی است ، این معضل در بسیاری از شرکتهای بیمه ریشه دوانده و در نتیجه این نحوه عملکرد در واقع کارمندان شعبات  شرکتهای بیمه ، رقیب نماینده ها شده و  در بسیاری موارد پا را فراتر نهاده و  به جای نرخ دهی به نماینده ، مستقیما" وارد مذاکره با بیمه گذار می شوند.

معمولا در این موارد کارمندان شعب ، پرتفوی نماینده رو دور می زنند و  خود مستقیما با بیمه گذار هماهنگ کرده  و به صدور بیمه نامه البته در کد بازاریابی و با کارمزد 75%  اقدام می کنند.

همانطور که اشاره شد این معضل در بسیاری از شرکتهای بیمه به چشم می خورد ، ضمن اینکه دور زدن پرتفوی توسط شرکت بیمه و حتی مدیران ارشد بیمه ای گلایه ای است که در بسیاری موارد از سوی کارگزاران نیز مظرح شده است.

آنچه که مسلم است ، تقویت شبکه فروش و ایجاد برنامه های انگیزشی برای نمایندگان در ترغیب این بخش از شبکه فروش جهت کسب پرتفوی بهینه و با کیفیت اثر گذار خواهد بود این در حالی است که رقابت کارمندان شرکتهای بیمه در شعب نه تنها رغبت نمایندگان را کاهش می دهد بلکه در نهایت به کاهش سهم بازار شرکت منجر می شود.

لازم بذکر است ، به نظر می رسد نحوه فعالیت شرکتهای خدمات بیمه ای نه تنها از سوی شرکت بیمه بلکه از جانب نهاد نظارتی باید زیر ذره بین قرار گیرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: