کد خبر: ۹۳۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۷ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - 08 February 2017
«ضرورت و ابعاد آموزش وظایف شهروندی و نظام آموزشی»، «به‌جای بگم‌بگم راه انداختن مستندات را به قوه قضاییه دادیم»، «جزییات توافق جدید برای نقل و انتقال پول»، «عمان به دنبال خرید گاز از ایران»، و «تنش اروپا و امریکا، همکاری‌های ایران و فرانسه را بیشتر می‌کند» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه اعتماد در شماره چهارشنبه 20 بهمن است.
 «ضرورت و ابعاد آموزش وظایف شهروندی و نظام آموزشی»، «به‌جای بگم‌بگم راه انداختن مستندات را به قوه قضاییه دادیم»، «جزییات توافق جدید برای نقل و انتقال پول»، «عمان به دنبال خرید گاز از ایران»، و «تنش اروپا و امریکا، همکاری‌های ایران و فرانسه را بیشتر می‌کند» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه اعتماد در شماره چهارشنبه 20 بهمن است.

** ضرورت و ابعاد آموزش وظایف شهروندی و نظام آموزشی
پرسش این است که آیا آموزش حقوق شهروندی در نظام آموزشی ضرورتش درک شده است و جایگاهی دارد؟ محمد داوری یکی از فعالان صنفی و رسانه‌ای در بخش نخست میزگرد برای طرح موضوع گفت: یک شهروند متعادل کسی است که به حقوق و وظایف خود آشنا باشد و برای احقاق حق و انجام وظیفه مهارت لازم را کسب کرده باشد و با روش‌های مدنی برای تحقق آن تلاش کند. در این راستا آموزش وظایف شهروندی چقدر ضرورت دارد و دارای چه ابعادی است؟ این یک پرسش کلیدی است که باید دست‌اندرکاران نظام آموزش به آن پاسخ دهند پاسخی که بی‌تردید مثبت است و بر ضرورت آن تاکید می‌شود اما باید گفت اگر این ضرورت برای مسوولان بدیهی است چرا در راستای عمل به آن تاکنون اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است. زهرا رحمت یکی دیگر از معلمان حاضر در این میزگرد بود که در این راستا گفت: به نظر من یکی از مهم‌ترین ضرورت‌ها در جامعه ایران همین آموزش حقوق شهروندی از پایه و در مدارس است که باید به جد به آن پرداخته شود البته نه به صورت کلیشه‌ای و سطحی بلکه عمیق و همه‌جانبه باید مورد توجه قرار گیرد چون تکثر آموزش‌های اینچنینی غالبا در فضای مدرسه و درس به روزمرّگی دچار و از محتوا تهی می‌شود. هاله شهبازی، معلم حاضر در این میزگرد هم بر این عقیده است که بی‌شک یکی از وظایف اصلی آموزش‌و پرورش، آموزش حقوق شهروندی است. از آنجا که مدرسه عنوان خانواده دوم را یدک می‌کشد به نظر بنده این مسوولیت به عهده مدرسه است. آموزش مهارت زندگی به دانش‌آموزان نیز بی‌ربط به حقوق شهروندی نیست. جواد بابازاده (رها) از دیگر فعالان صنفی و رسانه‌ای حاضر در این میزگرد بود که این‌گونه ابراز نظر کرد: وظایف شهروندی تعریف و معیارهایی دارد که توجه کمی به آن می‌شود. در جوامعی مانند ایران که قوانین رسمی پاسخگوی نیازهای امروزی شهروندان نیست، هم از بابت حقوق شهروندی، هم از لحاظ تعیین وظایف شهروندی از نقصان‌های اساسی رنج می‌برد. طاهره نقی‌یی، فعال صنفی و سیاسی از دیگر معلمان حاضر در این میزگرد با اشاره به روش‌های آموزش وظایف شهروندی گفت: به عنوان اردوی تفریحی بچه‌ها را به پارک‌ها ببریم و با هم محیط را پاکسازی کنیم این تجربه جمعی به آنها غیرمستقیم آموزش می‌دهد که محیط را کثیف نکنند.

**به‌جای بگم‌بگم راه انداختن مستندات را به قوه قضاییه دادیم
نشست خبری دیروز سخنگوی دولت، با بحث مذاکرات هسته‌ای آغاز شد؛ مذاکراتی که محمدباقر نوبخت در برشمردن فراز و فرودهای سی‌و‌هشت ساله انقلاب از آن یاد می‌کند و آن را عرصه‌ای موفقیت‌آمیز برای ایران می‌داند. سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش «اعتماد» مبنی براینکه چرا دولت پاسخ این اتهامات را نمی‌دهد و اگر هم شکایتی را به ثبت برساند، روند پیگیری آن را اطلاع‌رسانی نمی‌کند، گفت: اتهام‌زنندگان به دولت وقتی موضوعی را مطرح می‌کنند از دو حال خارج نیست؛ یا این موضوع در قوه قضاییه مطرح است یا اصلا هیچ رسیدگی در مورد آن انجام نمی‌شود که ما در این نوع مواردی که اتهام است ضمن تکذیب و نفی آنها این حق را قایل می‌شویم که اگر کسی حرفی دارد ضمن اینکه آن را تقبیح می‌کنیم، اسناد و مدارک آن را به قوه قضاییه بدهد. زمانی هم که چند نفر از نمایندگان مجلس در این خصوص نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهوری نوشتند گفتم که زحمت نکشند و کاغذی را هم حرام نکنند. قوه قضاییه به اندازه کافی استقلال و انگیزه برای برخورد با هرچیزی که مفسده است را دارد. اما اینکه چیزی هنوز اثبات نشده به صرف اتهام باعث تشویش اذهان عمومی شود، گناه و ضد اخلاق است. وی در ادامه تاکید کرد: ما خودمان در زمینه تخلفات اقتصادی که در گذشته انجام گرفته بود به‌جای اینکه هر لحظه بگم بگم راه بیندازیم آن را به قوه قضاییه دادیم تا آنچه را که حق است، انجام شود.

** جزییات توافق جدید برای نقل و انتقال پول
رییس سازمان بورس می‌گوید ما از هرگونه درخواست کاهش نرخ سود از سوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری استقبال می‌کنیم. او این جمله را در واکنش به نقد یکی از گفته‌های خود که در جمع فعالان اتاق بازرگانی به عدم اجرای نرخ سود ١٥ درصدی بانک‌ها اشاره کرده بود؛ اظهار کرد.شاپور محمدی در شرایطی نوک پیکان انتقاد خود را به سمت بانک‌ها نشانه رفته بود که خود مدتی پیش مجوز جذب سرمایه در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با نرخ ٢٣ درصد بدون ریسک را صادر کرد. این صندوق‌ها با نرخ سود بالای خود نقدینگی را به سمت خود کشانده به طوری که ١٣٠ هزار میلیارد تومان یعنی یک دهم نقدینگی کشور طبق آمار به این صندوق‌ها رفته است. عبدالناصر همتی آن روزها که هنوز ریاست شورای هماهنگی بانک‌ها را برعهده داشت گفته بود تا زمانی که نرخ سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری تعدیل نشود؛ سیاست کاهش نرخ سود بانکی شکست خورده است. به جز همتی البته تاثیر و تاثر بازارها بر هم مورد تایید همه فعالان بازار مالی نیز قرار دارد. با این حال رییس سازمان بورس بدون اشاره به نرخ‌های بالای این صندوق‌ها، کاهش نیافتن نرخ سود بانکی را در جلسه اتاق بازرگانی زیرسوال برد و در خصوص این گفته خود در پاسخ به خبرنگار «اعتماد» گفت: این نرخ‌ها تعهد صندوق‌ها از قبل است که به سرمایه‌گذاران داده شده اما ما از هرگونه درخواست صندوق‌ها برای کاهش نرخ سود استقبال می‌کنیم. حتی یک مورد هم وجود ندارد که سازمان با کاهش نرخ سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری مخالفت کند.

** عمان به دنبال خرید گاز از ایران
جداول آمار و ارقام تجارت ایران با عمان نشان می‌دهد که طی ٩ ماه سال ٩٥ واردات ایران از عمان به لحاظ حجمی ٧٩ هزار و ٨٤٠ تن و به لحاظ ارزشی ١٩ میلیون و ٨٦٦ هزار میلیون دلار بوده است. این در حالی است که صادرات ایران به این کشور به لحاظ حجمی ٣ هزار و ٥٤٢ تن و از نظر ارزش ٢٠ میلیون و ٣٧٩ هزار دلار است. با یک حساب سر انگشتی مشخص می‌شود که تراز تجاری ایران و عمان در ١٠ ماهه نخست سال جاری مثبت ٧٦ هزار و ٢٩٨ تن به لحاظ وزنی منهای ٥١٣ هزار دلار به جهت ارزشی بوده است. اما این آمار و ارقام به ما چه می‌گویند؟ بر اساس آمار موجود باید گفت با وجود اینکه کفه تراز تجاری ایران و عمان به لحاظ وزنی به سمت ایران سنگین‌تر است، اما ارزش دلاری این حجم منفی است. به این معنا که کالاهای صادراتی ایران به عمان نسبت به کالاهای وارداتی از این کشور از ارزش کمتری برخوردار است. هرچند که برآیند تحلیل این آمار نمی‌تواند چنگی به دل بزند، اما نیمه پر لیوان نشان از پتانسیل تجاری و صادراتی ایران به این کشور دارد. عمان از دیرباز به عنوان کشور دوست و متحد ایران در عرصه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی ایفای نقش کرده است. عمان به عنوان یکی از کشورهای همسایه ایران در حاشیه خلیج فارس کمتر به دنبال تنش‌زایی در منطقه بوده و تلاش کرده بین ایران و ائتلاف عربستان تعادل ایجاد کند. یکی از بخش‌های عمده‌ای که پتانسیل بالایی به لحاظ وزنی و ارزشی در سهم تجارت ایران و عمان دارد، صادرات گاز است. با توجه به نزدیکی عمان به مرزهای جنوبی کشور که قطب گازی ایران نیز به شمار می‌رود، می‌تواند امتیاز بزرگی برای افزایش صادرات گاز به این کشور به شمار رود.

** تنش اروپا و امریکا، همکاری‌های ایران و فرانسه را بیشتر می‌کند
پیروز ایزدی، تحلیلگر ارشد مسائل فرانسه در گفت‌وگو با اعتماد گفت: جذابیت ایران در پسابرجام نیز برای فرانسوی‌ها بیشتر شده است به ویژه آنکه، ایران از یک بازار قدرتمند و بزرگ جذابی نیز برخوردار است و افزایش روابط با تهران و گسترش همکاری‌های اقتصادی می‌تواند به بازیابی وضعیت فرانسوی‌ها کمک کند. اگر ایالات متحده و اتحادیه اروپا نیز از یکدیگر فاصله بگیرند و تنش‌ها در میان آنها جدی‌تر شود، زمینه‌های همکاری میان تهران و پاریس هم بیشتر می‌شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: