کد خبر: ۹۳۱۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۴ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - 06 February 2017
بانكداري ايراني - دولت برای برون رفت از شرایط اقتصادی و خروج از رکود با محوريت توليد و اشتغال، و نهایتا به منظور تامين منابع واحدهاي توليدي، چندین خطوط اعتبار در اختیار بانک مسکن ، صنعت و معدن و توسعه تعادون قرار داده که تا کنون مبلغ بالایی از آنها محقق شده است.
 بانكداري ايراني - دولت برای برون رفت از شرایط اقتصادی و خروج از رکود  با محوريت توليد و اشتغال، و نهایتا  به منظور تامين منابع واحدهاي توليدي، چندین خطوط اعتبار در اختیار  بانک مسکن ، صنعت و معدن و توسعه تعادون  قرار داده که تا کنون مبلغ بالایی از آنها محقق شده است. 

به گزارش بانكداري ايراني ، بانک مرکزي با ابلاغ بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هاي مختلف نظير ابلاغ آيين‌نامه جديد وصول مطالبات غيرجاري موسسات اعتباري، افتتاح حساب‌ويژه براي کمک به تامين مالي پايدار بنگاه‌هاي اقتصادي، همکاري و مساعدت شبکه بانکي با کارگروه تسهيل و رفع موانع توليد در استانهاي کشور و رفع مشکل ممنوع‌الخروجي مديران واحدهاي توليدي بابت چک‌هاي برگشتي، تلاش‌هاي گسترده‌اي در راستاي حمايت از توليد انجام داد.

اقدامات انجام شده در بخش ساختمان و مسکن
یکی از مهمترین و عظیم‌ترین پروژه های سالهای اخیر در حوزه مسکن ، پروژه مسکن مهر بوده که به دلیل تنگناهای مالی این پروژه با مشکلاتی روبرو شد و برای برون رفت از این بحرانها ، اقدامات بانک مرکزي با همکاري وزارت راه و شهرسازي و تأئيد شوراي پول و اعتبار جهت تأمين مالي منابع مورد نياز اتمام پروژه‌هاي نيمه تمام طرح مسکن مهر در سه سال اخير به شرح زیر بوده است:

-اصلاح رويه ناسالم تامين مالي طرح مسکن مهر و توقف استقراض مستقيم از بانک مرکزي با تخصيص منابع حاصل از بازگشت اقساط تسهيلات مسکن مهر به تکميل پروژه‌هاي باقيمانده از طريق موافقت با امهال 10 ساله بازپرداخت اقساط خطوط اعتباري به بانک مسکن جهت مصروف نمودن منابع حاصل از اقساط وصولي در تکميل و اتمام واحدهاي نيمه تمام اين طرح. 

-موافقت با افزايش سقف فردي تسهيلات طرح مسکن مهر از 250 به 300 ميليون ريال براي تکميل پروژه‌‌هاي نيمه‌تمام اين طرح 

-افزايش سقف کلي اعتبار بانک مسکن بابت تامين مالي طرح مسکن مهر از 500 به 555.4 هزار ميليارد ريال با هدف کمک به اتمام تعهدات باقي‌مانده بانک مسکن بابت اجراي طرح مسکن مهر
-افزايش سقف فردي تسهيلات طرح مسکن مهر از300 به 400 ميليون ريال 

معرفي ابزارهاي نوين مالي

1-راه‌اندازي حساب صندوق پس‌انداز مسکن يکم (خانه‌ اولي‌ها) در بانک مسکن: پيرو طرح اوليه ارائه شده از سوي وزارت راه و شهرسازي و بانک مسکن، موضوع طي برگزاري جلسات متعدد در سطوح مختلف کارشناسي و مديريتي مورد بررسي قرار گرفت و در نهايت حسب گزارش مطروحه در جلسه مورخ 1394.2.29 شوراي پول و اعتبار، شورا موافقت کرد حساب صندوق پس‌انداز مسکن يکم در بانک مسکن جهت تامين مسکن خانه اولي‌ها تاسيس و متعاقباً از محل سپرده‌گذاري واجدين شرايط با حداقل مدت انتظار يکسال، امکان برخورداري از تسهيلات مسکن تا سقف انفرادي 800 ميليون ريال فراهم شد. آمار عملکرد صندوق تا پايان 16 دي‌ماه سال‌جاري نشان مي‌دهد، بيش از 129 هزار فقره حساب افتتاح و مبلغ 27.9 هزار ميليارد ريال نيز در اين صندوق سپرده‌گذاري شده است. همچنين با گذشت يکسال از زمان آغاز افتتاح حساب، پرداخت تسهيلات به متقاضيان واجد شرايط نيز از خردادماه سال جاري آغاز شده است، بطوري‌که تا پايان آذرماه سال جاري تعداد 3565 فقره تسهيلات جمعاً به مبلغ 2132 ميليارد ريال از محل اين صندوق پرداخت شده است.  

2-انتشار اوراق بهادار رهني: حسب تفاهم‌نامه مورخ 1395.2.01 کارگروه تخصصي ستاد هماهنگي امور اقتصادي، بانک مرکزي با انتشار مبلغ 3000 ميليارد ريال اوراق رهني به پشتوانه تسهيلات رهني مسکن توسط بانک مسکن موافقت نمود.

3-تدوين دستورالعمل موسسات پس‌انداز و تسهيلات مسکن: شوراي پول و اعتبار در جلسه مورخ 1395.6.16 با هدف کمک به تأمين مالي بخش مسکن از طريق جذب پس‌اندازهاي خرد و اعطاي تسهيلات مسکن و با استناد به آيين‌نامه اجرايي تبصره 2 ماده 7 قانون حمايت از احياء، بهسازي و نوسازي بافت‌هاي فرسوده و ناکارآمد شهري، مصوب هيئت وزيران، "دستورالعمل اجرايي تأسيس، فعاليت و نظارت بر مؤسسات پس‌انداز و تسهيلات مسکن" را در 18 ماده و 4 تبصره تصويب کرد.
 
تسهیلات به بخش تولید 
طی دو سال گذشته خطوط اعتباري به بانک‌هاي صنعت و معدن(5.000 ميليارد ريال) و توسعه تعاون (2.000 ميليارد ريال) جمعاً به مبلغ 7.000 ميليارد ريال اعطاء شده است.

بر اساس این گزارش ،  در حال حاضر ميزان تسهيلات اعطايي بانک صنعت و معدن از محل خطوط اعتباري موردنظر در حدود 8.360 ميليارد ريال است  که مبلغ 3.360 ميليارد ريال آن از محل منابع داخلي بوده و به 480 بنگاه اقتصادي (عمدتاً به شرکت هاي توليدي) پرداخت شده است. 

همچنين ميزان تسهيلات اعطايي بانک توسعه تعاون از محل خط اعتباري مذکور در حدود 1.011 ميليارد ريال است که تسهيلات موردنظر به 126 بنگاه‌ اقتصادي (بيشتر به اتحاديه تعاوني‌هاي استان‌هاي مختلف و شرکت‌هاي توليدي) تخصيص داده شده است. تا پايان سال 1394 نيز مبلغ 16.3 ميليارد ريال از منابع عادي بانک‌ها بابت خريد خودرو (با سقف فردي 150 ميليون ريال براي خودروهاي عادي و 200 ميليون ريال براي خودروهاي فرسوده) اعطا شده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: