کد خبر: ۹۳۰۳۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۳ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - 05 February 2017
بانكداري ايراني -بیمه‌های بازرگانی با سرمایه اشخاص حقیقی و حقوقی بخش غیرعمومی اداره می‌شود و روشن است که آنها به انگیزه کسب سود وارد فعالیت بیمه‌گری شده‌اند و اگر قرار باشد سودی در بین نباشد دلیلی برای ورود به این کسب‌وکار نخواهند داشت.
بانكداري ايراني -  برای نخستین بار ، در اردیبهشت سال ۱۳۹۳ ، دولت یازدهم بر اساس پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوبه‌ای گذراند که براساس آن ۴۸۰۰ میلیارد تومان به امر بیمه کردن افراد فاقد بیمه پایه سلامت، کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت و حفاظت و حمایت مالی از بیماران صعب‌العلاج، خاص و نیازمند اختصاص می‌یافت. بر این اساس ، حدود ۱۵ میلیون نفر در کشور تحت پوشش بیمه‌های تکمیلی درمان قرار دارند. بیش از ۹۰ درصد بیمه‌شدگان بیمه‌های تکمیلی از طبقات متوسط و حقوق‌بگیر هستند. 

به گزارش بانكداري ايراني ، بیمه درمانی یکی از  رشته‌هایی است که طی سالهای اخیر برای صنعت بیمه خوش یمن نبوده و سبب زیان‌هایی برای این صنعت شده است . 

در سال ۱۳۹۲ ضریب خالص خسارت این رشته ۱۱۷ درصد بوده است که با افزودن هزینه‌های اداری، بازاریابی و عملیاتی این ضریب به ۱۳۵ درصد می‌رسد. به عبارتی بیمه‌های بازرگانی در سال ۱۳۹۲ با زیانی ۳۵ درصدی بار این نوع پوشش را به دوش کشیده‌اند. 

در سال 94 نیز بالغ بر 5هزار و 400 میلیارد تومان یعنی حدود 25 درصد از سهم بازار بیمه ایران را به خود اختصاص داده در برابر این 25درصد جذب سرمایه بالای 30درصد خسارت  پرداخت کرده که  نشان از خسارت زیان 5 درصدی در سال 94 بود  همچنین در 8 ماهه نخست سال جاری نیز 4هزار و 967 میلیارد تومان جذب نقدینگی داشته که 27.75 درصد سهم بازار بیمه ایران  را در اختیار داشت. 

این در حالی است که در برابر جذب نقدینگی 27.75 درصدی بالغ بر 34.57 درصد  خسارت پرداخت کرده که نشان از  زیان  6.82 درصد تراز منفی دارد.  منبع اصلی تامین مالی بیمه‌گران حق بیمه دریافتی از مردم است. حق بیمه‌های دریافتی بیمه درمان به‌صورت جبران خسارت به سرعت به جامعه بازگردانده می‌شود بنابراین امکان سرمایه‌گذاری این وجوه نیز برای شرکت‌های بیمه وجود ندارد.

حال  ، با وجود اینکه شرکتهای بیمه گری در این زمینه دچار خسران‌هایی شده اند،  وزارت بهداشت همواره انتقاد کرده است که شرکتهای بیمه گری ایرانی در موضوع بیمه سلامت همکاری لازم را انجام نداده و باید بیشتر در این زمینه ورود کنند . وزیر بهداشت دولت یازدهم ،  با انتقاد از شرکت‌های بیمه بازرگانی آنها را به سودجویی در بیمه‌های درمان تکمیلی متهم کرده‌است. 

این در حالی است که شرکت‌های بیمه‌‌گری یا به اصطلاح  بازرگانی که در حوزه بیمه درمان تکمیلی فعال هستند سه وظیفه دارند نخست، ارائه اطلاعات مورد نیاز پایگاه اطلاعات بیمه‌های اجتماعی، درمان و سلامت به‌صورت رایگان‌ سپس، همکاری با وزارت بهداشت در راستای اجرای برنامه‌های تحول سلامت ونهایتا حفظ تعهدات خود در قبال بیمه‌گذاران مطابق قراردادهای فیمابین.

اما بیمه مرکزی در پاسخ به وزارت بهداشت ، می گوید که بیمه‌های بازرگانی با سرمایه اشخاص حقیقی و حقوقی بخش غیرعمومی اداره می‌شود. روشن است که آنها به انگیزه کسب سود وارد فعالیت بیمه‌گری شده‌اند و اگر قرار باشد سودی در بین نباشد دلیلی برای ورود به این کسب‌وکار نخواهند داشت. ممکن است ادعا شود مشکلی با کسب سود نیست، اما سود منطقی و عادلانه. اگر از این منظر هم به مساله نگاه شود روشن خواهد شد که بیمه‌های بازرگانی سود چندانی از بیمه‌های تکمیلی نصیب‌شان نمی‌شود. مرور آمار ضریب خسارت بیمه درمان تکمیلی در سال‌هایی که حتی برنامه تحول سلامت مطرح نبود گویای این مطلب است که شرکت‌های بیمه بازرگانی نه‌تنها از محل بیمه درمان تکمیلی سودی نبرده‌اند، بلکه زیان نیز داشته‌اند و اگر به فعالیت در این عرصه ادامه می‌دهند به جهت ملاحظات توسعه بازار است.

در ایران صندوق‌های درمان بانک‌ها و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی، بیمه درمان پایه و تکمیلی به کارکنان خود ارائه می‌کنند و بیمه‌های بازرگانی نیز در زمینه خدمات بیمه درمان تکمیلی فعالیت دارند. 

سهم بیمه‌های بازرگانی از کل بازار بیمه درمان کشور تا قبل از اجرای طرح تحول سلامت کمتر از ۵ درصد بوده است که به نظر می‌رسد با اجرای طرح تحول سلامت کاهش هم یافته است، بنابراین در قضاوت‌ها و اظهارنظرها و نقدها باید به این نکته که «بیمه‌ها» لزوما‌ بیمه‌های بازرگانی نیستند و هر مشکلی هم باشد این دسته از موسسات بیمه کمتر از ۵ درصد نقش دارند بنابراین وزارت ارشاد نباید وجود مشکلات در طرح سلامت را به گردن بیمه های بازرگانی بیاندازد هرچند که از شرکتهای بیمه‌گری نیز  انتظار همکاری بیشتر می رود  زیرا این طرح برای شهروندان عادی طراحی شده و باید برای به ثمر نشستن آن همه همکاری کنند . 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: