کد خبر: ۹۱۹۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - 24 January 2017
«چگونگی رفتارهای فرهنگی خانوارهای کشور»، «ریشه 50 ساله استانداردهای صنعت نفت ایران»، «مصایب پیدا کردن شغل مناسب در ایران»، «مستاجران، بازنده‌های واقعی کاهش نرخ سود بانکی»از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه تعادل در شماره سه شنبه پنجم بهمن است.
 «چگونگی رفتارهای فرهنگی خانوارهای کشور»، «ریشه 50 ساله استانداردهای صنعت نفت ایران»، «مصایب پیدا کردن شغل مناسب در ایران»، «مستاجران، بازنده‌های واقعی کاهش نرخ سود بانکی»از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه تعادل در شماره سه شنبه پنجم بهمن است.

**چگونگی رفتارهای فرهنگی خانوارهای کشور
توسعه اجتماعی و اقتصادی شرایط رفتاری و خلق و خوی متناسب خود را نیاز دارد و پویایی فرهنگ و اقتصاد، موضوعی ضروری برای توسعه به شمار می‌رود.

چگونگی فرهنگ مطالعه، فرهنگ تغذیه، فرهنگ ازدواج، فرهنگ کار گروهی، فرهنگ کارآفرینی، فرهنگ سختکوشی، فرهنگ همکاری، مسوولیت‌پذیری، انضباط و وقت‌شناسی، احترام به حقوق فردی و اجتماعی و... برای برنامه‌ریزی توسعه و ایجاد یا اصلاح فرهنگ متناسب توسعه فرهنگی- اقتصادی ضروری به نظر می‌رسد و ساز و کار این شناخت وابسته به داده‌ های کمی و آمار و اطلاعات متناسب آن است.

مطالعه زیر به بررسی کمی تعدادی از این رفتارها براساس محاسبه از داده‌های خام طرح آماری فعالیت فرهنگی و رفتاری خانوار‌های کشور مرکز آمار ایران است که از 3605 خانوار و8864 فرد آمارگیری شده درسال 1393 می‌پردازد. رفتار و کنش‌های فرهنگی در این بررسی شامل افراد 15 ساله و بیشتر مناطق شهری و روستایی است.

سینما عاملی است که می‌تواند اصلاح یا انحراف رفتار اجتماعی را تسریع نماید و به نوعی عامل آموزشی و تاثیرگذار در باورهای فردی و اجتماعی تلقی و به عنوان رسانه‌یی پرمخاطب محسوب می‌شود. این هنر همچنین می‌تواند از زمینه‌های توسعه اجتماعی (فرهنگی، سیاسی، اقتصادی) به حساب‌ آید. لذا دانستن چند و چون آن و میزان مخاطبان و دیگر ویژگی‌ها، برای برنامه‌ریزان این رسانه موثر، بسیار ضروری قلمداد می‌شود.

** ریشه 50 ساله استانداردهای صنعت نفت ایران
ایران منابع عظیم نفت و گاز در اختیار دارد؛ همین مساله بسیاری از جوانان را از همان سال‌های ابتدایی ترغیب می‌کند که وارد کار در این صنعت شوند. آنها به چند دسته تقسیم می‌شوند؛ بخشی که خواستار مشاغلی با درآمد بالاتر هستند وارد دانشگاه صنعت نفت شده و سال‌ها برای رسیدن به شغل مورد نظر تحصیل می‌کنند. 

بخش دیگر را کارگران متخصص تشکیل می‌دهند؛ آنهایی که جوشکار یا برشکار حرفه‌یی هستند و تمام سختی‌های کار در مناطق عملیاتی نفت را به جان خریده و به امید درآمد مناسب‌تر وارد آن می‌شوند. بخش سوم نیز کارگران عادی هستند، آنها تخصص یا مدرک تحصیلی ویژه‌یی ندارند و اغلب در نبود گزینه‌ های مناسب ‌تر به این فعالیت وارد می‌شوند.

اما تمام این 3 گروه از یک چیز یکسان محروم هستند. برآورد اینکه ورود به این شغل تا چه اندازه متضمن جان آنها خواهد بود؟ مثل تمام کسانی که در پلاسکو فعالیت می‌کردند و شاید در تیره‌ترین کابوس‌ها نیز تصوری از بلایی که صبح پنج‌شنبه برسرشان آمد، نداشتند. صاحبان ساختمان، شهرداری، شورای شهر و... نسبت به مخاطره‌آمیز بودن فعالیت در این ساختمان مطلع بودند اما کسی به فروشندگانی که در ساعت‌های انتهایی شب کرکره مغازه را پایین کشیده و وارد سکوت خیابان جمهوری می‌شدند، چیزی در این مورد نگفته بود. در این گزارش سراغ وضعیت تعیین استانداردها در صنعت نفت ایران که حالا تقریبا 50سال از نخستین جرقه‌های ایجاد آن می‌گذرد، می‌رویم، وضعیتی که بر میزان بهداشت شغلی کارکنان این صنعت و اطمینان آنها از فضای کاریشان تاثیر بسیار زیادی دارد.

**مصایب پیدا کردن شغل مناسب در ایران
در شرایطی که «بیکاری» امروز به مهم‌ترین معضل فراگیر کشور بدل شده به اعتقاد بسیاری از کارشناسان یافتن راهکارهایی که از طریق آن بتوان به این مطالبه جدی پاسخ داد، مهم‌ترین چالش ساختار اجرایی و تقنینی کشور در سال‌های پیش رو خواهد بود. در این میان ارزیابی تحلیلی بازار کسب و کار ایرانیان و مصائبی که جویندگان کار برای حضور در این بازار با آن روبه‌رو هستند ازجمله ضرورت‌هایی است که در سطح رسانه‌های گروهی کمتر به آن پرداخته می‌شود.

پایش مستمر این موضوع که متقاضیان مشاغل جدید براساس چه رویکردی به دنبال کار در بنگاه‌های اقتصادی و خدماتی هستند، می‌تواند جهت‌گیری ‌های مورد نیاز مسوولان اجرایی و تقنینی را پیش روی آنان تصویر‌سازی کند تا در فرآیند برنامه‌ریزی آنان را به کار بگیرند. حضور چند ساعته در یکی از کاریابی‌های تهران و گفت‌وگو با کارجویان نشان می‌دهد اکثر مراجعان الزاما بیکار نیستند بلکه بسیاری از آنها مشغول به کار هستند و به دلیل کمی دستمزد و برخورد نامناسب کارفرمایان در پی یافتن شغل جدید هستند. 

برای ارزیابی شرایط بازار کار، فرصت‌های شغلی همچنین وضعیت کارجویان به یکی از کاریابی‌های شهر تهران به عنوان جامعه آماری مراجعه کردم. گفت‌وگو با جویندگان کار و مدیر کاریابی 4 ساعت طول کشید.

**مستاجران، بازنده‌های واقعی کاهش نرخ سود بانکی
جعفر شهری در کتاب مشهورش تاریخ اجتماعی تهران قرن سیزدهم به مساله جالبی اشاره می‌کند. او با نظر به سرشماری که در سال 1301 خورشیدی انجام‌گرفته می‌گوید: حدود نیمی از مردم آن دوران اجاره‌نشین و به تعبیر آن روزها «کرایه‌نشین» بوده‌اند. او افزون بر این به ارزانی اتاق‌ها و خانه‌ها اشاره می‌کند و ادعا می‌کند در آن زمان هر کس به‌تناسب توانایی مالی‌اش می‌توانست بدون سند و ضامن، خانه یا اتاقی را در هرجای شهر اجاره کند و بسیاری از مردم به علت بهای پایین اجاره‌خانه‌ها دنبال خرید خانه نبودند! 

اما با این‌ همه گسترش شهرها و پدیده شهرنشینی سبب شد تا جمعیت شهرها چند برابر شود و قیمت خانه و اجاره‌بها دوشادوش گسترش شهر و ازدیاد جمعیت بالا برود تا به امروز که خرید خانه و حتی اجاره آن در شهری همانند تهران قیمتی بالاتر از جان آدمی‌زادگان پیدا کرده است؛ اما شاید در طول تاریخ کمتر برهه‌یی را بتوان سراغ گرفت که قیمت خانه‌یی در مثل شمال شهر تهران به‌اندازه هزاران زندگی مستاجرانی باشد که محل زندگی‌شان با محله‌های شمالی تنها نیم ساعت فاصله دارد.

ر اساس آمارهای مرکز آمار ایران متوسط مبلغ اجاره ماهانه به‌علاوه 3‌درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله ‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 22 هزار و 514 تومان با میانگین مساحت 77مترمربع و متوسط عمر بنای 13سال بوده است که نسبت به فصل قبل 6.1‌درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 9.9درصد افزایش داشته است، همچنین تعداد معاملات اجاره زیربنای مسکونی انجام‌ شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل قبل 34.2‌درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 4.4 درصد افزایش داشته است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: