کد خبر: ۹۱۹۲۱
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۱ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - 23 January 2017
بانک‌ها جایگاه اول فروش سال 94 را به خود اختصاص داده‌اند به گزارش میزان، مجید درویش در همایش معرفی 500 شرکت برتر ایران (IMI100) اعلام کرد: ارزیابی شاخص‌های شرکت‌های برتر نشان می‌دهد که بانک‌ها قوی‌ترین گروه صنعتی کشور از حیث میزان فروش هستند و 34 درصد سهم را در اختیار دارند.
 مدیر مرکز رتبه‌بندی 100 شرکت برتر ایران اعلام کرد: جمع فروش 100 شرکت برتر براساس ارزیابی سال مالی 94 حدود 560 هزار میلیارد تومان بوده است که رشد 4 دهم درصدی نسبت به سال قبل را نشان می دهد.

 بانک‌ها جایگاه اول فروش سال 94 را به خود اختصاص داده‌اند به گزارش میزان، مجید درویش در همایش معرفی 500 شرکت برتر ایران (IMI100) اعلام کرد: ارزیابی شاخص‌های شرکت‌های برتر نشان می‌دهد که بانک‌ها قوی‌ترین گروه صنعتی کشور از حیث میزان فروش هستند و 34 درصد سهم را در اختیار دارند.

وی افزود : گروه پتروشیمی‌ها در رتبه بعد و فرآورده‌های نفتی در رتبه سوم هستند.

به گفته وی، بانک ملی ایران با بیش از 36 هزار میلیارد تومان فروش رتبه اول‌، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 25 هزار میلیارد تومان رتبه دوم و بانک ملت با 24 هزار میلیارد تومان فروش رتبه سوم را به خود اختصاص دادند.

شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، شرکت ایران خودرو، بانک پارسیان، بانک تجارت، شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان، صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت، شرکت پالایش نفت بندرعباس به ترتیب بیشترین میزان فروش را در سال 94 دارا بوده‌اند.

وی با بیان اینکه در رتبه‌بندی 500 شرکت برتر ایران 33 شاخص مدنظر بوده است افزود: این 500 شرکت‌ به 5 دسته 100 تایی تقسیم می‌شوند و مقایسه شرکت‌ها در این پنج دسته اتفاق می‌افتد تا شرکت‌های هم اندازه با هم مقایسه شوند.

درویش اضافه کرد: جمع فروش 100 شرکت اول 87 درصد فروش را تشکیل می‌دهند 100 شرکت دوم 5/8 درصد 100 شرکت سوم 6/2 درصد 100 شرکت چهارم 3/1 درصد و 100 شرکت پنجم 8 دهم درصد را به خود اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: از حیث ارزش افزوده ، شرکت پتروشیمی خلیج فارس رتبه اول، بانک ملی ایران رتبه دوم و شرکت مخابرات رتبه سوم را دارا بوده‌اند. بیشترین دارایی و ثروت در مرحله اول به بانک ملی سپس به بانک ملت و بعد به ترتیب به بانک تجارت، بانک کشاورزی و بانک پارسیان تعلق دارد.

به گفته وی بالاترین اشتغالزایی را بانک ملی با 52 هزار کارکن سپس ایران خودرو و بعد سایپا دارا هستند. بیشترین سودآوری مربوط به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شرکت ارتباطات سیار، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت بوده است.

از لحاظ صادرات شرکت صنایع پترشیمی خلیج فارس با 3 میلیارد دلار صادرات در سال 94 جایگاه اول را دارد. شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت و شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در جایگاه‌های بعدی هستند.

بنابر اظهارات مدیر مرکز رتبه‌بندی 100 شرکت برتر ایران ، شرکت‌ها در گروه‌های صنعتی هم با هم مقایسه می‌شوند و براین اساس شرکت‌ها در 31 گروه صنعتی یا 31 رشته کسب و کار قرار گرفته‌اند و بدین ترتیب مشخص شد که در گروه‌های صنعتی قوی‌ترین گروه از حیث میزان فروش مربوط به بانک‌ها است و سپس گروه پتروشیمی‌ها و فرآورده‌های نفتی در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

از نظر میزان دارایی‌ها باز هم بانک‌ها با در اختیار داشتن 60 درصد دارایی‌های 500 شرکت برتر در جایگاه اول قرار دارند و بعد پتروشیمی‌ها جایگاه بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

از لحاظ سودآوری گروه پتروشیمی با سهم 24 درصدی اول است و از لحاظ بازده فروش یا حاشیه سود گروه انرژی با در اختیار داشتن 43 درصد رتبه اول را دارند.

بانک‌ها با دارا بودن 26 درصد اشتغال بزرگترین گروه را از لحاظ اشتغالزایی به خود اختصاص داده‌اند و از لحاظ صادرات نیز پتروشیمی‌ها با 42 درصد سهم اولین گروه صادرات‌گر محسوب می‌شوند.

درویش ادامه داد: ارزیابی شاخص‌های موجود نشان می‌دهد که از لحاظ میزان فروش بانک‌ها سهم‌شان بالاتر رفته اما پتروشیمی‌ها افت داشته‌اند. همچنین براین اساس مشخص شد که در سال 94 گروه‌های صنعتی با افت فروش مواجه بوده‌اند و خدمات مالی نیز افت فروش داشته‌اند.

همچنین از لحاظ سودآوری پتروشیمی‌ها سهم‌شان بیشتر شد فرآورده‌های نفتی سهم ثابتی داشته‌اند،  سهم مخابرات افزایش یافت و بانک‌ها نیز سهم‌شان را افزایش دادند.

مدیر مرکز رتبه‌بندی 100 شرکت برتر اعلام کرد: 7/54 درصد شرکت‌های بزرگ در تهران قرار دارند. اصفهان با 5/6 درصد دوم و کرمان با 7/3 درصد سوم هستند.

وی همچنین تصریح کرد: برخلاف تصور 62 درصد شرکت‌های برتر خصوصی هستند،  25 درصد عمومی (نهادها و موسسات عمومی) و تنها 12 درصد دولتی محسوب می‌شوند.

وی در ادامه با مقایسه 500 شرکت برتر ایران با 500 شرکت برتر جهان و نیز دو کشور ترکیه و آمریکا اعلام کرد: در مقایسه نسبت‌ دارایی‌ها به نیروی کار آمریکا رتبه اول را در اختیار دارند و کشور ایران و ترکیه در رده‌های بعدی هستند.

از لحاظ نسبت فروش به دارایی‌ها ترکیه جایگاه بالاتری دارد و آمریکا و ایران جایگاه دوم و سوم را دارا هستند و این نشان‌دهنده این است که بهره‌وری دارایی در کشورمان وضعیت نامناسبی دارد. 

آمریکا از لحاظ فروش سرانه در جایگاه اول و ترکیه و ایران در جایگاه‌های بعدی هستند. براین اساس ایران 40 درصد کمتر از آمریکا و 4 درصد کمتر از ترکیه است.

نکته قابل توجه این است که از لحاظ بازده فروش بیشترین حاشیه سود مربوط به کشورمان با  11درصد سپس ترکیه با 9 درصد و آمریکا با 7 درصد است که با توجه به پایین بودن بهره‌وری و نیروی کار ، بالا بودن قیمت کالا و خدمات باعث ایجاد این امر شده‌ است و نشان دهنده وجود شبه انحصاری و قدرتمند بودن عرضه‌کنندگان است.

گفتنی است براساس گفته‌های مدیر مرکز رتبه‌بندی 100 شرکت برتر قدرت‌مندترین رشته‌های کسب و کار بانک‌ها،  سپس‌ پتروشیمی‌ها و بعد فرآورده‌های نفتی هستند. در حالی که در آمریکا فرآورده‌های نفتی و در ترکیه نفت و مشتقات نفتی قدرتمندترین‌ها محسوب می‌شوند.

از لحاظ صادرات و ارزآوری در کشورمان پتروشیمی‌ها جایگاه اول و در ترکیه خدمات مسافرتی جایگاه اول را دارا هستند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: