کد خبر: ۹۱۹۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۲ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - 23 January 2017
روزنامه نوآوران در گزارشی با اشاره به اینکه جبهه مردمی نیروهای انقلاب هم دردی از اصولگرایان دوا نکرد به بررسی وضعیت ائتلاف در میان اصولگرایان پرداخت و در این باره نظر کارشناسان را انتشار داد.
 روزنامه نوآوران در گزارشی با اشاره به اینکه جبهه مردمی نیروهای انقلاب هم دردی از اصولگرایان دوا نکرد به بررسی وضعیت ائتلاف در میان اصولگرایان پرداخت و در این باره نظر کارشناسان را انتشار داد.

بهناز لطفعلی زاده در این گزارش آورده است: جهانبخش محبی نیا، نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت اصولگرایان در مدت باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری گفت: اصولگرایان مدتهاست که دیگر نتوانستند زیر چتر وحدت قرار بگیرند و دچار آشفتگی هستند. این تک روی و آشفتگی را در سال 84 دیدیم که منجر به پیروزی احمدی نژاد شد.

وی ادامه داد: تعدادی از نیروهایی که شاخصه اصولگرایی داشتند تفسیرهایی را برای خروج از چتر اصولگرایی مطرح می‌کردند. محبی نیا با بیان اینکه در انتخابات سال 92 آقایان ولایتی، حداد و قالیباف برای وحدت هم‌قسم شدند، خاطرنشان کرد: در آن سال این سه نفر هم قسم شدند و به حرم شاه عبدالعظیم(ع) رفتند و قسم خوردند که به عنوان یک چتر همه جریان‌ها‌ی اصولگرایی را گرد هم آورند. تصمیم بر این شد که هرکدام از مقبولیت بیشتری برخوردار بود در صحنه بماند که متاسفانه اینگونه نشد و آقای حداد عادل کنار رفت و حتی دیدیم که بعد از آن برایش همایش و نشست اخلاق برگزار کردند.

محبی نیا درباره نامزدی قالیباف در انتخابات96 گفت: در میان اصولگرایان قالیباف را می‌توان کمی مورد بررسی قرار داد. این نماینده مجلس یادآور شد: آمدن افرادی مانند حداد عادل، سعید جلیلی و ولایتی منطقی نیست و از منظر اخلاق نیز کار صحیحی نیست.

جهانبخش محبی نیا با اشاره به گزینه‌ها‌ی اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، گفت: برخی آقای رئیسی و برخی هم آقای حاجی بابایی را مطرح می‌کنند. اصولگرایی باید به اصل خودش بازگردد که متاسفانه در دهه اخیر توسط نیروهای نوظهور مصادره شده است و بدترین ضربات را به پیکره اصولگرایان زدند.

وی ادامه داد: مردم جامعه ما به رشد و بلوغ سیاسی رسیده اند و فکر می‌کنم برای انتخابات به سراغ فردی بروند که راه علاج مشکلات و توان و قابلیتهای خوبی برای اداره کشور داشته باشد.

بسیاری از اصولگرایان تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی را که به تازگی آغاز به کار کرده است، بهترین و آماده ترین زمینه برای تحقق همان وحدتی می دانند که سال هاست برای آن در تلاش اند و معتقدند که تمامی نیروهای اصولگرا ذیل پرچم این گروه تازه تأسیس می توانند به اجماع و ائتلاف برسند. چنین اظهاراتی در جایی است که بسیاری از دیگر فعالان این عرصه معتقدند که در انتخابات آینده باید یک ائتلاف سیاسی بین اصولگرایان شکل بگیرد، اما در تلاش اند تا این ائتلاف با محوریت جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ایجاد و حفظ شود.

**مردم به صراحت اعلام کرده اند که سیاست های دلواپسانه را نمی پسندند
حجت الاسلام حسین انصاری راد، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و فعال سیاسی اصلاح طلب می گوید، اصولگرایان برای مدیریت شرایط نابسامان خود در شرایط کنونی توانایی لازم را دارا نیستند که علت آن به تجربه ها و سیاست های ناکام این جریان سیاسی در گذشته بازمی گردد.

او با بیان این که شرایط سخت این جریان سیاسی باید به عنوان تجربه ای آموزنده در اختیار آن ها قرار گیرد تا در سیاست های خود تجدیدنظر کنند، افزود: به گونه ای که اخیرا شاهد تلاش برخی از اصولگرایان برای ایجاد دو دستگی در جامعه بر اساس ترفند انقلابی و غیر انقلابی هستیم. هرچند که بسیاری از آن ها فعالان دلسوز و اخلاق مداری هستند، اما گاهی اوقات منافع حزبی باعث می شود تا تندروها بر مبنای اختلافات سیاسی چنین تبلیغاتی را به راه بیاندازند، هرچند که در گذشته هم از سیاست های شبیه آن شکست خورده اند.

او معتقد است کسی انقلابی است باید در هر کاری مصالح و منافع ملت و کشور را در نظر داشته باشد. بنابراین کسانی که داعیه انقلابی بودن را دارا هستند باید منافع ملی را در نظر داشته باشند و کسانی را که در همین جهت تلاش کرده اند، مورد هجمه های ناروا قرار ندهند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این که چنین تبلیغاتی برای نزدیک بودن به انتخابات است، می گوید: دلواپسان در تلاش اند تا دستاوردهای دولت را ناکام جلوه دهند تا از این طریق از شانس روحانی برای انتخابات بکاهند و این در حالی ست که اصلاح طبان و اعتدال گرایان به جز او هیچ کاندیدایی ندارند.

این نماینده پیشین مجلس انقلابی بودن را قدم در مسیر منافع و مطالبات مردم دانست و ادامه داد: مردم در دو انتخابات به صراحت اعلام کرده اند؛ سیاست های دلواپسانه را نمی پسندند و به دنبال صدایی هستند که مطالبات آن ها اعلام کند.

**جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی فعلاً نمی‌تواند محور وحدت جریان اصولگرایی باشد
حسین کنعانی‌مقدم، دبیرکل حزب سبز وعضو جبهه ایستادگی در رابطه با فعالیت‌ های انتخاباتی اصولگرایان می گوید: معتقدیم که در انتخابات آینده باید یک ائتلاف سیاسی بین اصولگرایان شکل بگیرد، اما به دنبال این هستیم که محوریت جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنان حفظ شود.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان این که فعلا در رابطه با مصادیق انتخاباتی بحثی نکرده‌ ایم و در حال بررسی نحوه ورود به انتخابات هستیم، در خصوص فعالیت های انتخاباتی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی بیان کرد: به طور کلی هرکدام از جناح ها و احزاب جریان اصولگرایی از این که بین جریان اصولگرا وحدت و همدلی شکل بگیرد، استقبال می کنند.

او با بیان این که ما قبول نداریم که جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی محوریت وحدت همه اصولگرایان را بر عهده بگیرد، می گوید: معتقدیم که در انتخابات آینده باید یک ائتلاف سیاسی بین اصولگرایان شکل بگیرد، اما به دنبال این هستیم که محوریت جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنان حفظ شود و جریان اصولگرایی حول محوریت روحانیت حرکت کند.

کنعانی مقدم معتقد است ممکن است جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در آینده ظرفیت این را داشته باشد که محوریت وحدت اصولگرایان را بر عهده بگیرد، اما جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در ابتدای کار خود است و با شرایط فعلی نمی‌تواند محور وحدت جریان اصولگرایی به ویژه در انتخابات 96 باشد.

**کاندیداهای اعلامی از سوی اصولگرایان نمادین است
حمید آیتی، فعال سیاسی اصلاح طلب نیز معتقد است، اصولگرایان خود نیز می دانند که در شرایط حاضر با سه بحران و آشفتگی روبرو هستند، بحران رهبری (نداشتن فرد و تیم هدایت کننده و فصل الخطاب مقبول)، بحران گفتمانی (نداشتن برنامه و ایدئولوژی جذاب برای افکار عمومی) و بحران عملکرد (به دلیل حمایت قاطع و تمام عیارشان از احمدی نژاد و سکوت سنگین شان در برابر سوء مدیریت ها و حیف و مبل های اقتصادی دوران هشت ساله).

او می گوید، با توجه به تجربیات تاریخی، وجه غالب اصولگرایی نشان داده است که همواره به حفظ وضع موجود اندیشیده اند. به طور مثال در خصوص قضایای هسته ای، استراتژی آقای احمدی نژاد و جلیلی تداوم بی چون و چرای مذاکرات، ورق پاره خواندن قطعنامه ها و سیاست تهاجمی به مراجع بین المللی بود و اگر آن سیاست ها تداوم می یافت امروزه قطعا علاوه بر بحران های امنیتی داخلی و بین المللی، اقتصاد کشور در وضعیت فلج شده ای بود که باید در آن فقط به تامین حداقل غذای مردم می اندیشید. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این که اصولگرایان می دانند در انتخابات آینده ریاست جمهوری و شوراها، افکار عمومی رغبتی به آن ها نشان نخواهد داد، گفت: به نظر من اصولگرایان هیچ کاندیدایی ندارند که بیاید و اسناد و شواهدی به افکار عمومی نشان دهد دایر بر این که یا با احمدی نژاد و پیشبرد برنامه هایش همکاری نکرده و یا در برابر آن به مخالفت برخاسته است. آن چه به نظر می رسد این است که حضور کاندیداهای آنان در انتخابات فقط نمادی از حیات سیاسی است.

منبع: روزنامه نوآوران، 1395.11.4 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: