کد خبر: ۹۱۹۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۱ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - 23 January 2017
«نقشه دولت برای ارزان‌ سازی بیمه‌ها»، «100 هزار میلیارد تومان در حبس»، «نوسان شاخص کل متاثر از دادوستدهای واقعی»، «حبس اخبار پشت درهای بیمارستان» و «خلأ آمارهای رسمی در حوادث صنعت نفت» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه تعادل در شماره دوشنبه چهارم بهمن به شمار می رود.
 «نقشه دولت برای ارزان‌ سازی بیمه‌ها»، «100 هزار میلیارد تومان در حبس»، «نوسان شاخص کل متاثر از دادوستدهای واقعی»، «حبس اخبار پشت درهای بیمارستان» و «خلأ آمارهای رسمی در حوادث صنعت نفت» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه تعادل در شماره دوشنبه چهارم بهمن به شمار می رود.

** نقشه دولت برای ارزان‌سازی بیمه‌ها
با پیگیری‌های وزیر اقتصاد و بیمه مرکزی گشایشی در بحث مالیات بر ارزش افزوده صنعت بیمه ایجاد شده و براساس اصلاحاتی که قرار است به صورت ارائه لایحه از سوی دولت به مجلس ارائه شود، در آینده شاهد حذف مالیات برارزش افزوده بر صنعت بیمه خواهیم بود که این موضوع می‌تواند با کاهش نرخ بیمه‌نامه‌ها، به فروش بیشتر، افزایش بیمه‌شده‌ها و بهبود وضعیت صنعت بیمه و در نتیجه رشد ضریب نفوذ بیمه کمک کند.

به گزارش «تعادل» پیگیری‌های خبرنگار تعادل حاکی از آن است که در پیش‌نویس لایحه قانون دایمی مالیات بر ارزش افزوده، صنعت بیمه از این مالیات مستثنا شده است. بر این اساس با تحقق وعده وزیر در این زمینه قیمت کلیه رشته‌های بیمه‌یی بالغ بر 9درصد ارزان‌تر خواهد شد و این موضوع به رشد تعداد بیمه‌نامه‌ها و مشارکت بیشتر مردم و فعالان اقتصادی کمک خواهد کرد.

یک منبع آگاه در صنعت بیمه به «تعادل» در این زمینه گفت: با توجه به درآمد 24هزار میلیارد تومانی شرکت‌های بیمه، مالیات بر ارزش افزوده معادل 2200میلیارد تومان برآورد شده که این مالیات را مصرف‌کنندگان یا بیمه‌شده‌ها پرداخت می‌کردند، اما با حذف آن می‌توان انتظار داشت که نرخ بیمه‌نامه کاهش یابد و تقاضای بیشتری را برای خدمات بیمه‌یی شاهد باشیم و در نتیجه نه تنها درآمد شرکت‌های بیمه افزایش خواهد یافت بلکه پوشش خطرات و ریسک‌های بیشتری در جامعه اتفاق می‌افتد و به اهداف و مسوولیت‌های دولت در ارائه خدمات عمومی نیز کمک می‌کند و اگرچه در ظاهر درآمد دولت را کاهش می‌دهد اما از سوی دیگر به انجام وظایف دولت در تعادل اجتماعی و کاهش خسارت‌ها و پوشش حوادث کمک می‌کند و آرامش روانی و احساس تعلق بیشتری را در جامعه ایجاد خواهد کرد.

**100 هزار میلیارد تومان در حبس
توقف نمادها در بازار سرمایه براساس قوانین خاصی بوده و برای تاکید قانون‌گذار برای شفاف‌سازی و عدم سوءاستفاده از اطلاعات ازسوی برخی ذی‌نفعان طراحی شده است. از دلایل اصلی توقف نمادها برگزاری مجمع یا انتشار گزارشات دوره‌یی تاثیر‌گذاری است که نسبت به دوره قبلی یا پیش‌بینی سال مالی تفاوت چشمگیری داشته باشد و بر این اساس، در حال حاضر قریب به 90 نماد به ارزش تقریبی 100هزار میلیارد تومان معادل یک‌سوم ارزش بازار در بورس متوقف مانده است.

به گزارش «تعادل»، توقف نماد در بازارهای بورس قبل از برگزاری مجامع عمومی صاحبان سهام شرکت‌ها و قبل از برگزاری جلسه هیات‌مدیره‌ که طی آن، درخصوص اختیارات تفویض ‌شده توسط مجمع عمومی فوق‌العاده و همچنین برای افزایش سرمایه تصمیم‌گیری می‌شود یا سه روز قبل از سررسید پرداخت سود علی‌الحساب و سررسیدهای اوراق مشارکت بورس صورت می‌گیرد. طبق قوانین سازمان بورس، تمام توقف‌های موضوع این بندها، 2 روز قبل از برگزاری مجمع صورت می‌پذیرد، جز برگزاری مجامع عادی فوق‌العاده‌ که تاثیر مستقیم مالی بر شرکت ندارد، از قبیل انتخاب مدیران، بازرس و حسابرس که نماد شرکت از یک روز قبل باید متوقف شود.

علاوه بر این، ارائه گزارش‌های مغایر با پیش‌بینی‌ها که بالای 20درصد تعدیل یا بیش از 50 ریال تغییر را در پی داشته باشد نیز عاملی برای توقف نماد خواهد بود. هرچند در حال حاضر بدون اطلاع قبلی و در ساعات غیرمعمول نمادها متوقف می‌شوند.

**نوسان شاخص کل متاثر از دادوستدهای واقعی 
بازار سرمایه روز گذشته را پر نوسان پشت سر گذاشت. در ساعات ابتدایی روز با افزایش تقاضا در گروه‌های فلزات اساسی و معدنی، شاخص کل سبزپوش بود، اما در ساعات میانی به فشار عرضه از سوی سهامداران خودرویی‌ها شاخص کل از 79 هزار و 211 واحدی تا رقم 79 هزار و150 واحدی کاهش یافت اما در نهایت، تیپکس نسبت به روز گذشته با 11 واحد رشد در نقطه 79هزار و 218 واحدی ایستاد. این نوسان شاخص طی روز گذشته نشان از متعادل بودن فضای بازار، همچنین نمودی از دادوستدهای واقعی بازار است.

به گزارش «تعادل»، از زمانی که معاملات بلوکی در بازار اول ممنوع شد بازار سرمایه از هیجان خالی شده و شاخص کل روند معنی داری پیدا کرده است، زیرا هرگونه معاملات بلوکی به بازارهای دیگر که تاثیر در شاخص کل ندارند موکول شد. در همین رابطه سید روح‌الله حسینی مقدم در گفت‌وگو با «تعادل» اظهار کرد: با بردن معاملات بلوکی در بازارهای دوم و سوم، تاثیر‌گذاری این نوع معاملات بر شاخص کل و قیمت سهام رفع شده و دیگر شاهد این رخداد نخواهیم بود. 

معاون بورس تهران در ادامه گفت: برای اینکه تاثیر این معاملات از بازار کاسته شود، رییس سازمان این دستور را صادر کرد. حسینی مقدم همچنین گفت: در حال حاضر تغییر نماگرهای بورس کاملا براساس دادوستدهای واقعی بوده و کسی بر شاخص کل و شاخص هم‌وزن تاثیرگذار نیست و دستکاری صورت نمی‌گیرد.

**حبس اخبار پشت درهای بیمارستان
در کوچه، پشت دروازه‌های بیمارستان فیروزگر مانده‌‌ام. سخت‌‌گیری‌های بی‌مورد اجازه ورودم را نمی‌دهد. در حیاط بیمارستان چند آتش‌‌نشان با لباس‌‌های مخصوص‌‌شان به همراه خانواده‌های‌شان دیده می‌شوند. با رییس حراست بیمارستان صحبت می‌کنم و خودم را معرفی می‌کنم. می‌گوید باید از دانشگاه علوم پزشکی مجوز رفت‌‌و‌‌آمد بگیری تا اجازه دهیم که وارد شوی و تا مراحل بوروکراسی طی نشود ما نمی‌توانیم کسی را به داخل بیمارستان راه دهیم. 

می‌‌گویم بوروکراسی اداری دو سه روزی طول می‌‌کشد، الان وضعیت رویدادی است و باید پوشش خبری برقرار باشد. اما از من اصرار و از او انکار. در همین لحظه خانمی که لباسی سفید پزشکی به تن دارد، می‌‌آید. به او متوصل می‌‌شوم که کمکم کند تا وارد بخش اورژانس شوم. اما او هم وجود آتش‌‌نشانان را انکار می‌کند. ! درحالی که چند دقیقه پیش در حیاط بیمارستان بودند. به رویش نیاوردم.

حتی در بخش اورژانس از ورود همراهان بیماران جلوگیری می‌کنند. خانواده‌های نگران، اجازه ورود به اورژانس را ندارند. ماموران حفاظت بیمارستان جلوی ورودی اورژانس ایستاده‌اند، هیچ کس اجازه ورود ندارد مگر با نامه از رییس دانشگاه علوم پزشکی. خانمی گریان پیش می‌رود، با ماموری که مانع ورودش می‌شود، درگیری لفظی پیدا می‌کند، مامور همچنان مجوز ورود می‌خواهد، گویی شرایط رویدادی برایش تعریف نشده. برخورد کارکنان با خانواده‌های مصدومین حادثه‌یی با این وسعت، مناسب نیست. 

** خلأ آمارهای رسمی در حوادث صنعت نفت
صنعت نفت ‌و گاز نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها در زمره صنایعی قرار می‌گیرد که بیشترین آمار حادثه و مرگ‌ومیر کارگران را در اختیار دارد. به عنوان مثال در فاصله سال‌ های 2003 تا 2008 تعداد 648 حادثه منجر به فوتی بین کارگران بخش استخراج نفت ‌و گاز ایالات ‌متحده رخ داد که به معنای فوت حدود 130نفر به طور میانگین است و نرخ مرگ‌ومیر در صنعت نفت‌وگاز این کشور را در این بازه به 29.1 در هر 100هزار نفر رساند.

براساس بررسی «تعادل» از آخرین گزارش اداره کار ایالات‌متحده شمار حوادث منجر به فوتی صنعت استخراج نفت‌ و گاز امریکا در سال 2015 به 92نفر رسیده که کاهشی 38درصدی نسبت به سال 2014 را نشان می‌دهد. همچنین شمار کشته‌های صنعت نفت و گاز امریکا در سال 2015 به پایین‌ترین سطح خود از سال 2009 رسیده است.

این روند کاهشی درحالی اتفاق می‌افتد که تولید نفت‌وگاز ایالات‌متحده خصوصا با توسعه صنعت شیل گسترش شدیدی پیدا کرده است.

درحالی که دسترسی به اطلاعات مرگ‌ومیر مشاغل ایالات‌متحده به راحتی و از طریق پایگاه اینترنتی اداره کار این کشور امکان‌پذیر است، دست‌ یافتن به چنین اطلاعاتی در ایران به صورت مدون تقریبا غیرممکن است. یکی از مراجع اعلام آمار حوادث منجر به فوت، سازمان تامین اجتماعی است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: