کد خبر: ۹۱۹۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۱ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - 23 January 2017
«چشمان منتظر یک ملت»، «در برابر نتانیاهو و ترامپ هوشیار باشیم»، «پایان حبس 14 هزار میلیارد تومان نقدینگی» و «١٠٠ ساعت جدال با آوار» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه اعتماد در شماره دوشنبه چهارم بهمن است.
 «چشمان منتظر یک ملت»، «در برابر نتانیاهو و ترامپ هوشیار باشیم»، «پایان حبس 14 هزار میلیارد تومان نقدینگی» و «١٠٠ ساعت جدال با آوار» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه اعتماد در شماره دوشنبه چهارم بهمن است.

**چشمان منتظر یک ملت
چهار روز از حادثه پلاسکو گذشت و سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران خبر می‌دهد که عملیات آوار‌برداری چهار روز دیگر هم ادامه خواهد داشت. حالا دیگر تکه‌های بزرگ آهنی اسکلت پلاسکو را جمع کرده‌اند و با ماشین‌های سنگین به مکانی دیگر انتقال داده‌اند. آتش‌نشان‌ها در سه شیفت جای‌شان را به هم می‌دهند و شیلنگ‌های آب‌پاش آتش‌نشانی همچنان آب بر آتش می‌ریزند. در این چهار روز خبرهای زیادی از زبان بسیاری از مسوولان، آتش نشان‌ها و عده‌ای از خبرگزاری‌های دولتی به گوش رسید و به چشم برهم‌زدنی تکذیب شد. در این مدت شبکه‌های اجتماعی و شهروند- خبرنگارها خبرهای بسیار زیادی را در گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی منتشر کردند که از زبان مسوولان، شایعه خوانده شد. روز اول حادثه شهردار تهران که مدیریت این بحران را بر عهده گرفت، گفت که ٢٠ نفر از آتش‌نشان‌ها در این حادثه شهید شده‌اند. اما ساعتی از این خبر نیز نگذشته بود که سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران آن را تکذیب کرد و گفت که از تعداد آتش‌نشان‌های فوت شده در این حادثه هنوز آماری در دست نیست. حالا که ٤ روز از حادثه می‌گذرد تعداد فوتی‌های این حادثه از زبان سخنگوی سازمان آتش‌نشانی ٣ نفر اعلام شده است. او گفته تاکنون مجموع فوتی‌ها و مفقود شده‌ها حداکثر ٢٥ نفر هستند که دو نفر از زیر آوار خارج و یک نفر هم روز اول به دلیل شدت سوختگی شهید شد. این در حالی است که تعدادی از خانواده‌های آتش‌نشان‌ها، کسبه و خدمه با چشم‌های گریان در کنار مخروبه‌های پلاسکو نشسته‌اند تا شاید خبری از عزیزشان بیاید. تعدادی از خانواده‌ها و بستگان مفقود شده‌ها نیز به گفته پلیس به کلانتری بهارستان رفتند و فرم‌های اعلام مفقودی اعضای خانواده یا بستگان‌شان را پر کرده‌اند.

**در برابر نتانیاهو و ترامپ هوشیار باشیم
امیرعلی ابوالفتح، تحلیلگر ارشد مسائل امریکا در گفت و گو با اعتماد گفت: من فکر می‌کنم اگر ایران هوشیار باشد و هوشیار عمل کند، امریکا هر طرحی هم داشته باشد، موفق نخواهد شد. تاکنون این هوشیاری به وضوح خود را نشان داده است. درخصوص آن بیانیه هم باید گفت که سوالاتی بسیاری درباره آن وجود دارد و پاسخ آنها مشخص نیست. هنوز معلوم نیست که امریکا چه سامانه‌ای را می‌خواهد ایجاد کند؟ کجا می‌خواهد ایجاد کند؟ با چه بودجه‌ای؟ از دولت بوش تا امروز هم بحث مقابله با توانمندی‌های موشکی ایران مطرح بوده است. در دوره بوش، این سامانه‌ها برای مقابله با توانمندی ایران، سپرهای موشکی در رومانی و لهستان مستقر شدند و در دوره اوباما، در چک و بلغارستان این سامانه ایجاد شدند. ترامپ هم این مساله را مطرح کرده ولی معلوم نیست چه کار رسمی می‌خواهد انجام دهد. با این وجود، استقرار سامانه‌های موشکی مختص به ایران نیست و پشت پرده آن موشک‌ها، روسیه است.هرگونه سامانه موشکی در هر کجایی که باشد، روس‌ها را هم می‌تواند مورد هدف قرار دهد. به نظر می‌رسد پس از پایان ماه عسل ترامپ و پوتین، روابط امریکا و روسیه مجددا به سمت تنش خواهد رفت. اینکه سامانه موشکی همان روز اول مطرح می‌شود، نشان می‌دهد قرار نیست پشت لبخندهای ترامپ، رقابت‌های میان مسکو و واشنگتن هم مورد نادیده قرار گرفتن واقع شود. واشنگتن هم می‌داند که ایران، موشکی برای حمله به امریکا ندارد چون برد موشک‌هایش مشخص است و هدفی هم برای حمله به امریکا ندارد، پس استقرار این سامانه به اسم ایران، تنها یک بهانه است و قطعا عملیاتی کردن آن، با واکنش تند مسکو روبه‌رو خواهد شد.

**پایان حبس 14 هزار میلیارد تومان نقدینگی
به زودی نماد بانک‌ها بازگشایی می‌شود و این نگرانی وجود دارد بازار با ریزش ارزش، روزهای سردی را تجربه کند. بورسی‌ها اما امید دارند با حمایت حقوقی‌ها و سهامداران عمده، تبعات منفی این بازگشایی کم شود.پیامدهای اتمام حبس بانک‌ها برای بازار منفی است. تقریبا مسوولان و کارشناسان بر این رخداد اتفاق نظر دارند ولی برای آزاد شدن 14 هزار میلیارد تومان نقدینگی محبوس شده چاره‌ای جز پذیرفتن ریزش‌های احتمالی نیست.بانک مرکزی ابتدای سال روی صورت‌های مالی بانک‌ها دست گذاشت و اصرار بر اصلاح آن کرد؛ صورت‌هایی که به صورت صوری تعدادی از بانک‌ها را سودده نشان می‌داد و زیان‌ آنها که به خاطر حجم گسترده طلب وصول‌نشده‌شان از دولت و مطالبات معوق دیگر بود را در لایه‌های حساب‌سازی‌ها پنهان نگه می‌‌داشت.چهار بانک تجارت، صادرات، ملت و پست‌بانک اگر می‌خواستند مطابق با استاندارد اعلام شده بانک مرکزی صورت مالی ارایه کنند ورشکستگی‌شان رو می‌شد. اما از سوی دیگر تعلل‌شان در ارایه صورت‌های مالی اصلاح شده، نماد آنها را در بورس بست و ارزشی بیش از 14 هزار میلیارد تومان در نمادهای متوقف شده، بلوکه شد.

**١٠٠ ساعت جدال با آوار
با گذشت حدود ١٠٠ ساعت از فروریختن ساختمان پلاسکو در مرکز تهران، عملیات آوار‌برداری همچنان ادامه دارد. کوچک‌ترین نشانه‌ها تبدیل به بزرگ‌ترین امیدها برای تیم‌های حاضر در محل می‌شود تا تمام توان‌شان را به کار گیرند و با تجهیزات موجود راهی برای رسیدن به محبوسین آوار پلاسکو باز کنند. ٤ روز پیش بود که فروریختن پلاسکو تبدیل به مهم‌ترین خبر رسانه‌ها شد، گمانه‌زنی‌ها در مورد قربانیان حادثه گاهی تبدیل به شایعه می‌شد، اما منابع رسمی تاکنون آمار سه شهید آتش‌نشان را در این حادثه تایید کرده‌اند. بر اساس آماری که خانواده‌های مفقودین به نیروی انتظامی اعلام کرده‌اند، ٢٥ نفر از کسانی که در این محل حضور داشتند سرنوشت نامعلومی دارند و عملیات جست‌وجو برای یافتن نشانی از این ٢٥ نفر همچنان توسط تیم‌های متخصص آواربرداری ادامه دارد.به گفته کارشناسان آتش‌نشانی، وضعیت آوار پلاسکو پیچیده و فنی است و همین موضوع باعث شده تا ماموران با حساسیت و دقت بیشتری روند آواربرداری را پیش ببرند. بخش عمده آوار تا به حال از محل حادثه خارج شده، اما همچنان دود سفیدی که از بقایای این حادثه بلند است، یکی از عمده‌ترین موانع پیشروی نیروهای آتش‌نشانی است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: