کد خبر: ۹۱۷۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۷ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - 22 January 2017
«جذابیت های ترامپ برای روسیه و انگلیس»، «کودکانه‌های فراموش‌شده بلوچستان»، «هنرمندان تجسمی همواره مغفول دولت‌ها هستند»، «دفاع افروغ از فیلم‌های خارج شده»، «سوم‌شخص غایب داستان پلاسکو»، «بیش از نگرانی درباره ترامپ از معرکه‌گیری داخلی بترسیم» و «عبور اصلاح‌طلبان از اختلافات» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه همدلی در شماره یکشنبه سوم بهمن به شمار می رود.
 «جذابیت های ترامپ برای روسیه و انگلیس»، «کودکانه‌های فراموش‌شده بلوچستان»، «هنرمندان تجسمی همواره مغفول دولت‌ها هستند»، «دفاع افروغ از فیلم‌های خارج شده»، «سوم‌شخص غایب داستان پلاسکو»، «بیش از نگرانی درباره ترامپ از معرکه‌گیری داخلی بترسیم» و «عبور اصلاح‌طلبان از اختلافات» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه همدلی در شماره یکشنبه سوم بهمن به شمار می رود.

** جذابیت های ترامپ برای روسیه و انگلیس
ریاست جمهوری دونالد ترامپ، پایگاه اینترنتی کاخ سفید برنامه‌ای از اولویت ها و خط مشی کلی دولت وی را اعلام کرد.این پایگاه با تاکید بر اینکه دولت ترامپ متعهد به سیاست خارجی بر مبنای منافع و امنیت ملی آمریکاست، اعلام کرد: شکست داعش و گروه‌های تروریستی و نیز حمایت از کارگران و تجار آمریکایی اولویت های سیاست و تجارت خارجی دولت جدید هستند. به قدرت رسیدن ترامپ گرچه برای بسیاری از مردم و دولتمردان جهان خوش آیند نبوده و در روزهای اخیر شاهد تظاهرات گسترده در سراسر دنیا بر علیه وی بوده ایم اما در دستور کار قراردادن برنامه های ضد‌تروریسم کاخ سفید با واکنش مثبت سران برخی کشورها بویژه روسیه مواجه شده است.

در همین رابطه پوتین ضمن حمایت از مبارزه تروریسم و ابزارامیدواری نسبت به لغو تحریم های علیه کشورش برای دیدار با همتای آمریکایی خود اعلام آمادگی کرده است.از طرفی حمایت ترامپ از برگزیت و ارائه برنامه های جدید اقتصادی ترزا می نخست وزیر‌انگلستان را برای سفر به واشنگتن ترغیب کرده است؛می قصد دارد در روزهای آتی با ترامپ دیدار و‌گفت و گو کند. کاخ سفید در گزارشی به چشم انداز سیاست خارجی دولت دونالد ترامپ اشاره کرد و نوشت: صلح در مسیر قدرت در کانون سیاست خارجی ترامپ قرار خواهد گرفت. این روند یک دنیای باثبات و صلح آمیزتر را با مناقشات کمتر و اشتراکات نظر بیشتر امکان پذیر می کند.

**کودکانه‌های فراموش‌شده بلوچستان
بازی عامل مهمی برای سلامت و رشد بدن و موجب آموزش اصول و قواعد زندگی است. کودکانی که در خانه و مهدکودک از تحرک کافی در قالب بازی‌های مناسب برخوردارند آرامش و تمرکز بیشتری دارند بازی سبب شادی و نشاط کودکان می‌شود و آنان را با جهان پیرامون خود همراه و با شوق‌وشور کودکانه آشنا می‌سازد، بهترین برنامه برای اوقات‌فراغت کودکان تشویق آن‌ها به بازی‌های مناسب و مورد علاقه آنان است. کودکی، سال‌های رشد و بالندگی است و در شکل‌گیری رفتار کودکان، دورانی حساس و تاثیرگذار است، اگر در این سال‌های طلایی بتوانیم زندگی‌ آن‌ها را با فعالیت‌های مناسب و موردعلاقه آن‌ها همراه سازیم رشد و سلامت آن‌ها را تامین کرده‌ایم. 

روان‌شناسان اعتقاد دارند که برای رسیدن به مراحل بالاتر رشد باید پایه‌های اولیه رشد را جدی گرفت و اگر چنان‌چه اولین مراحل رشد به خوبی طی نشود، در مراحل بعدی کودک دچار اختلال خواهد شد. یکی از نیازهای مهم و اساسی کودک، نیاز به بازی و اسباب‌بازی است. بازی برای کودک همانند آب است برای ماهی. کودک بدون بازی نمی‌تواند به رشد متعادل و سازنده‌ای برسد. سباب‌بازی همچنین موجب می‌شود که کودک با دنیای بیرون ارتباط برقرار نماید و تجارب خویش را گسترش دهد و با مفاهیم مختلفی همانند رنگ، شکل، اندازه، بالا، پایین و... آشنا شود. در این رابطه «همدلی» با مسئولین انجمن دیده‌بان حقوق کودک که در راستای توانمندسازی کودکان در تهران و سیستان و بلوچستان فعایت‌های آموزشی و حمایتی دارد گفت‌وگویی داشته است.علی ریاحی در رابطه با راه اندازی خانه های بازی در روستاهای محروم استان سیستان و بلوچستان گفت: ما در برنامه‌های آموزشی گذشته با نگاهی ریشه‌ای به مشکلات بی‌سوادی در منطقه به این نتیجه رسیدیم که برای حل مشکلات آموزشی نیاز به آموزش‌های مستقیم و غیر مستقیم به کودکان وجود دارد که جای آن در منازل و جامعه خالی است.

** هنرمندان تجسمی همواره مغفول دولت‌ها هستند
هنر نقاشی از بروز احساس و جوشش درون هنرمند و ابلاغ پیام تا بیان موضوعات تعیین شده را در برمی‌گیرد و هنرمند نقاش آنچه را که می‌خواهد، به دستیاری اشکال و رنگ‌ها به روش‌های مختلف روی سطوح کوچک و بزرگ با ابزار و شیوه‌های گوناگون، حک کرده و به‌واسطه آن با مخاطبان آثار خود ارتباط برقرار می‌کند. نقاش بایستی ویژگی‌های‌ جسمی‌ و روحی‌ خاصی‌ داشته‌ باشد تا بتواند در کار خود موفق‌ گردد، از جمله اینکه او باید خلاق، مبدع و دارای ذوق هنری باشد. نقاش‌ها معمولا افرادی درون‌گرا هستند و ساعات طولانی می‌توانند به‌تنهایی کار کنند و از کار کردن لذت ببرند. ماهیار چرمچی از جمله نقاشان موفق کشور است که در طول سالیان گذشته برحسب برگزاری نمایشگاه‌های فردی و گروهی مختلف، مورد توجه منتقدان و صاحب‌نظران این عرصه قرارگرفته‌اند و به‌اذعان آنان او یکی استعدادهای جوانی است که آینده روشنی دارد. با پایان نمایشگاه او فرصتی دست داد تا با این هنرمند خلاق به‌گفت‌وگو بنشینیم. گفت‌وشنیدی که در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

به‌نظر شما چه مقدار می‌توان هنر نقاشی را در چهارچوب تعریفی مشخص قرار داد؟
هر آنچه اینجا می‌گویم نظر شخصی‌ام است و لزومی بر تعمیم آن نیست؛ اعتقادی به چهارچوب ندارم، چرا باید چهارچوب قائل شویم برای یک هنر زنده‌ای مثل نقاشی؟ اگر پیشینیان چهارچوب قائل می‌شدند و جلوگیری می‌کردند، الان پیکاسو ونگوگ و پولاک و ... نداشتیم. با هر ترازو و هر ماشین‌حسابی که بسنجید هنرمندان هنرهای تجسمی موردغفلت و بی‌توجهی دولت‌ها هستند. اما با تمام این بی‌مهری‌ها هنوز حضور دارند و کار می‌کنند. نه ادعایی دارند نه طلبکار کسی هستند. حالا فکر می‌کنم این وظیفه رسانه است که وارد شود و بگوید بخشی از فکر‌ها و زیبایی‌ها یا حتی رنج‌ آدم‌هایی با چاشنی عشق و احساس درون قاب نشسته‌اند.

** دفاع افروغ از فیلم‌های خارج شده
از انتهای دی‌ماه خبرهای ضد و نقیضی در مورد فیلم‌های جشنواره شنیده شد. فیلم‌هایی که دقیقاً مشخص نبود هستند یا نه. پذیرفته شده‌اند یا نه؟ به عنوان نمونه دو فیلم «کارواجار» و «کارت پرواز» در اتفاقی عجیب در لیست یکی از داوران جشنواره وجود داشت. عماد افروغ وقتی فهرست فیلم‌های منتخب جشنواره را در مقابل دوربین قرائت کرد اتفاق کم‌نظیری رخ داد. فهرست منتخب هیئت بازبین با فهرست نهایی دو اختلاف داشت. در اتفاقی دیگر جمعه شب اعلام شد فیلم «زرد» ساخته مصطفی تقی‌زاده بجای فیلم‌های غایب در جشنواره شرکت خواهد کرد. اما همین خبر صبح شنبه تکذیب شد تا دو فیلم «شنل» و «بن‌بست وثوق» جایگزین شوند. این در حالی است که فیلم «زرد» که در بهار امسال مقابل دوربین رفته است از چند ماه پیش به این طرف کارهای فنی‌اش به پایان رسیده بود و آمادگی حضور در جشنواره فیلم فجر را داشت. با این حال هیچ تضمینی هم برای فیلم‌هایی که نام بردیم وجود ندارد. با این تغییرات سریعی که در حال رخ دادن است نمی‌توان تا روز آغاز جشنواره فیلم‌های قطعی را در این فهرست گنجاند.

عماد افروغ وقتی مسائل اساسی را در مقابل دوربین عنوان کرد. کل جشنواره و فیلم‌های منتخب در آن تحت تاثیر این خبر قرار گرفتند. از آن طرف زمزمه‌هایی مبنی بر مشورت وزیر ارشاد با آیت‌الله مکارم شیرازی در مورد فیلم‌های حاضر در جشنواره شنیده شد که نمی‌توان صحت و سقم آن را به‌صورت جدی مورد بررسی قرار داد. با این حال تمام این نکات نفس جشنواره را گرفته است. در میان این بی‌خبری‌ و حدس و گمان‌ها عماد افروغ اما پا پس نکشید و از انتخاب اعضا دفاع کرد:«سربسته بگویم همه در برابر قانون یکسانند. نمی‌شود چیزی برای کسی حرام اما برای دیگری مباح باشد. این چه امتیازی است که برای بعضی‌ها که در حاکمیت هستند موجه باشد و برای دیگران نه! ممکن است به لحاظ اجتماعی حساسیت‌ها نسبت به کسی که سابقه انقلابی دارد کمتر شده باشد اما به معنای قانونی‌ بودن آن نیست.»

** سوم‌شخص غایب داستان پلاسکو
چند روز پس از آن‌که اتفاقات مربوط به فروریختن ساختمان قدیمی پلاسکو در صدر خبرها قرار بگیرد و از آتش‌نشانان شجاع گرفته تا مردمی که برای سلفی‌گرفتن راه عبور ماشین‌های امدادی را بسته بودند و تا شهردار تهران و مدیریت شهری و حتی شورای شهر نیز مورد توجه قرار گرفتند و در کنار ستایش آتش‌نشانان، مردم و مسئولان شهری نیز مورد انتقاد شدید قرار گرفتند. اما در این میان یک طرف ماجرا ابتدا مورد توجه قرار نگرفت و بیشتر ببه عنوان سوم شخص غایب این داستان از آن یاد می‌شد، سرانجام در روز سوم بود که وارد ماجرا شد و آن «بنیاد مستضعفان»، مالک فعلی این ساختمان بزرگ بود. پلاسکو پس از انقلاب و اعدام مالک اولیه آن و فرار مالک بعدی به تملک بنیاد مستضعفان در آمد، در همه این سال‌ها در اجاره کارکنان برخی از صنوف بود و تا روز پنجشنبه که به یک‌باره فرو ریخت، چندان لزومی به ورود مالک ساختمان به ماجراهای رسانه‌ای نبود.

اما سخنان شهردار و رئیس شورای شهر مبنی بر اخطارهای متعدد به مالک ساختمان برای بازسازی پلاسکو و بی‌اعتنایی به این اخطارها انگشت اتهام را متوجه مسئولان این بنیاد کرد تا سئوالات جدی دیگری در این‌باره پیش روی افکار عمومی قرار دهد؛ از جمله بیمه نبودن این ساختمان بزرگ و پررفت آمد. روز گذشته و پس از لزوم طرح بیمه ساختمان و کارکنان و احدهای شغلی در آن ، مدیر بیمه آتش‌سوزی بیمه ایران گفت که بنیاد مستضعفان به عنوان مالک ساختمان پلاسکو است آن را بیمه نکرده بود. محمد رضایی، به ایلنا، گفت: مالک ساختمان پلاسکو بنیاد مستضعفان است اما متاسفانه این بنیاد، ساختمان پلاسکو را بیمه نکرده بود اما هیئت مدیره ساختمان فردوسی که مجاور ساختمان پلاسکو است، اقدام به بیمه آتش‌سوزی ساختمان خود کردند. 

** بیش از نگرانی درباره ترامپ از معرکه‌گیری داخلی بترسیم
در حالی عصر ترامپ آغاز شده است که جهان هنوز با انتخاب او در مقام رئیس جمهور کنار نیامده است. به نظر می‌‌آید که نشانه‌های انتخاب ترامپ برای اقتصاد ایران هم امیدوارانه نباشد. هر چند در این میان هستند کارشناسانی که اقدامات اقتصادی ترامپ را با دیدی مثبت می‌نگرند. این کارشناسان معتقدند جنگی که رئیس‌جمهوری میلیاردر آمریکا با چینی‌ها از طریق اعمال تعرفه‌های سنگین آغاز کرده، باعث می‌شود که تمرکز غرب بر شرق آسیا بیشتر شود. از نظر این دسته از کارشناسان، ادامه این جنگ که آغازش با نقض سیاست چین واحد توسط ترامپ آغاز شده بود، اقتصاد ایران را در حاشیه‌ای امن قرار خواهد داد. از سویی سیاست‌های ضد جهانی‌سازی ترامپ باعث می‌شود تا بین آمریکا و اروپا هم شکافی ایجاد شود. با این همه کشورهای اروپایی تلاش می‌کنند به جای تقابل، سیاست تفاهم با آمریکا را پی گیرند، چرا که آنها هم نمی‌خواهند در رقابت با اقتصاد چین شکست خورده میدان جهانی باشند. از دیگر سو مدتی است که چین درصدد حضوری قدرتمند در بازار ایران است و این نکته می‌تواند باعث ایجاد رقابتی بین کشورهای اروپایی و چین برای ورود به بازار ایران شود. 

در همین رابطه مهدی پازوکی اقتصاددان در گفت و گو با همدلی اظهار داشت: نباید داشته‌های خود را کم ببینیم. اقتصاد ایران در دوره ترامپ باید تا حد ممکن به سمت هرچه بیشتر جذب سرمایه خارجی برود. کشور ما دو ویژگی مثبت برای جذب سرمایه خارجی دارد. اول اینکه انرژی در کشور ما ارزان است و دوم نیروی کار تحصیل‌کرده و ارزان قیمت. اگر در زمانه جهانی‌سازی بسیاری از کارخانه‌های غربی به کشورهای جنوب شرقی آسیا کوچ کرده‌اند یکی از دلایل مهم‌ آن همین ارزان‌قیمت بودن نیروی کار بود. به همین خاطر گزینه دوم تقریبا یکی از امتیازات منحصربه‌فرد بازار ایران است و به نظر من دلیل توجه اتحادیه اروپا بعد از برجام به ظرفیت‌های اقتصاد ایران هم همین ویژگی‌های منحصر به فرد اقتصاد ایران است.

** عبور اصلاح‌طلبان از اختلافات
حادثه پلاسکو زنگ خطری بود که مدیران شهری را به شورای شهر بفرستیم و فقط به شهرت افراد تکیه نکنیم. مردم باید در انتخاب و سلیقه خود در انتخاب افراد تجدید نظر کنند. در آخرین جلسه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها از اول بهمن‌ ماه، ریاست دوره‌ای این شورا را به عهده گرفت و محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس که دبیرکل این انجمن است، رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات شد. پیش از این یدالله طاهرنژاد از حزب کارگزاران ریاست دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را برعهده داشت. محمود صادقی در گفت وگو باهمدلی تاکید کرد که برای سه ماه این مسئولیت را بر عهده گرفته است. به بهانه این انتخاب با صادقی که دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها و نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز هست، درباره موضوعات انتخابات پیش رو گفت و گو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

مدتی است که رسانه‌ها درباره اختلاف نظر شورای هماهنگی و شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مطالبی را بیان می‌کنند، با توجه به انتخاب جناب‌عالی آیا این مشکلات کاهش خواهد یافت؟ ارزیابی شما از این موضوع چیست؟

کارهای سیاسی وقتی در یک روند دموکراتیک انجام می‌شوند و حرکت جمعی است، اختلاف نظرات ذات این رفتار است، ولی تلاش می‌شود احزاب مختلف در یک مجموعه منسجم، هماهنگ و همسو کار کنند. دو دیدگاه در این باره وجود دارد. یک دیدگاه با حسن نیت به دنبال نقش‌آفرینی در توسعه سیاسی کشور است و معتقد است باید احزاب را محور حرکت سیاسی قرار دهیم و در انتخابات که بهار احزاب است، این احزاب باشند که نقش‌آفرینی می‌کنند. دیدگاه دیگر معتقد است علاوه بر احزاب باید از ظرفیت‌های دیگر از جمله شخصیت‌های حقیقی استفاده کرد. البته از این اختلاف نظرات عبور کرده‌ایم و از اکثریت اعضای شورای هماهنگی رای‌گیری شده‌است و قبول کردند به عضویت شورای عالی در بیایند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: