کد خبر: ۹۱۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۱ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - 20 January 2017
مقررات نمی‌تواند جای صداقت و درستی اشخاص را بگیرد، بلکه این مدیران واحدهای تجاری هستند که با انجام مدیریتی صادقانه حسن شهرتی برای خود و واحد تجاری تحت کنترل فراهم می آورند.
یک مسئول در بورس تهران نوشت: مقررات نمی‌تواند جای صداقت و درستی اشخاص را بگیرد، بلکه این مدیران واحدهای تجاری هستند که با انجام مدیریتی صادقانه حسن شهرتی برای خود و واحد تجاری تحت کنترل فراهم می آورند.

به گزارش فارس؛ مدیر حسابرسی داخلی بورس تهران در یادداشتی ضمن اشاره به بند 8 از ماده 4 بخش اقتصاد کلان برنامه ششم توسعه عنوان کرده است: از جمله راه های پیش بینی شده (در این برنامه) جهت دستیابی و تحقق متوسط رشد سالانه اقتصادی از محل ارتقای بهره وری کل عوامل تولید و همچنین رشد سرمایه گذاری، به موضوع اصلاح حاکمیت شرکتی برای شرکت ها و نهادهای مالی اشاره شده است، به نحوی که یکی از موارد موثر بر توسعه بازار سرمایه را توجه به موضوع راهبری شرکتی دانسته است.

ناصر امیدواری با بیان اینکه در ماده 15 از بخش3 این برنامه با عنوان " نظام پولی و بانکی و تامین منابع مالی" به موضوع ارتقای سلامت، ثبات و شفافیت شبکه بانکی کشور متناسب با استانداردهای بین المللی اشاره دارد ، گفته است: در آن (ماده) بانک مرکزی موظف شده است حداقل الزامات ناظر بر نظام کنتر‌لهای داخلی را تعیین نماید.

به گفته وی ، با بررسی دقیق ماده 15، مواردی که در راهبری شرکتی به آن اشاره شده است مورد توجه قرار می گیرد به گونه  ای که در صورت عدم رعایت ضوابط و مقررات موضوع این ماده از سوی بانک  ها و موسسات اعتباری غیر بانکی، مستوجب اعمال اقدمات نظارتی و انتظامی در قبال آنها خواهد بود. بر این اساس علاوه بر اختیارات قانونی مطابق قانون پولی و بانکی کشور، بانک مرکزی در چارچوب اقدامات نظارتی و انتظامی می‌تواند مجوز فعالیت موسسه را لغو کند یا صلاحیت حرفه‌ای مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره را سلب نماید.

عضو کمیته حسابداری و حسابرسی اسلامی و انجمن مالی اسلامی ایران با اشاره به در قسمت ج از ماده 84 بخش 13 برنامه ششم با عنوان "ارتباطات و فناوری اطلاعات" معتقد است: برخی موارد در مورد گواهینامه های حق تقدم، اعلامیه پذیره نویسی، دعوتنامه  های مجامع عمومی، حضور در مجامع و اعمال حق رای، ثبت نقل و انتقال سهام برای شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان از طریق الکترونیکی اشاره دارد که این موارد نیز موجب کاهش هزینه  های شرکتی، افزایش پاسخ گویی نسبت به سهامداران و اعمال حقوق ایشان و همچنین شفافیت بیشتر رویدادها و افزایش سرعت اطلاع رسانی در بازار سرمایه می‌شود.

امیدواری در این یادداشت، رعایت اصول اخلاقی را مهم تر از اعمال اصول راهبری شرکتی دانسته و تاکید دارد : خوشبختانه حرکت روبه رشدی در خصوص اعمال اصول راهبری شرکتی شروع شده است، اما نکته مهم تر، رعایت اصول اخلاقی است که در دین اسلام نیز بر آن تاکید شده است به گونه  ای که مدیران، هرآنچه ذی نفعان باید از آن مطلع باشند را با سرعت و شفاف افشاء کنند.

به باور وی مقررات نمی  تواند جای صداقت و درستی اشخاص را بگیرد، بلکه این مدیران واحد های تجاری هستند که با انجام مدیریتی صادقانه حسن شهرتی برای خود و واحد تجاری تحت کنترل فراهم می آورند و در نهایت منافع اجرای راهبری شرکتی برای تمام اشخاص ذی نفع، با کاهش هزینه‌ها تامین خواهد شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: