کد خبر: ۹۱۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۳۰ دی ۱۳۹۵ - 19 January 2017
«علائم پایداری در بازار ارز»،«بدل لیزینگ در بازار مسکن»، «نتایج برجام از لنز صنعت»، «هفت‌خوان بازارهای جهانی در 2017» و «سبز کمرنگ بازار سهام» از مهمترین موضوع های اختصاصی روزنامه دنیای اقتصاد در شماره پنجشنبه 30 دی است.
 «علائم پایداری در بازار ارز»،«بدل لیزینگ در بازار مسکن»، «نتایج برجام از لنز صنعت»، «هفت‌خوان بازارهای جهانی در 2017» و «سبز کمرنگ بازار سهام» از مهمترین موضوع های اختصاصی روزنامه دنیای اقتصاد در شماره پنجشنبه 30 دی است.

**علائم پایداری در بازار ارز
روز گذشته، نوسان‌های شاخص بازار ارز برای دومین روز پیاپی در کانال 3800 تومان انجام شد. در حالی که دلار ابتدای دی حضور در کانال 4100 دلار را تجربه کرده بود، در روزهای پایانی ماه به 3 کانال پایین‌تر آمده است تا برخی از معامله‌گران اتفاقات اخیر را نشانه‌هایی از بازگشت ثبات به بازار توصیف کنند. دلار که روز سه‌شنبه با 45 تومان افت به قیمت 3890 تومان رسیده بود، روز چهارشنبه نیز 20 تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3870 تومان رسید. در این شرایط نسبتا پایدار، دو دیدگاه در میان حاضران و ناظران بازار داخلی ارز شکل گرفته است. برخی معامله‌گران اعتقاد دارند روند کاهشی 5 روز گذشته ادامه پیدا خواهد کرد، حال آنکه گروهی دیگر در انتظار بازگشت قیمت به سطوح بالاتر هستند. 

**بدل لیزینگ در بازار مسکن
خلأ تسهیلات لیزینگ مسکن، با اقدام برخی بانک‌ها در ارائه «وام دارای شرایط سخت بازپرداخت» برای بخشی از تقاضای خرید، پوشش داده شد. بدل لیزینگ، به شکل «وام بدون سقف ریالی اما تا 80 درصد ارزش ملک»، پرداخت می‌شود؛ به‌طوری‌که 15 درصد مبلغ تسهیلات باید در حساب مشتری تا پایان دوره 5 ساله بازپرداخت، بلوکه شود بدون آنکه به سپرده اجباری، سود تعلق گیرد. کارشناسان امیدوارند دستورالعمل جدید تاسیس شرکت‌های لیزینگ، به احیای لیزینگ مسکن - تسهیلات مورد نیاز سه دهک بازارساز - منجر شود. تعداد مشتریان لیزینگ، معادل حداقل 10 درصد معاملات مسکن است.

**نتایج برجام از لنز صنعت
با یکساله شدن برجام وزارت صنعت، معدن و تجارت نتایج حاصل از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک را در چهار سرفصل منتشر کرد. «توسعه فعالیت‌های خارجی»، «سرمایه‌گذاری خارجی»، «ایجاد روابط و تامین مالی از بانک‌های خارجی» و «رفع موانع موجود در روابط تجاری و اقتصادی» چهار سرفصلی است که از سوی این وزارتخانه به‌عنوان اهم اقدامات صورت گرفته در یک سال گذشته یاد شده است. «توسعه فعالیت‌های خارجی» را می‌توان یکی از سرفصل‌های اصلی در اقتصاد دانست. سرفصلی که در دوران تحریم و با توجه به قطع رابطه ایران با بسیاری از کشورها از دست رفته بود و با لغو تحریم‌های بین‌المللی و اجرای برجام بازگشت به دوران قبل از تحریم و توسعه رابطه با شرکت‌های خارجی در دستور کار قرار گرفت. بر این اساس با اجرای برجام در یک سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت برای «توسعه فعالیت‌های خارجی» و بازگرداندن ایران به جایگاه قبلی بیش از پیش افزایش صادرات را مدنظر قرار داد. 

**هفت‌خوان بازارهای جهانی در 2017
سال 2016 میلادی در شرایطی به پایان رسید که پیش‌بینی اغلب موسسات بین‌المللی از روند بازارهای کالایی برای سال گذشته کاهشی بود، اما این در شرایطی بود که در اکثر بازارها شاهد رشد بازارها بودیم و این پیش‌بینی‌ها محقق نشدند. نفت خام با افزایش قیمت روبه‌رو‌ شد، فلزات اعم از آهنی و رنگی با رشد قیمت‌های باورنکردنی روبه‌رو‌ شدند، محصولات پتروشیمی روند رو به رشدی را در بازارهای جهانی تجربه می‌کنند و حتی در بازار محصولات کشاورزی نیز شاهد بهبود قیمتی بوده و هستیم.

**سبز کمرنگ بازار سهام
پس از یک دوره یک ماهه افت ممتد بازار سهام، بالاخره روند منفی متوقف شد و با رشد یک درصدی طی معاملات هفته جاری، شاخص کل بالاتر از سطح 79 هزار واحد قرار گرفت. بورس تهران همه روزهای هفته جاری را سبزپوش اما نه چندان پرقدرت به پایان رساند. به این ترتیب زیان متوسط سهامداران کماکان در مرز یک درصد ثبت شده تا انتظارها برای خروج از رکود و تغییر شرایط به آینده موکول شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: