کد خبر: ۹۱۵۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۷ - ۳۰ دی ۱۳۹۵ - 19 January 2017
«12فریم از نفت ایران در 2016»، «نصف شدن عرضه مسکن در 4 سال»، «رالی صعودی شاخص از میان تعدیل‌ها»، «اوباما، سیاستمداری خاکستری» و «گوشی‌های قاچاق روزانه 3 میلیارد تومان ضرر می‌زند» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه تعادل در شماره پنجشنبه 30 دی است.
 «12فریم از نفت ایران در 2016»، «نصف شدن عرضه مسکن در 4 سال»، «رالی صعودی شاخص از میان تعدیل‌ها»، «اوباما، سیاستمداری خاکستری» و «گوشی‌های قاچاق روزانه 3 میلیارد تومان ضرر می‌زند» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه تعادل در شماره پنجشنبه 30 دی است.

**12فریم از نفت ایران در 2016
روزنامه تعادل با انتشار گزارشی می نویسد: اعداد و ارقام همواره از هر استدلال دیگری گویاتر هستند؛ در مطلب پیش‌رو، «تعادل» بر حسب آمارهای تازه‌ترین گزارش اوپک و 11 گزارش پیشین این سازمان، عملکرد تولید نفت خام ایران در 12 ماه سال 2016 را بررسی کرده است. گزارشی که مشابه آن سال گذشته درست روز بعد از اجرایی شدن برجام منتشر شد و همین مساله باعث می‌شود داده‌ها به مستندی در زمینه تاثیر برجام بر تولید نفت خام و به تبع آن درآمدهای نفتی ایران بدل شود. طبق محاسبات «تعادل» ایران در 12ماه سال 2016 توانسته است، تولید نفت خام خود را 20درصد افزایش دهد. سال گذشته گزارش ماهانه ژانویه اوپک که حاوی داده‌های تولید کشورها در ماه دسامبر 2015 بود، درست یک روز پس از اجرایی شدن برجام منتشر شد. فضای آن روزهای بازار نفت به‌شدت متاثر از بازگشت ایران به سطوح سابق تولید و تاثیر این افزایش عرضه بر قیمت‌های به‌شدت پایین طلای سیاه بود. اکنون یک‌سال از آن روزها می‌گذرد و گزارش ماه ژانویه 2017 اوپک منتشر شده است. این گزارش داده‌ها برای قضاوت سال نفتی 2016 برای ایران را کامل کرد.

**نصف شدن عرضه مسکن در 4 سال
در این گزارش می خوانیم: رشد اقتصادی در نیمه ابتدایی سال جاری به‌گواه مرکز آمار 6.5 و طبق اطلاعات بانک مرکزی 7.4درصد اعلام شده است. برای اقتصادی که فصل‌های متوالی با رشد منفی و رکود شدید مواجه بود، این میزان رشد نقطه عطفی است که دولت آن را دستاورد عملکرد اقتصادی خود می‌داند. بخش زیادی از این رشد با اتکا به افزایش فروش نفت و به‌ اصطلاح شوک نفتی بوده و بخشی از آن هم با تکیه بر رشد بخش صنعت و کشاورزی اتفاق افتاده است. بنابراین درحال حاضر بدون هیچ شبهه و تردیدی می‌توان گفت که اقتصاد ایران از رکود خارج شده اما اکنون اقتصاد کشور با چالش دیگری به ‌نام رکود بخشی مواجه است. 

**رالی صعودی شاخص از میان تعدیل‌ها
روزنامه تعادل در این گزارش آورد: شاخص کل بورس، برای ششمین روز متوالی در رالی صعودی پایدار مانده و با 101 واحد افزایش، شاخص کل را به رقم 79 هزار و 382 واحد رساند. تعدیل‌های مثبت و منفی در بازار سرمایه عاملی شد تا اقبال سرمایه‌گذاران به بازار بیشتر شده و حقوقی‌ها دست به خریدهای بزرگ بزنند. بر اساس این گزارش، دیروز صنایع فلزی، معدنی و خودرویی به دلیل این تعدیل‌ها رشد خوبی را تجربه کرده و زیر سایه معاملات کد به کد برخی حقوقی‌ها شاهد جمع‌آوری سهام نمادهای این گروه‌ها بودیم.

**اوباما، سیاستمداری خاکستری
در این گزارش که به قلم بهاره محبی نوشته شد، آمده است: پیروزی باراک اوباما به عنوان نخستین رییس‌جمهور سیاه‌پوست ایالات متحده بسیاری را خوشحال کرد. برخی خوشحالی روزهای پس از انتخابات 2008 را با خوشحالی ناشی از پیروزی فرانکلین دی. روزولت و جان اف. کندی مقایسه می‌کنند. اوباما به عنوان نخستین رییس‌جمهوری نسل خود در فضای پس از جنگ ویتنام و پس از «واترگیت» امید را در دل میلیون‌ها تن زنده کرد: امید به تغییر، امید به پایان جنگ‌های عراق و افغانستان، احیای ثبات اقتصادی، توسعه برابری و بهبود نظام خدمات درمانی. درست است تمام انتظاراتی که از باراک اوباما می‌رفت، برآورده نشد و تمام وعده‌هایی که داده بود، عملی نشدند اما زمانی که اوباما کلید کاخ سفید را به دونالد ترامپ تحویل دهد به عنوان یکی از محبوب‌ترین روسای‌جمهور پس از جنگ به کار خود پایان خواهد داد. 

**گوشی‌های قاچاق روزانه 3 میلیارد تومان ضرر می‌زند
مرجان محمدی در این گزارش می نویسد: با اجرای طرح رجیستری گوشی‌های قاچاق از بازار جمع می‌شود، بیش از 90 درصد گوشی‌های تلفن همراه در بازار قاچاق است، طرح‌های مختلف برای ورود گوشی‌های قاچاق به کشور در حال اجراست و موفق بوده است. این جملات برخی از مسوولان و فعالان بازار است، مسوولانی که معتقدند برخی از طرح‌های ضربتی و اجرایی شدن آنها مانع از کاهش ورود کالای قاچاق به کشور شده است، اما در این بین فعالان بازار و فروشندگان تلفن همراه نظر دیگری دارند، بسیاری از آنها معتقدند که اجرایی شدن این طرح‌ها نه تنها کمکی به بازار نکرده است بلکه در برهه‌یی از زمان باعث افزایش قیمت شده است، این در حالی است که بازار تلفن همراه و‌ای تی بدلیل برخی از طرح‌ها که یا مسکوت مانده است یا اصلا اجرایی نشده است، از جمله بازارهایی است که برای وارد‌کنندگان از مبادی غیر رسمی به بازاری سود آور تبدیل شده است و در این بین این مصرف‌کنندگان و حتی وارد‌کنندگان رسمی هستند که متضرر می‌شوند. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: