کد خبر: ۹۱۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۲۹ دی ۱۳۹۵ - 18 January 2017
جلسه کمیسیون اقتصادی ستاد آفریقا با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی برگزار شد که با چند پیشنهاد و تصمیم مهم همراه بود.

جلسه کمیسیون اقتصادی ستاد آفریقا با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی برگزار شد که با چند پیشنهاد و تصمیم مهم همراه بود.

فرزاد پیلتن - مدیرکل دفتر بازرگانی کشورهای عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران-  در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه جلسه مربوطه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان توسعه تجارت و سایر نمایندگان دستگاه‌های عضو کمیسیون و اتاق‌های بازرگانی برگزار شد، اظهار کرد: در این جلسه راهکارهای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران با کشورهای آفریقایی و نیز مشکلات و موانع پیش رو مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد پیشنهاداتی در زمینه حمایت از توسعه زیرساخت‌های تجاری از جمله روابط حمل و نقل دریایی، امور بانکی و پیگیری احداث مراکز تجاری مدنظر قرار گیرد.

مدیرکل دفتر بازرگانی کشورهای عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه در مرحله اول تصمیم بر این شده که در چهار کشور نیجریه، کنیا، آفریقای جنوبی و الجزایر مراکز تجاری ایجاد کنیم، عنوان کرد: در مرحله اول ایجاد مراکز تجاری در این ۴ کشور مدنظر قرار گرفته اما هدف‌گذاری ما این است که تعداد مراکز تجاری خود را در قاره آفریقا افزایش دهیم و به بیش از این ۴ کشور برسانیم.

پیلتن ادامه داد: ۵۴ کشور در سراسر قاره آفریقا وجود دارند اما در حال حاضر هیچ مرکز تجاری در این قاره نداریم بنابراین امیدواریم بتوانیم با شرایطی که پس از برجام ایجاد شده، مراکز تجاری را در قاره آفریقا ایجاد کنیم.

وی در مورد مشکلات موجود در راستای افزایش توسعه تجاری و همکاری‌های اقتصادی بین ایران و کشورهای آفریقایی اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی دوری راه و هزینه‌های بالای حمل و نقل است که میزان جذابیت بازار را کاهش می‌دهد و مزیت رقابتی را نسبت به سایر قاره‌ها کم می‌کند. علاوه بر این مشکل حمل و نقل در مورد کشورهای غرب و جنوب غربی قاره آفریقا برای ایرانی‌ها بیشتر است.

افزایش تعداد رایزنان بازرگانی ایران در قاره آفریقا

مدیرکل دفتر بازرگانی کشورهای عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود از افزایش تعداد رایزنان بازرگانی ایران در قاره آفریقا خبر داد و گفت: در حال حاضر دو رایزن بازرگانی در کشورهای آفریقای جنوبی و کنیا مستقر هستند و قصد داریم دو رایزن دیگر در کشورهای نجیریه و تونس داشته باشیم. به احتمال بسیار زیاد تا یک ماه دیگر رایزن بازرگانی ایران در تونس و تا ۵ ماه آینده رایزن بازرگانی ایران در نیجریه مستقر خواهند شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: