کد خبر: ۹۱۴۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۲۹ دی ۱۳۹۵ - 18 January 2017
«گزارش چهارم وزارت خارجه درباره برجام»، «مرگ تدریجی رویاهای اروپا»، «دولت باید افکار عمومی را با واقعیت‌های برجام آشنا کند» و «تشکر نخست وزیر سوریه از حمایت ایران» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه مردم سالاری در شماره چهارشنبه 29 آذر است.
 «گزارش چهارم وزارت خارجه درباره برجام»، «مرگ تدریجی رویاهای اروپا»، «دولت باید افکار عمومی را با واقعیت‌های برجام آشنا کند» و «تشکر نخست وزیر سوریه از حمایت ایران» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه مردم سالاری در شماره چهارشنبه 29 آذر است.

**گزارش چهارم وزارت خارجه درباره برجام
چهارمین گزارش سه ماهه اجرای برجام در 38 صفحه روز گذشته تقدیم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شد. این گزارش در سه بخش با عنوان‌های «آخرین تحولات در حوزه فعالیتهای هسته‌ای»، «آخرین تحولات در حوزه رفع تحریم‌ها» و «موانع و چالش‌ها» تنظیم شده است. شاید بحث مهمی که این روزها در خصوص روند اجرای برجام مطرح است، آغاز ریاست‌جمهوری ترامپ است که با اظهار نظرهای خود پیش و پس از تصدی پست ریاست‌جمهوری همواره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را بدترین توافق ممکن خوانده و گفته درصورت به قدرت رسیدن آن را پاره خواهد کرد. در تازه‌ترین اظهار نظر نیز در این خصوص رییس منابع انسانی کاخ سفید در دولت جدید آمریکا گفت: ترامپ، از توافق هسته‌ای خوشش نمی‌آید و این توافق همانند بیماری است که در وضع خطرناکی قرار دارد. پریباس در این مصاحبه به تشریح دیدگاه‌های خود در حوزه‌های مختلف از جمله ایران پرداخت و در پاسخ به این سوال که توافق هسته‌ای در دولت جدید چه وضعیتی خواهد داشت، گفت: باید منتظر ماند تا ببینیم چه می‌شود. همان‌طور که می‌دانیم رییس‌جمهور منتخب این توافق را دوست ندارد. آن را سندی وحشتناک می‌بیند و فکر می‌کند که موجب رقابت تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه خواهد شد.

**مرگ تدریجی رویاهای اروپا
اتحادیه اروپایی که بر ویرانه‌های جنگ جهانی دوم بنا شد تا انسجام قاره سبز را دنبال کند اما تمام رویاهای بروکسل درحال ویرانی است. در سال‌های پساشوروی اتحادیه اروپایی که با الگوبرداری از سیستم فدرالی ایالات متحده در رویاهایش به دنبال یک سرزمین واحد بود حالا مرگ را مزه می‌کند. شکاف اقتصادی کشورهای غربی اروپا با کشورهای شرق اروپا ابتدا در یونان گرفت اما در ادامه برگزیت انگلیسی‌ها کمر بروکسل را خرد کرد و حالا رئیس جمهوری آمریکا به کابوسی کشنده تبدیل شده است.

**دولت باید افکار عمومی را با واقعیت‌های برجام آشنا کند
عبدالله ناصری در گفت‌وگو با مردم‌سالاری گفت: یکی از اشتباهات دولت در قضیه برجام این بود که نتوانست افکار عمومی ‌را با واقعیت‌های برجام آشنا کند. اما متاسفانه از آن طرف ماجرا، تندروها و مخالفان برجام سعی کردند فضایی ایجاد کنند که نشان دهد برجام دستاوری آنی است و خیلی سریع به نتیجه خواهد رسید. قدرت رسانه‌ای و سیاسی‌ای که در جریان تندرو وجود دارد، جوی را ایجاد کرد که مردم انتظار پاسخگویی آنی از برجام را داشتند. در واقع آنها برجام را بسیار زودبازده نشان دادند. گرچه شکی نیست که برجام دستاورد مهمی ‌است اما ما نمی‌توانیم منتظر پاسخگویی آن در کوتاه مدت باشیم. برجام توافقی مهم و در عین حال بسیار پیچیده است که همین پیچیدگی باعث می‌شود زمان جواب‌دهی، طولانی شود. در واقع روندی است که باید طی شود و در درازمدت به جایی برسد. 

رسانه‌های تندرو آنچنان هیولایی از برجام ساختند که دستاورد کوتاه مدت تلقی شود و دولت مردان روحانی و تیم رسانه‌ای دولت هم بسیار در این زمینه ضعیف ظاهر شدند و اقدام به شفاف‌سازی نکردند و نگفتند که برجام پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد و زمان‌بر است. من فکر می‌کنم آقای روحانی در این نشست کاملا اعلام کرد که پایندگی برجام به حیات سیاسی ایران گره خورده است و اگر ایران بخواهد در عرصه بین‌المللی فعال باشد باید از برجام دفاع کند و حتی جامعه جهانی هم نمی‌تواند به راحتی آن را نقض کند.

**تشکر نخست وزیر سوریه از حمایت ایران
دیدارهای مقام‌های سوری و ایرانی به جهت اهمیت مسئله سوریه و نزدیکی به نشست آستانه افزایش یافته است. در تازه‌ترین دیدارها صبح دیروز(سه شنبه) اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور کشورمان در مجموعه مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد تهران از عماد خمیس نخست وزیر سوریه و هیات همراه استقبال کرد. دو مقام همچنین در نشست خبری مشترکی دیدگاه‌های خود را در خصوص مسئله سوریه مطرح کردند.در این نشست جهانگیری ضمن خیر مقدم به هیات سوری گفت: ضرورت دارد برای مشورت‌های بیشتر و هماهنگی لازم بین دو کشور با هدف حفظ دستاوردهای به دست آمده در عرصه‌های میدانی و سیاسی و همکاری برای بازسازی در زمینه‌های اقتصادی، این مشورت‌ها و تبادل هیات‌ها صورت گیرد. معاون اول رییس جمهور با تاکید بر حمایت ایران از سوریه در جنگ با تروریسم گفت: ما به عنوان دولت و ملت ایران از دولت قانونی سوریه و مردم سوریه در این مسیر حمایت کرده و آن‌ها را کمک کردیم. وی افزود دولت و ملت سوریه نیز در جنگ تحمیلی ایران در کنار کشورمان بودند و بنیان این رابطه توسط امام خمینی و حافظ اسد گذاشته شده است.

معاون اول رییس جمهوری افزود: سفر نخست وزیر سوریه با توجه به همکاری در زمینه‌های اقتصادی و هماهنگی و مشورت در زمینه سیاسی و آغاز دور جدید از فعالیت‌های اقتصادی میان دو کشور است. وی ادامه داد: شرایط جدیدی برای بخش خصوصی ایران و شرکت‌های فعال که سابقه کار در سوریه دارند، به وجود آمده که می‌توانند برای فعالیت‌های آغاز شده، آماده شوند و برای ارسال کالاهای ایرانی به سوریه خط اعتباری اختصاص داده شده تا تجار و صنعتگران از این محل تامین اعتبار و محصولات خود را به سوریه صادر کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: