کد خبر: ۹۱۴۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۶ - ۲۹ دی ۱۳۹۵ - 18 January 2017
«تلخی آخر مسجد جامعی در شورا»، «خواب می‌بینند، پیشگویی می‌کنند»، «دولت برای جذب آرای خاکستری به کمک اصلاح‌طلبان نیاز دارد»، «غرق در دود» و «نسبت توسعه با آموزش و پرورش» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه اعتماد در شماره چهارشنبه 29 دی است.
 «تلخی آخر مسجد جامعی در شورا»، «خواب می‌بینند، پیشگویی می‌کنند»، «دولت برای جذب آرای خاکستری به کمک اصلاح‌طلبان نیاز دارد»، «غرق در دود» و «نسبت توسعه با آموزش و پرورش» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه اعتماد در شماره چهارشنبه 29 دی است.

**تلخی آخر مسجد جامعی در شورا
دیروز گرچه مهم‌ترین موضوع جلسه شورای شهر ارایه بودجه سال ٩٦ شهرداری به شورا بود، ولی با این حال موضوعاتی چون، دلخوری مسجد جامعی و ترک کردن صحن شورا از سوی او و همچنین پیشنهاد بزرگراهی برای نامگذاری به نام آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی باعث شد تا جلسه دیروز، جلسه پرحاشیه‌ای باشد. اما همانطور که گفته شد، ارایه گزارش بودجه ٩٦ شهرداری به شورا توسط قالیباف مهم‌ترین موضوع جلسه دیروز بود. قبل از تقدیم گزارش بودجه به چمران، قالیباف پشت تریبون صحن شورا قرار گرفت تا هم از عملکرد خود دفاع کند و هم زمینه را برای تصویب بودجه ١٨ هزار و ٤٨٩ میلیون تومانی از سوی شورا آماده کند. گزارشی که البته با حملاتی به دولت همراه بود. شهردار تهران ابتدا با اشاره به لایحه برنامه ششم که در انتظار تصویب شورای نگهبان است، گفت: دراصل اینکه لایحه برنامه ششم باثبات است اعتراضی نداریم ولی به نظر ما یکسری اشکالات جدی وجود دارد، به عنوان مثال در لایحه برنامه ششم تمام مسوولیت‌های نظارتی در حوزه مباحث مالی و حسابرسی به دیوان محاسبات منتقل شده است و ما معتقدیم که این خلاف قانون اساسی است و از شورای نگهبان می‌خواهیم که به این بحث توجه کنند.

**خواب می‌بینند، پیشگویی می‌کنند
حسن روحانی در نهمین حضور خود در جمع خبرنگاران، با زنده نگه داشتن یاد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، یک‌بار دیگر پیشنهاد وحدت خود را مطرح کرد. تداوم وحدتی که در مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی ظهور و بروز یافت یکی از خواست‌های حسن روحانی، نه تنها برای این روزهای کشور بلکه برای سال‌های آینده است. رییس‌جمهوری که خود پیشگام در طرح موضوع برجام در یک سالگی آن بود، با تاکید براینکه هیچ‌کسی مدعی موفقیت ١٠٠ درصدی نیست، توصیه‌ کرد که کسی فکر نکند به خاطر انتخابات سال آینده باید نسبت به برجام بیش از حد سخن بگوید یا کمتر از حد لازم حرفی بزند. روحانی گفت: برجام چیزی نیست که یکی که انتخاب شده بگوید از آن خوشم نمی‌آید. این برای امریکا خیر است و آنها نمی‌فهمند. برجام فضای جدیدی در دنیا ایجاد کرده که به ضرر کسی نیست. رییس‌جمهور منتخب امریکا هم فعلا اینگونه است ولی برجام چیزی نیست که دولت یا کسی به راحتی آن را زیر پا بگذارد. ما باید تدبیرمان را به کار ببندیم.بعضی‌ها شب که می‌خوابند منتظرند صبح برجام به هم بخورد. این خواب‌ها چه خاصیتی دارد؟ هی هر روز مقاله می‌نویسند که پایه برجام سست شده است. عده‌ای در طول این ده، بیست سال بوده‌اند که هر چه پیش بینی کرده‌اند بر عکس شده ولی باز هم پیش بینی می‌کنند و من نمی‌دانم این پیش‌بینی‌ها چه خاصیتی دارد اما به هر حال در برجام حواس‌مان باید جمع باشد و جمع خواهد بود و بهتر است به جای این بحث‌ها از فضای ایجاد شده استفاده کنیم.

**دولت برای جذب آرای خاکستری به کمک اصلاح‌طلبان نیاز دارد
عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت و گو با اعتماد گفت: دولت آقای روحانی دستاورد ویژه‌ای چون برجام را در کارنامه خود دارد. اگرچه بنده معتقد هستم به میزان بزرگی این دستاورد ارزشمند، تیم رسانه‌ای دولت بهره‌برداری کافی و مناسب از این دستاورد برای مدیریت و اثرگذاری بر افکار عمومی نداشته است. با این حال همچنان این دستاورد یکی از نقاط مثبتی خواهد بود که می‌تواند بخشی از آرای خاکستری را به سبد رای آقای روحانی سوق دهد. این امکان همچنان برای آقای روحانی محفوظ است که برجام را دوباره در ذهن جامعه جلوه‌گر کند؛ برخلاف خواسته رقبا که برجام را مخدوش نشان می‌دهند. نباید فراموش کرد که جریان ضد دولت از همان ابتدا کوشید تا همه مشکلات کشور را به برجام گره بزند. دولت می‌تواند در فرصت باقی مانده و در جریان رقابت‌های انتخاباتی سال ٩٦ تصویری درست از برجام در اذهان عمومی شکل دهد و دستاوردهای بلندمدت و کوتاه‌مدت آن را برای جامعه تشریح کند. یکی از شعارهایی که در سال ٩٢ توانست درصدی از آرای خاکستری را به سمت آقای روحانی جلب کند وعده رفع حصر بود. در سال ٩٦ بعید است که آقای روحانی بتواند با طرح دوباره این وعده آرای خاکستری را به سمت خود جلب کند. به این خاطر که دولت در تحقق این وعده ناموفق بود. در حوزه معیشتی نیز شعارهای آقای روحانی تا حدودی محقق شده است. اگر دولت آقای روحانی برنامه‌هایی جدی‌تر در این حوزه‌ها به کار می‌گرفت بیشتر می‌توانست از آن برای جذب آرای خاکستری بهره‌گیرد. ضمن اینکه آقای روحانی در جذب آرای خاکستری در برخی حوزه‌ها دست بالا را دارد اما می‌توان گفت که جذب این آرا در سال ٩٦ برای آقای روحانی کار سختی خواهد بود.

**غرق در دود
بار غلیظ صبحگاهی، دود خاکستری عصرگاهی و مه‌دود شبانگاهی که در دل تاریکی شب گم می‌شود، ‌خاطرات چشم‌های ما از روزهای زندگی شهری است. پلیس‌های ماسک به صورت، ‌پیرمردی که سرفه‌کنان عرض خیابان را طی می‌کند و کودکانی که از ذوق تعطیلی مدرسه‌های‌شان از صدقه‌سر آلودگی، روانه کوچه می‌شوند تا هم، بازی کنند و هم چشم‌های‌شان را از سوزش زیاد بمالند، ‌تکراری‌ترین تصاویر روزهای سرد سال است، ‌روزهایی که هوای شهر حبس می‌شود و هرچه به ریه‌های آدم‌های شهر روانه می‌شود چیزی نیست جز دود و خاکستر.سال‌های دهه 40 بود که مردم تهران با مفهوم آلودگی هوا آشنا شدند؛ ‌مفهمومی که در دهه 90 همچنان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و هنوز در حسرت یک نفس هوای تازه روز را به شب می‌رسانند. در سال 2012، 10 هزار و 600 شهروند ایرانی به خاطر تنفس هوای آلوده دچار مرگ زودرس شده‌اند. از میان این جمعیت، ‌یک سوم در تهران زندگی می‌کردند و یک سوم در اهواز، یاسوج و کرمانشاهند که با ریزگردها مواجهند.مرکز کنترل کیفیت هوای تهران در گزارش‌هایش می‌نویسد: آلودگی ناشی از مصرف سوخت، دلیل اصلی آلودگی شهری است. 85 درصد آلودگی شهری در واقع از منابع متحرکی چون خودروها، موتوسیکلت‌ها و اتوبوس‌هاست. با روزان 15 تا 18 میلیون سفر درون شهری در تهران، این شهر رکورددار جابه‌جایی افراد به واسطه وسایل متحرک است.

** نسبت توسعه با آموزش و پرورش
فرصت شبکه‌های مجازی اجتماعی به معلمان این امکان را داده است تا مباحث مرتبط با حوزه تعلیم و تربیت را با یکدیگر به بحث و گفت‌وگو بگذارند و با استناد به دانش و تجربه مشترک از زاویه‌های گوناگون به واکاوی موضوعات مورد توجه جامعه معلمی بپردازند. در همین راستا چندی پیش گروهی از این معلمان موضوع توسعه و نسبت آن با آموزش و پرورش را در گروه تلگرامی آموزگاران اندیشمند به بحث و گفت‌وگو گذاشتند که نظرات هریک از شرکت‌کنندگان در این گفت‌وگو را در معرض نقد ونظر خوانندگان صفحه مدرسه «اعتماد» قرار می‌دهیم. جواد بابازاده (رها): برخی از جامعه شناسان و سیاسیون معتقدند زیربنای توسعه همه‌جانبه جوامع، آموزش و پرورش است برخی معلمان و افراد دیگر معتقدند جوامع بدون آموزش و پرورش مغز متفکر و خلاق ندارد، برخی افراد جامعه و کارشناسان معتقدند گرچه نقش آموزش و پرورش در توسعه جوامع مهم است ولی بی‌بدیل و تعیین‌کننده نیست و در زیرمجموعه عوامل یا نهایتا هم سطح آنهاست. هوشنگ گودرزی: بعضی هنوز در معنی پیشرفت و توسعه مشکل دارند و حتما در عوامل پیشرفت و توسعه هم نقد و نظرهای متفاوتی دارند؛ به عنوان مثال گویا برنامه پنجم توسعه که توسط اصلاح‌طلبان طراحی ومراحل قانونی راطی کرد با حلول جریان احمدی‌نژاد این برنامه به دلایل مختلف خمیر شد؛ از جمله نقدها یا ایرادها این بود که کلمه توسعه مبنای غربی دارد ولذا به جای آن از کلمه پیشرفت در برنامه طراحان اصولگرایی استفاده شد وکلیه مظاهر مدرن ازجمله آموزش وعلوم انسانی باز تعریف شد و می‌خواستند دوباره فلک را سقف بشکافند وطرحی نو دراندازند که ظاهرا ابتر مانده. محمد داوری: نگاه اقتصاددانان. سیاسیون. جامعه‌شناسان و روانشناسان و فلاسفه که پنج دسته اصلی و تاثیرگذار هستند به مقوله آموزش و پرورش و توسعه متفاوت است باز هر کدام از این پنج دسته در مکاتب نظری متفاوت نظرات گوناگونی دارند، به همین دلیل می‌بینیم متاثر از این مکاتب و پنج دسته مربوطه ما با چند نوع نظام آموزشی مواجه هستیم که رویکرد متفاوتی به توسعه دارند. مهدی حجازی: ابتدا باید ببینیم تعریف ما از توسعه چیست؟ توسعه شاخص‌هایی دارد که معمولا جوامعی که به این شاخص‌ها دست پیدا کنند، توسعه‌یافته تلقی می‌شوند ابتدا باید شاخص‌ها را مشخص کرد و اینکه ما چقدر به این شاخص‌ها باور داریم، سپس می‌توانیم در نقش آموزش و پرورش در توسعه گفت‌وگو کنیم در گذشته بیشتر مباحث مربوط به رشد اقتصادی و تولید ناخالص محور توسعه بود اما امروزه می‌گویند این موارد و رشد اقتصادی لازم است اما کافی نیست.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: