کد خبر: ۹۱۴۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۲۹ دی ۱۳۹۵ - 18 January 2017
«14000 کیلومتر خط لولـه استراتژیک»، «20 درصد طلای کشور وارداتی است»، «جراحی دندان عقل مفید یا غیرمفید؟» و «رویای جذب دانشجوی خارجی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه جام جم در شماره چهارشنبه 29 دی است.
 «14000 کیلومتر خط لولـه استراتژیک»، «20 درصد طلای کشور وارداتی است»، «جراحی دندان عقل مفید یا غیرمفید؟» و «رویای جذب دانشجوی خارجی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه جام جم در شماره چهارشنبه 29 دی است.

** 14000 کیلومتر خط لولـه استراتژیک
عباسعلی جعفری نسب مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران به جام جم گفت: شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران مسئول بهره‌برداری و نگهداری از خطوط لوله انتقال نفت خام خوراک پالایشگاه‌ها و همچنین خطوط انتقال فرآورده‌های تولیدی پالایشگاه‌ها و احتمالا فرآورده‌های وارداتی به مراکز عمده مصرف به انبارهای شهر در مناطق مختلف است. این شرکت مجموعا چیزی حدود 14 هزار کیلومتر خط لوله در دست بهره‌برداری دارد که حدود 9500 کیلومتر خطوط انتقال فرآورده‌ها و حدود 4500 کیلومتر خطوط انتقال نفت خام است.

**20 درصد طلای کشور وارداتی است
محمد کشتی‌آرای رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت وگو با جام جم می گوید: بیشتر طلای موردنیاز کشورمان با استفاده از بازیافت طلاهای موجود تولید می‌شود که می‌توان گفت حدود 80 درصد بازیافتی داریم و سالانه به تناسب نیاز 20درصد واردات انجام می‌شود. به عنوان مثال فرض کنیم که نیاز سالانه کشور صد تن طلاست به این ترتیب 80 تن به وسیله طلای موجود بازار تأمین خواهد شد و بقیه طلای جدید یا وارداتی است.

**جراحی دندان عقل مفید یا غیرمفید؟
علیرضا جهانگیرنیا متخصص جراحی فک و دهان و صورت به جام‌جم می‌گوید: اگر فک برای دندان عقل جا نداشته باشد یا پوسیدگی ایجاد شده باشد و ترمیم به نفع دندان نباشد، دندان جراحی یا کشیده می‌شود. وی می‌افزاید: از آنجا که دندان عقل دیرتر درمی‌آید، با زاویه خارج شده یا دچار پوسیدگی می‌شود و معمولا در فک، جایی برای رویش آن وجود نداشته و نقش زیادی هم در جویدن ندارد، لازم است از حفره دهان خارج شود.

**رویای جذب دانشجوی خارجی
امین جلالوند در گزارشی نوشت: تجربه چند دهه اخیر نشان داده که تصویب قوانین مختلف بدون ضمانت اجرایی نمی‌تواند تاثیری در جذب دانشجوی خارجی داشته باشد. حالا بر اساس برنامه ششم توسعه، قرار شده که جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های ما هشت برابر میزان فعلی شود، اما سابقه اجرای قوانین بالادستی نشان داده که اجرای آن معمولا روی کاغذ می‌ماند. بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه نیز دانشگاه‌های کشور با اخذ مجوز می‌توانستند نسبت به تاسیس شعب در شهر محل استقرار خود یا دیگر شهرها و مناطق آزاد داخل کشور و نیز در خارج کشور به صورت خودگردان و با دریافت شهریه از داوطلبان اقدام کنند. قرار بود این پردیس‌های بین‌المللی که بعدها به پردیس‌خودگران تغییر نام داد، محلی جذاب برای جذب دانشجویان خارجی شود؛ اما در مقام عمل، این هدف هرگز محقق نشد؛ طوری که حالا اغلب دانشجویان این پردیس‌ها، ایرانی‌هایی هستند که دستشان به دهانشان می‌رسد و می‌توانند از پس شهریه‌های سنگین آن بربیایند. اگرچه مجتبی شریعتی‌نیاسر، معاون آموزشی وزیر علوم هم توضیح داده که هم‌اکنون 0.5 ‌درصد دانشجویان دانشگاه‌های ایران خارجی هستند و برنامه‌ریزی شده تعداد آنها به هشت برابر برسد، اما محقق نشدن اهداف برنامه پنجم توسعه در حوزه آموزش عالی موجب شده به افزایش هشت برابری دانشجویان خارجی در برنامه ششم توسعه هم چندان خوشبین نباشیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: