کد خبر: ۹۱۲۸۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۳ - ۲۷ دی ۱۳۹۵ - 16 January 2017
«سمفونی هسته ای ترامپ»، «حمایت شولتز از گابریل»، «مقاومت اسلامی و دولت جدید لبنان» و «دغدغه ای به نام کارتن خوابی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه رسالت در شماره دوشنبه 27 دی به شمار می رود.
«سمفونی هسته ای ترامپ»، «حمایت شولتز از گابریل»، «مقاومت اسلامی و دولت جدید لبنان» و «دغدغه ای به نام کارتن خوابی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه رسالت در شماره دوشنبه 27 دی به شمار می رود.

** سمفونی هسته ای ترامپ
اظهارات متناقض مقامات دولت دونالد ترامپ در خصوص توافق هسته ای با ایران، مولد تحلیل‌های تازه ای در حوزه روابط بین الملل بوده است. بسیاری از افراد، نسبت به اظهارات ایجابی افرادی مانند جیمز ماتیس، وزیر دفاع پیشنهادی دولت ترامپ رویکردی خوشبینانه داشته و آن را نماد عمل کردن دولت جدید آمریکا به برجام می دانند. با این حال، برخی دیگر نیز اظهارات تیلرسون، وزیر امور خارجه پیشنهادی دولت ترامپ در خصوص لزوم بازنگری در برجام را مبنای قضاوت و تحلیل خود در قبال رویکرد دولت جدید ایالات متحده نسبت به برجام قرار داده اند. 

شاید برآیند و معدل اظهارات جیمز ماتیس و تیلرسون، اظهارات مایک پمپئو گزینه پیشنهادی ترامپ برای ریاست سازمان سیا باشد. مایک پمپئو که در زمان انعقاد توافق هسته ای از مخالفان آن محسوب می شد، اخیرا در نشست استماع سنا گفت: رژیمی که برای نظارت بر فعالیت های هسته‌ای ایران وضع شده بسیار خوب است با این حال ایرانی ها در تقلب حرفه ای هستند! و باید به دقت بر اجرای این موارد نظارت کرد.با وجودی که به عنوان عضو مجلس نمایندگان با این توافق مخالفت کردم ولی در صورت تایید من به عنوان رئیس سیا، نقش من تغییر خواهد کرد.' آنچه مسلم است اینکه اظهارات سه مقام ارشد احتمالی دولت ترامپ را می توان به مثابه قطعات یک پازل یا سازهای کوک شده در یک سمفونی تشبیه کرد! بدیهی است که تناقض موجود در اظهارات تیلرسون با دیگر مقامات دولت ترامپ کاملا هدفمند است.

** حمایت شولتز از گابریل
رئیس پارلمان اروپا که در آخرین روزهای کاری خود در این سمت به سر می برد، حمایت خود را از نامزد حزب سوسیال دموکرات در خصوص صدر اعظمی آلمان اعلام کرده است. این در حالی‌است که برخی از رسانه‌ها و تحلیلگران، معتقدند امکان ورود مستقیم شولتز به رقابت‌های انتخاباتی آلمان جهت رقابت با مرکل وجود دارد. این تحولات در حالی صورت می گیرد که صدر اعظم فعلی آلمان برای چهارمین بار برای تصدی گری این پست نامزد شده است. 

طی ماه‌های اخیرو خصوصا متعاقب تشدید بحران مهاجرت در اروپا، محبوبیت صدر اعظم آلمان در نزد شهروندان این کشور کاهش پیدا کرده است. یکی از اصلی ترین رقبای مرکل در این آوردگاه سیاسی، زیگمار گابریل است. گابریل معاون مرکل می باشد که در خصوص مسائلی مانند بحران پناهجویان با وی اتفاق نظر ندارد. به طور کلی در این دوره، شاهد استقرار دولتی ائتلافی و ضعیف در آلمان بودیم. دولتی ائتلافی از احزاب مسیحی و سوسیال دموکرات‌ها که شهروندان آلمانی اکثرا از آن ناراضی بوده اند.

** مقاومت اسلامی و دولت جدید لبنان
لبنان که مدت های طولانی شاهد خلأ در ریاست جمهوری و شبه تعطیلی دولت بود، سرانجام موفق شد از سد اختلافات داخلی عبور کند و پس از انتخاب رئیس جمهور جدید، اینک دولت جدید نیز در این کشور شکل گرفته است.پس از آن که آخرین مرحله بررسی تشکیل دولت جدید لبنان در کاخ ریاست جمهوری با حضور ژنرال «میشل عون» رئیس جمهور، «نبیه بری» رئیس پارلمان و «سعد حریری» نخست وزیر جدید این کشور برگزار شد، سعد حریری با شرکت در کنفرانسی خبری، نخستین بیانیه تشکیل دولت جدید لبنان را قرائت کرد. 

حریری پس از اعلام تشکیل کابینه جدید لبنان، آن را دولت وفاق و آشتی ملی توصیف و تاکید کرد که این دولت نسبت به حل بحران‌های جاری اهتمام دارد. ژنرال عون در آبان ماه گذشته با کسب 83 رای از میان 127 رای نمایندگان پارلمان به عنوان سیزدهمین رئیس جمهوری لبنان انتخاب شد و بعد از ادای سوگند بلافاصله کار خود را با رایزنی با نمایندگان و فراکسیون های پارلمانی برای انتخاب نخست وزیر و تشکیل دولت جدید آغاز کرد. عون پس از دو روز رایزنی، سعد حریری رئیس حزب جریان المستقبل را به عنوان نخست وزیر معرفی و مامور تشکیل دولت جدید لبنان کرد. البته پیش از انتخاب عون، توافقاتی با جریان المستقبل و حریری صورت گرفته و وعده نخست وزیری به او داده شده بود. نهایتا دولت حریری با کسب 87 رای موافق، 4 رای مخالف و یک رای ممتنع از پارلمان لبنان رای اعتماد گرفت. رایزنی های حریری با گروه ها و شخصیت های سیاسی و فراکسیون های پارلمانی سرانجام به ثمر نشست و دولت جدید لبنان تشکیل شد.

** دغدغه ای به نام کارتن خوابی
پدیده کارتن خوابی به عنوان یک آسیب اجتماعی موضوعی است‌ که اخیرا دراکثر شهرهای بزرگ و کوچک دنیا مطرح می شود. جامعه ما نیز این روزها با معضل کارتن خوابی مواجه است که تقریبا این آسیب اجتماعی رنگ و بوی زنانه شدن به خود گرفته است، تا حدی که در گوشه و کنار شهر به وضوح به چشم می‌خورد.کارتن خواب کسی است که سرپناهی ندارد و هر شب را در یک جا صبح می کند، این افراد فاقد مکان هستند و جای مشخص برای استراحت ندارند.کارتن خواب‌ها به‌دلیل نداشتن قدرت مالی جای مناسب برای سکونت ندارند. در بررسی نحوه زندگی کارتن خوابها در مرحله اول فقر مالی کارتن خواب دیده می شود. بیشتر این قشر از افراد جامعه هستند و کار و حرفه ای ندارند و برای گذران زندگی روز مره خود دست فروشی می کنند و یا اینکه زباله ها را برای بازیافت جمع آوری می کنند.

داستان کارتن خواب ها ماجرای پردردی است. بسیاری از اینها از سن کودکی و نوجوانی کارتن خوابی را تجربه می کنند. بعضی ها هم خانوادگی کارتن خواب هستند و بعضی ها هم بدلیل نداشتن شغل و معیشت و شرایط اقتصادی و مشکلات مالی که بسیار از افراد درگیر آن هستند برای کار کردن به شهرهای بزرگ مهاجرت می کنند و به‌خاطر پیدا کردن کار و نداشتن پول کافی برای غذا و جایی برای خواب به ناچار مجبورند شب را تا صبح در خیابان ها سپری کنند.امروز کارتن خوابی به یک معضل اجتماعی خطرناک تبدیل شده است و بخشی از این افراد به انواع مواد مخدر اعتیاد پیدا کرده اند و بعضی ها هم به بیماری های عفونی به‌خصوص ایدز مبتلا شده اند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: