کد خبر: ۹۱۲۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۸ - ۲۷ دی ۱۳۹۵ - 16 January 2017
«یکسان‌سازی نرخ ارز شجاعت می‌خواهد»، «واردات گاز از ترکمنستان، فراتر از پوسته ظاهری» و «27 دی؛ به یاد محمد‌علی کلی قهرمان دوست داشتنی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه مردم سالاری در شماره دوشنبه 27دی است.
«یکسان‌سازی نرخ ارز شجاعت می‌خواهد»، «واردات گاز از ترکمنستان، فراتر از پوسته ظاهری» و «27 دی؛ به یاد محمد‌علی کلی قهرمان دوست داشتنی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه مردم سالاری در شماره دوشنبه 27دی است.

** یکسان‌سازی نرخ ارز شجاعت می‌خواهد
علی سرزعیم اقتصاددان و عضو هیات علمی‌دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌و‌گو با روزنامه مردم‌سالاری گفت: در مورد نرخ ارز چندین نظام ارزی در کشورها وجود دارد. در برخی موارد، این نظام ارزی ثابت است به همین جهت در این نظام، نرخ ارز ثابت خواهد بود. در مواردی نیز نرخ ارز کاملا شناور است و نوسان دارد. همچنین برخی مواقع سعی بر این است که به شکل بینابین نوعی اعمال مدیریت خاص در زمینه تعیین نرخ ارز انجام دهند.

در سال های بعد از انقلاب ما تقریبا همه نوع نظامی‌را در مورد تعیین نرخ ارز داشته ایم. شاید می‌توان گفت تا اوایل دهه هفتاد ما بیشتر شاهد نرخ ارز ثابت بوده ایم و از اواسط دهه هفتاد به بعد شاهد نرخ ارز شناور هستیم. در دهه هشتاد بیشتر «نظام نرخ ارزِ ثابت»، حاکم بوده اگرچه اسم آن را «شناور مدیریت شده» گذاشته بودند ولی در اواخر آن دهه واقعا به سمت «شناور مدیریت شده» رفتیم. در «نظام کاملا شناور» حساسیتی در مورد نرخ ارز وجود ندارد؛ لذا بالا و پایین شدن نرخ ارز، لزوما در این نظام نرخ ارزی، سیگنالی جهت خوب یا بد شدن اوضاع اقتصادی نیست. نوسانات در این نظام نرخ ارزی می‌تواند نشات گرفته از بسیاری عوامل دیگر باشد.

** واردات گاز از ترکمنستان، فراتر از پوسته ظاهری
از ابتدای هفته گذشته که مناقشه گازی بین ایران و ترکمنستان وارد فاز تازه‌ای شد، بیش از آنکه جنبه‌های اقتصادی و حقوقی مورد توجه قرار گیرد، جنبه‌های سیاسی آن مورد توجه قرار گرفت. در انتهای هفته وقتی دو طرف به توافق نرسیدند و هیات ایرانی به سمت فرودگاه رفت تا به تهران بازگردد و طرف ترکمنستانی دوباره هیات ایرانی را به مذاکره دعوت کرد تا پیش‌از ترک عشق آباد به توافق برسند و توافق هم حاصل شد، سخن از برجام گازی به میان آمد و موفقیت دولت در این حوزه همپای برجام ارزیابی شد. دو روز بعد هم که طرف ترکمنستانی بر خلاف قواعد حقوقی زیر توافق زد، حالا نوبت به طیف سیاسی مقابل رسید که سرنوشت برجام گازی را به برجام ‌هسته‌ای پیوند زده و آن را همانند سلفش، ناکام جلوه دهد. در میان این جدال‌های سیاسی، آنچه ناگفته ماند، مقوله امنیت انرژی بود.

مروری بر مناقشه گازی ترکمنستان و ایران نشان از آن دارد که در زمان دولت قبل، زمانی که ایران در سرمای زمستان با کمبود گاز مواجه شده بود، ترکمنستانی‌ها در دو نوبت گاز صادراتی به ایران را گران کردند و قیمت آن به 9 برابر رسید و ایران هم آن را پذیرفت. هرچند برخی می‌گویند دولت قبل نباید زیر بار حرف زور ترکمنستان می‌رفت، اما مخالفان این نظر می‌گویند چاره‌ای جز پذیرش این درخواست نبود چراکه زمستان بود و فرصتی برای اندیشیدن تدبیری جز واردات گاز از ترکمنستان نبود و علاوه بر آن کمبود گاز تولیدی در داخل کشور به دلیل تاخیر در افتتاح فازهای پارس جنوبی، قدرت مانور کافی را از دولت وقت سلب کرده بود و 9 برابر کردن قیمت گاز راه ناگزیری بود که باید پذیرفته می‌شد.

** 27 دی؛ به یاد محمد‌علی کلی قهرمان دوست داشتنی
محمد‌علی با نام قبلی کاسیوس مارسلوس کِلِی، جونیور که در ‌ایران به محمد‌علی کلِی معروف بود ، در 17 ژانویه 1942 معادل با 27 دی 1320 به دنیا آمد. وی بوکسور حرفه‌ای سنگین‌وزن آمریکایی بود که به عنوان برترین مشت‌زن تاریخ بوکس در این وزن شناخته می‌شود. او به عنوان یک فعال مدنی و چهره‌ای الهام بخش، جنجالی و چالش‌برانگیز در داخل و خارج رینگ بوکس شناخته شده است. او از دوازده سالگی مشت‌زنی را شروع کرد و تنها 10 سال بعد (1964) قهرمان بوکس جهان شد. علی سه بار قهرمان سنگین‌وزن جهان شد؛ یک‌بار سال 1964 با شکست دادن سانی لیستون، بار دوم سال 1974 در یک مبارزه‌ تاریخی که «غرش در جنگل» نام گرفت و در آن جرج فورمن را ناک‌اوت کرد‌ و آخرین بار در سال 1978 کمی پیش از بازنشستگی‌اش. 

او دوران حرفه‌ای‌اش را با کسب 56 برد (37 ناک‌اوت) و 55 باخت به پایان برد. محمد‌علی پس از گرویدن به اسلام در فعالیت‌های سیاسی نیز نقش داشت و امتناعش از شرکت در جنگ ویتنام نامش را بیش از پیش بر سر زبان‌ها انداخت. او در حالی از خدمت در ارتش آمریکا سر باز زد که سه سال پیش از آن عنوان قهرمانی جهان را از آن خود کرده بود. او علاوه بر مخالفت علنی با جنگ ویتنام، گفت باورهای مذهبی‌اش به او اجازه حضور در ارتش را نمی‌دهد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: