کد خبر: ۹۱۲۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۳ - ۲۷ دی ۱۳۹۵ - 16 January 2017
«مذاکره در غیاب بازیگران اصلی»، «می‌خواهند ایران را به جایی برسانند که برجام را نقض کند»، «در حضور شکسپیر»، «نمایشنامه‌های شاعر» ، «اعتراض وارد نیست»، «شکست قطعی احمدی‌نژاد در یارانه‌ها»، «راه‌رفتن روی شمشیر دولبه» و «عضو هیچ جناحی نیستم، کار سیاسی هم نمی‌کنم» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه شرق در شماره دوشنبه 27 دی است.
«مذاکره در غیاب بازیگران اصلی»، «می‌خواهند ایران را به جایی برسانند که برجام را نقض کند»، «در حضور شکسپیر»، «نمایشنامه‌های شاعر» ، «اعتراض وارد نیست»، «شکست قطعی احمدی‌نژاد در یارانه‌ها»، «راه‌رفتن روی شمشیر دولبه» و «عضو هیچ جناحی نیستم، کار سیاسی هم نمی‌کنم» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه شرق در شماره دوشنبه 27 دی است.

**مذاکره در غیاب بازیگران اصلی
روز گذشته ٧٠ کشور در حالی در پاریس دور هم جمع شدند که بسیاری این نشست را تلاشی بیهوده برای احیای مذاکرات ‌صلح می‌خوانند. سال‌ها پیش، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، مذاکرات صلح را «اتلاف وقت» خوانده بود و حالا برخی با استناد به گفته او و بسیاری از واقعیت‌های عینی، جنب‌وجوش به‌راه‌افتاده برای آشتی را مانند جنینی می‌بینند که هر بار مرده به دنیا آمده است. 

با این همه، هستند کسانی که چشم‌انداز این نشست را مثبت ارزیابی می‌کنند و بر این باورند برگزاری این نشست پنج روز پیش از مراسم تحلیف دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب ایالات متحده، دست‌کم هشداری قوی به دولت اوست با این مضمون که به جز راه‌حل دودولتی هیچ جایگزینی برای حل‌وفصل این مناقشه دیرپا در کار نیست. این امر پس از آن جدی‌تر شد که فلسطینی‌ها از پشتیبانی مشاوران ترامپ از برنامه بحث‌برانگیز اسرائیل برای جابه‌جایی سفارت آمریکا به اورشلیم ابراز نگرانی کردند.

** می‌خواهند ایران را به جایی برسانند که برجام را نقض کند
امید ملکی استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل بین‌الملل که پژوهش‌های بسیار زیادی در رابطه با پروسه تحریم‌های ایران از سوی ایالات متحده انجام داده است معتقد است که اظهارات و دیدگاه‌های ارائه‌شده از سوی ترامپ درخصوص ایران تماما ناشی از فقر اطلاعات و نبود داده بوده است و ما باید میان «ترامپ کاندیدا» و «ترامپ برگزیده» با «ترامپ رئیس‌جمهور» تفکیک جدی قائل شویم. در ادامه تأکید می‌کند که در دوره رئیس‌جمهور جدید آمریکا نیز بازی بزرگ تهران و واشنگتن که بر پایه «تخاصم‌های دوجانبه» بنا شده است، همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند. 

او با رد امکان بازبینی یا توقف اجرای برجام در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ بر این باور است که در این دوره بازبینی در برجام صورت نخواهد گرفت، بلکه فشار بر اجرای سخت‌گیرانه مفاد آن افزون خواهد شد تا ایران را به جایی برسانند که برجام را نقض کند و بعد همه‌جا جار بزنند که این ایران است که قابل‌اعتماد نیست.

** در حضور شکسپیر
چهارصد سال پیش شکسپیر برجسته‌ترین شاعر و گوینده در زبان انگلیسی مرد. او را بزرگ‌ترین نویسنده، حتی آفریننده انسان نو در ادبیات جهانی خوانده‌اند. بار اولی که اتفاق افتاد من کلمه «شکسپیر» ‌را ببینم و بشناسم کمی پس از وقتی بود که خواندن در زبان مادری خودم را که فارسی است یاد گرفتم، و این موقعی بود که سطر شعری از یک شاعر که اسمش میرزاده عشقی بود خواندم که گفته بود «گاو بدزدید در شباب شکسپیر.» وقتی که این شعر را خواندم شاعرش را دیگر کشته بودند و من در سال دوم دبستان ابتدایی بودم و برایم دزدیدن گاو کاری غریب و دشوار می‌نمود که تهور زیاد لازم داشت. این را هم بگویم که قتل آن شاعر به صورت و سبب نوعی واکنش ادبی و انتقام انتقادی نبود و چنین هم نمی‌شمردندش. می‌گفتند به اقتضای ملاحظات سیاسی بوده است. دزدی هم تنها وصفی بود از کار آن کسی که اسمش برایم غریب بود. دزدی هم زیاد کار غیرعادی به چشم نمی‌آمد. 

** نمایشنامه‌های شاعر
«نمایشنامه‌های شاعر» احتمالا بهترین عنوانی است که برای نمایشنامه‌های احمدرضا احمدی انتخاب شده است. جلد اول «نمایشنامه‌های شاعر»، سه نمایشنامه با عنوان‌های «فرودگاه-پرواز ٧٠٧»، ‌«ما از گذشته آمده‌ایم» و «اتاق‌ها» را دربر گرفته است. سه نمایشنامه‌ای که اگرچه مستقل از هم هستند اما نقاط اشتراک زیادی در هر سه آنها وجود دارد که آن‌ها را در پیوند با هم قرار داده است. فراتر از این و در سطحی ‌کلی‌تر، این سه نمایشنامه در پیوند با جهان شعری احمدرضا احمدی هستند و به‌نوعی می‌توان این نمایشنامه‌ها را اجرایی متفاوت از ایده‌هایی دانست که شاعر پیش از این در شعرهایش پی گرفته بود. در هر سه نمایشنامه این کتاب، مانند شعرهای شاعر، نئورئالیسم با سوررئالیسم درآمیخته است و عناصر عادی زندگی روزمره با رویا و خیال پیوند خورده‌اند.

**اعتراض وارد نیست 
نمایش آیس‌لند، کار آیدا کیخایی که به پایان رسید، احسان کرمی، بازیگر نقش حلیم، از حضور محمد شمس‌لنگرودی، شاعر بنام کشورمان، یاد کرد و نمایش را به این حضور مبارک هدیه کرد، اما ناگهان جوانی شوریده و عصبی به نشانه اعتراض و خطاب به احسان کرمی گفت: از شما بعید است که بازیگران بنامی هستید، اما به ما کلمات جنسی تحویل داده‌اید، بی‌آنکه از گریم و طراحی لباس استفاده کرده باشید، روی صندلی نشسته‌اید و دیالوگ می‌گویید؛ این چه نمایشی است که من و همسرم هرکدام ٣٥هزار تومان برایش هزینه کرده‌ایم؟!

این نقد شدیداللحن از سوی بازیگر نمایش ارجاع داده شد به کارگردان. آیدا کیخایی در بیرون از سالن با این جوان وارد گفت‌وگو شده بود، من هم بعد از چنددقیقه‌ای بیرون رفتم و در آنجا شاهد عصبانیت کیخایی بودم و البته محمد یعقوبی، دراماتورژ کار هم حضور داشت که در آغوش گرفتمش و خسته نباشید گفتم و او من را به بحث آیدا کیخایی و آن جوان معترض ارجاع داد. کیخایی 

**شکست قطعی احمدی‌نژاد در یارانه‌ها
جوزف استیگلیتز، نوبلیست اقتصاد، در کتاب «جهانی‌سازی و پیامدهای آن»، ضمن اشاره به تجارب ارزنده خود در بانک جهانی، براساس درس‌هایی که در دوره فعالیت در این سازمان کسب کرده بود، انتقاد شدیدی از راهبردهای اصلاحی مبتنی بر تندروی مانند «شوک‌درمانی» می‌کند و این سیاست را برای کشورهای درحال‌توسعه، بسیار مخاطره‌آمیز برمی‌شمرد. وی در این کتاب به تجارب شکست‌خورده سیاست‌های شوک‌درمانی در این کشورها و پیامدهای ناگوار آن اشاره می‌کند و معتقد است «باید مسائل را با دیدی بی‌طرفانه نگاه کرد و ایدئولوژی را به کناری گذاشت و برای اینکه بهترین اقدام چه می‌تواند باشد، به شواهد و قرائن رجوع کرد». 

وی در تجاربش در این خصوص به کشورهای درحال‌توسعه‌ای مانند روسیه، برخی از کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین اشاره و بر این مسئله تأکید می‌کند که برنامه‌های اقتصادی موفق، مستلزم دقت بسیار در زمان‌بندی، ترتیب انجام کارها و سرعت انجام اصلاحات است. وی با مرور تجارب شکست‌خورده کشورهای بررسی‌شده، سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان را از شوک‌درمانی برحذر می‌دارد که می‌تواند برای کشور ما نیز که به شکل‌های مختلف، بارها در معرض این سیاست قرار گرفته‌ایم، آموزنده باشد. 

**راه‌رفتن روی شمشیر دولبه
روز گذشته، صحن علنی مجلس شورای اسلامی، روز شلوغی را تجربه کرد و در میان مصوبه‌های مختلف، بحث زنان نیز بارها به میان آمد. مصوبه‌هایی شامل بحث بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار، ماجراهای همیشگی اشتغال آنها که این بار به بازنشستگی پیش از موعدشان، البته در صورت درخواست خودشان رسید و همچنین اعطای دو هفته مرخصی همراه با حقوق به مردان در صورت پدرشدن آنها.

نمایندگان مجلس در نشست علنی نوبت عصر دیروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی مواد ارجاعی لایحه برنامه ششم توسعه کل کشور با الحاق یک ماده به این لایحه، با ١٣٩ رأی موافق، ٢٢ رأی مخالف و دو رأی ممتنع از مجموع ١٩٥ نماینده حاضر موافقت کردند. این پیشنهاد از طرف پروانه سلحشوری نماینده تهران ارائه شد. به موجب این ماده الحاقی، دستگاه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و عمومی غیردولتی تابع صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری یا تأمین اجتماعی موظف شدند با درخواست بازنشستگی بانوان شاغل که دارای حداقل ٢٠ سال سابقه خدمت هستند بدون محدودیت سنی موافقت کنند. میزان محاسبه حقوق آنها بر اساس تعداد سال‌های کارکرد و پرداخت حق بیمه‌شان خواهد بود.

**عضو هیچ جناحی نیستم، کار سیاسی هم نمی‌کنم
محمدرضا داورزنی رییس فدراسیون والیبال در گفت‌وگو با روزنامه شرق، گفت: بعد از المپیک بحث‌های مختلفی داشتیم. تیم ملی بزرگسالان را آسیب‌شناسی کردیم و در جلسات کارشناسی و هیئت‌رئیسه به این نتیجه رسیدیم که مربی دیگری را جایگزین آقای لوزانو کنیم. با توجه به تعداد کم مربیان ممتاز والیبال در سطح ملی و باشگاهی، دایره انتخابمان یک دایره محدود حداکثر ١٥نفره بود. پس از بررسی‌های اولیه یک فهرست هفت، هشت نفره از مربیان مدنظرمان تهیه شد و مذاکرات را شروع کردیم. این‌طور هم نبود که این مربیان را ما بخواهیم و کشور دیگری هم بخواهد و آنها کشور دوم را به ایران ترجیح دهند بلکه شرایط چندین مربی به شکلی بود که تمایل کار در تیم ملی را نداشتند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: