کد خبر: ۹۱۲۵۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۱ - ۲۷ دی ۱۳۹۵ - 16 January 2017
« با ترامپ مذاکره نمی‌کنیم»، «کجا مانند هاشمی پیدا می‌کنیم؟»، «آیت‌الله هاشمی در استخر مجموعه سعدآباد سکته کرد»، «رهبران سیاسی بازتولید می‌شوند» و «مذاکره با جبهه پایداری ادامه دارد» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه اعتماد در شماره دوشنبه 27 دی است.
 « با ترامپ مذاکره نمی‌کنیم»، «کجا مانند هاشمی پیدا می‌کنیم؟»، «آیت‌الله هاشمی در استخر مجموعه سعدآباد سکته کرد»، «رهبران سیاسی بازتولید می‌شوند» و «مذاکره با جبهه پایداری ادامه دارد» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه اعتماد در شماره دوشنبه 27 دی است.

**با ترامپ مذاکره نمی‌کنیم
روز گذشته نیز ساختمان شماره ٩ وزارت امور خارجه میزبان سید عباس عراقچی و خبرنگاران حوزه دپیلماسی بود. خبرنگار اعتماد در ابتدای این نشست پرسید شما اخیرا در وین مذاکرات دوجانبه‌ای با امریکا داشتید. با توجه به آنکه طی روزهای آینده شاهد اتمام دوران باراک اوباما و روی کار آمدن دونالد ترامپ هستیم، چه رایزنی‌هایی برای تضمین دادن این دولت برای حیات برجام انجام شده است؟عراقچی در پاسخ به «اعتماد» گفت: ما جز در بعضی مسائل فنی مربوط به اجرای برجام مذاکره‌ای با امریکایی‌ها نداریم و مذاکرات با امریکا مدت‌هاست متوقف شده است. البته اگر جایی مساله‌ای مربوط به اجرای برجام مانند مبادلات بانکی و برگشت تحریم‌ها سوالاتی وجود داشته باشد، آن را پیگیری می‌کنیم ولی بیش از این در خصوص هیچ موضوعی حتی نسبت به برجام و آینده آن مذاکره نداریم. رییس ستاد پیگیری برجام با بیان اینکه رییس‌جمهور امریکا یا هر فرد دیگری می‌تواند تصمیم بگیرد برجام را کنار بگذارد، گفت: این تصمیم خودش است ولی پای تبعات آن هم باید بایستد. ما درباره برجام مذاکره مجددی نخواهیم داشت. برجام خاتمه یافته است. اگر آقای ترامپ تصمیم بگیرد برجام را پاره کند، این انتخاب ایشان است. عکس‌العمل ما روشن است و همان‌طور که گفته‌ایم اگر آنها برجام را پاره کنند، این سمت هم آن را آتش خواهد زد به این معنا که هیچ مذاکره مجددی در کار نخواهد بود و برجام به هیچ‌وجه دیگر باز نخواهد بود و آنها باید به همین توافقی که موجود است، پایبند بمانند.

**کجا مانند هاشمی پیدا می‌کنیم؟
حالا دیگر در باور همه خواهد نشست که جمهوری اسلامی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را از دست داده است. این باور دیروز در بغض‌های پیاپی و اشک‌های ناطق‌نوری به خوبی نشسته بود، در چهره مردمی که در حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی با عکس‌های هاشمی و روحانی برای شرکت در مراسم هفتمین روز درگذشت آیت‌الله حضور پیدا کرده بودند و در دست نوشته‌هایی که به دست داشتند: «هاشمی، راهت ادامه دارد».علی‌اکبر ناطق‌نوری بارها در میان صحبت‌هایش بغض کرد و در نهایت نتوانست جلوی اشک‌هایش را بگیرد. ناطق‌نوری با استناد به حضور باشکوه مردم در مراسم‌هایی که در گرامیداشت رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، آن را نشانگر عزیز بودن آن مرحوم در نزد مردم دانست. وی گفت: همه آنها را نمی‌شود گفت یکی از آنها سوره مریم آیه ٩٦ است. کسانی که به عمل صالح ایمان دارند نزد مردم عزیز هستند، این اجتماع امروز، ختمی که توسط مقام معظم رهبری گرفته شد، اجتماع قم و اجتماعات شهرهای دیگر، این موضوع را نشان نمی‌دهد؟ ناطق‌نوری با طرح این سوال که آیا آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با تاریخ درخشان زندگی‌اش مصداق السابقون و انصار نیست؟، گفت: هاشمی زنده است همانطور که امام فرمود هاشمی زنده است تا نهضت زنده است. ایشان با زندگی، روش رفتار، منش حتی با فوتش آموزه‌هایی برای ما گذاشت.

**آیت‌الله هاشمی در استخر مجموعه سعدآباد سکته کرد
احمد مازنی، نماینده تهران در گفت‌وگو با اعتماد گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام دفتری در مجموعه سعدآباد دارد که ایشان دو روز در هفته در آنجا مستقر می‌شدند و هم ملاقات‌ها و هم برخی جلسات خودشان را در آنجا برگزار می‌کردند. این تصمیم به این دلیل بود که با توجه به شرایط سنی که ایشان داشت به نوعی استراحتی داشته باشند. در همان ساختمان محل کار که متعلق به مجمع بود این امکان برای‌شان تدارک دیده شده بود. برای استفاده از امکانات ورزشی آنطور که برای من نقل شده ایشان همیشه تنها می‌رفتند و ورزش می‌کردند. موقع شنا همه را از استخر بیرون می‌کردند. آن روز هم به همین صورت رفتند داخل استخر. خودشان گفته بودند نزدیک اذان بیرون می‌آیند که برای نماز مغرب آماده شوند. همه محافظان هم بیرون استخر منتظر بودند تا طبق روال همیشگی همان موقعی که گفته‌اند خودشان بیرون بیایند. اما محافظین ایشان متوجه می‌شوند که تاخیری پیش آمده وقتی مراجعه کردند دیدند آن اتفاقی که نباید رخ داده است. ایشان متاسفانه سکته کرده بود. در حالی که همه فکر می‌کردند مثل همیشه باید در آب و مشغول شنا باشند. این اتفاق و همینطور کهولت سنی که ایشان داشته باعث بروز این حادثه شد. هرچند این اتفاق تلخ بود اما امیدوارم همانطور که حیات ایشان عامل وحدت و مانع رشد تضادها بوده است رحلت ایشان هم عامل انسجام بیشتر مردم و جناح‌ها باشد.

**رهبران سیاسی بازتولید می‌شوند
رحلت آیت‌الله هاشمی ‌رفسنجانی اگرچه برای نیروهای سیاسی اصلاح‌طلب غم‌انگیز بود اما شوک‌آور نیز بود. صادق زیباکلام، استاد دانشگاه معتقد است، اصلاحات به عنوان یک جریان تحولخواه اجتماعی با مرگ چهره‌هایش دچار توقف و بن‌بست نمی‌شود. البته او اذعان می‌کند که عرصه قدرت در ایران قائم به فرد است و این امر مشکلاتی را ایجاد می‌کند. این استاد علوم سیاسی گفت: برخلاف ظاهر امر جریان اصلاحات با توقف، بن‌بست و ضعف در دوران پساهاشمی مواجه نخواهد شد. دلیل آن از منظر جامعه‌شناسی سیاسی است. اصلاح‌طلبی، دموکراسی‌خواهی، آزادیخواهی، انتخابات آزاد، حاکمیت قانون، آزادی مطبوعات و نبود زندانی سیاسی در یک دهه گذشته با توجه به ریشه‌های عمیق‌تر تاریخی آن، به صورت یک گفتمان نهادینه شده است. نبود آقای هاشمی یا ممنوع‌الفعالیت بودن رییس دولت اصلاحات، اهمیت چندانی در طی طریق مردم در راه اصلاحات ندارد. امروز خواسته مردمی به صورت یک جریان درآمده است و دیگر به هیچ طریقی نمی‌شود آن را محدود کرد. حتی اگر تمام کسانی که در جامعه به عنوان اصلاح‌طلب شناخته می‌شوند فعالیت سیاسی را کنار بگذارند، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. این جریانی که شکل گرفته نسل بعدی رهبران اصلاح‌طلب را نیز بازتولید می‌کند. خیلی از افرادی که الان در دهه چهارم یا سوم زندگی‌شان هستند و نسل‌های دهه ٦٠ و ٧٠ می‌توانند به رهبران و موتورهای جلوبرنده جریان اصلاحات تبدیل شوند.

**مذاکره با جبهه پایداری ادامه دارد
مرضیه وحید دستجردی، سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در مورد پذیرش محوریت جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی توسط جبهه پایداری به «اعتماد» چنین اظهار کرد: «ما برای جبهه پایداری احترام زیادی قائلیم و با آنها مذاکراتی هم داشته و خواهیم داشت، چرا که آنها را جزو نیروهای دلسوز انقلاب می‌دانیم و بنابراین این مذاکرات را تا رسیدن به یک نتیجه مطلوب ادامه می‌دهیم.»
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: