کد خبر: ۹۱۲۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۲۷ دی ۱۳۹۵ - 16 January 2017
بانكداري ايراني - یکی از مسائلی که در ماههای اخیر ، فعالان صنعت بیمه را درگیر خود کرده است ضریب نفوذ بیمه در کشور است این مساله از آن روی مهم است که در برنامه ششم ضریب نفوذ در کشور حدود 7 درنظر گرفته شده است.
  بانكداري ايراني -  یکی از مسائلی که در ماههای اخیر ، فعالان صنعت بیمه را درگیر خود  کرده است ضریب نفوذ بیمه در کشور است این مساله از آن روی مهم است که در برنامه ششم ضریب نفوذ در کشور حدود 7 درنظر گرفته شده است.  این پیش بینی در حالی رخ داده است که ضریب نفوذ در کشور در حال حاضر،  حدود 2 درصد است لذا رسیدن به این عدد به همتی  بس  عالی نیاز است. 

به گزارش  بانكداري ايراني ، ضریب نفوذ بیمه (insurance penetration) از نسبت حق بیمه تولید شده به تولید ناخالص ملی محاسبه می‌شود. در واقع در حال حاضر ، ضریب نفوذ بیمه در ایران در حال حاضر حدود 2.2 درصد است که نسبت به  ضریب نفوذ بیمه در کشورهای منطقه که حدود 4 و جهان که حدود 7 است فاصله زیادی دارد. هرچند رییس اسبق بیمه مرکزی معتقد است که در صورت لحاظ کردن بیمه‌های خدمات درمانی، تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی ضریب نفوذ بیمه بالای  4.5 درصد خواهد بود .

بر اساس این گزارش ، پایین بودن ضریب نفوذ در ایران به عوامل زیادی مرتبط است که از جمله می توان به فرهنگ سازی ، مشکلان درون سازمانی ،  رقابت نابرابر ،  نفوذ دولت در این صنعت و نهایتا صندوقهای بازنشستگی اشاره کرد.

رقابت نابرابر

در همین رابطه دبیر کل سندیکای بیمه گران ایران که همواره نرخ های تکلیفی در بیمه خودرو و درمان را عامل اصلی مشکلات صنعت بیمه اعلام کرده است ، معتقد است که عامل پایین بودن ضریب نفوذ بیمه رقابت نابرابر است.شرکت‌های بزرگ بیمه‌گر با واگذاری پوشش‌های بیمه‌ای به شرکت‌های کوچک‌تر باید خود را سبک کنند و به‌جای رقابت نابرابر با شرکت‌های کوچک‌تر و ورود به عملیات صرف بیمه‌گری سنتی، ابتدا سیستم‌های نظارتی داخلی‌شان را تقویت كنند و با ایجاد بستری مناسب زمینه امکان انجام کامل عملیات بیمه‌گری اتکایی در داخل و خارج از کشور را فراهم آورده و با تربیت کارشناسان امور بیمه‌ای در تمامی زمینه‌ها اقدام وسپس لیدری صنعت بیمه را عهده‌دار شوند و بی‌نظمی، بی‌ضابطه‌گی و ناهماهنگی فعلی صنعت بیمه را مرتفع كرده و طرق و روش‌های علمی روز دنیا را برمبنای نیاز کشور بومی‌سازی وعملیاتی کنند.   با  عملکرد فعالان در صنعت بیمه ، به باورهای اجتماعی و شناخت مردم از صنعت بیمه برمی گردد.و برای رفع آن باید  زنجیره ارتباطی بیمه را گسترش داد تا  وضعیت بیمه رصد و نقد شود.

تغییرات ساختاری 

همچنین ، قائم مقام بیمه مرکزی برای افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور معتقد است که باید تغییرات اساسی و ساختاری ایجاد کرد وی پیشنادات چندگانه ای را ارائه می کند تا بتوان همه مشکلات صنعت بیمه را حل و در نهایت  ضریب نفوذ را توسعه  داد. این پیشنهادات  عبارتند از  : ایجاد فضای رقابت برابر برای همه ، توسعه بیمه های زندگی ، توسعه بیمه های اعتباری ، توسعه پوشش ریسکهای مربوط به فوع بلایای طبیعی  ، گسترش نفوذ بیمه در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ، پیگیری  فراهم شدن امکان حقوقی و اجرایی شرکتهای بیمه بازرگانی با صندوقهای بازنشستگی ، توسعه فرهنگ بیمه  ، توسعه نیروی انسانی ، ساماندهی مسائل  و مشکلات مرتبط با بیمه شخص ثالث ،  افزایش سرمایه گذاری داخلی و خارجی  ، تاسیس شرکتهای مشترک بیمه گذاری با خارجیان.

بازاریابی و فروش 
مدیر عامل بیمه  ما  که چندی پیش گفته بود که در شرکت متبوعش تجربه پیاده سازی مدل جدیدی از بازار یابی و فروش با نام الگوی" اسپین" را دارد و در نتیجه اجرای این روش توانسته در شرایط رکود اقتصادی فروش شرکت بیمه" ما" بخصوص در حوزه بیمه عمر را افزایش دهد، معتقد است، برای دسترسی به ضریب نفوذ مورد نظر چاره ای جز تقویت بازار یابی و استفاده از روش های نوین و جهانی فروش نداریم.

رشد بیمه مسولیت
 مدیر عامل بیمه رازی رشد بیمه مسولیت را عامل افزایش ضریب نفوذ بیمه می داند.  وی معتقد است که در  بسیاری از کشورهایی که دارای صنعت بیمه توسعه یافته هستند مانند انگلستان برخی شاخه های بیمه مسئولیت مانند کارفرما در مقابل کارگر یا بیمه کیفیت کالا اجباری است و این اجبار در راستای ایفای تعهدات اجتماعی و در واقع دفاع از حقوق زیان دیدگان است چرا که به طور مثال اگر کالا به مصرف کننده نهایی زیان وارد کرد، حقوق زیان دیده حفظ شود چرا که بدون بیمه در بسیاری مواقع تولید کننده نمی تواند زیان مصرف کننده را جبران کند و البته این امر در خصوص بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان و کارگران شدت بیشتری می یابد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: