کد خبر: ۹۱۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۳ - ۲۶ دی ۱۳۹۵ - 15 January 2017
«خیز مدارس علیه اشیای ممنوعه»، «آخرین میخ بر تابوت وعده‌های اوباما»، «آب‌های زیرزمینی نیازمند احیا» و «هوای پاک گروگان خودروهای شخصی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه جام جم در شماره یکشنبه 26 دی است.
 «خیز مدارس علیه اشیای ممنوعه»، «آخرین میخ بر تابوت وعده‌های اوباما»، «آب‌های زیرزمینی نیازمند احیا» و «هوای پاک گروگان خودروهای شخصی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه جام جم در شماره یکشنبه 26 دی است.

**خیز مدارس علیه اشیای ممنوعه
مریم خباز در این گزارش می نویسد:جدال میان دانش‌آموزان و مقررات، پای بخش خصوصی را به مدارس باز کرده؛ دانش‌آموزان می‌خواهند تلفن همراه و تبلت و لپ‌تاپ به مدرسه بیاورند یا چاقو و سیگار و لوازم آرایشی در جیب و کیفشان بگذارند، ولی مقررات می‌گوید اینها همه ممنوع است. بخش خصوصی هم دنباله این ممنوعیت را گرفته و دستگاه موبایل‌یاب به مدارس می‌فروشد. این سه ضلع شده‌اند پایه‌های یک داستان پیچیده در مدارس؛ یکی می‌فروشد،‌ یکی می‌خرد و یکی هم یا می‌ترسد و دست برمی‌دارد یا گستاخانه به کارش ادامه می‌دهد. در این میان فروشندگان دستگاه‌های موبایل‌یاب یا همان راکت‌های مخصوص بازرسی که خیلی‌ها در فرودگاه‌ها تجربه‌اش کرده‌اند، از ممنوعیت ورود تلفن همراه، تبلت و لپ‌تاپ در مدارس سود می‌برند، چه وقتی در فضای مجازی تبلیغ می‌کنند، چه در سایت‌های اینترنتی آگهی می‌دهند و چه وقتی حوالی مدارس بروشور و تراکت پخش می‌کنند.

**آخرین میخ بر تابوت وعده‌های اوباما
روزنامه جام جم در این گزارش آورد: باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا که هشت سال پیش با شعار تغییر وارد کاخ سفید شده بود، روز جمعه رسما اداره دولت را واگذار می‌کند، اما در آخرین روزهای کاری خود نیز از اقدامات خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران دست‌بردار نیست. اوباما که در آبان، وضعیت اضطراری علیه ایران را که از سال 58 و بعد از تسخیر لانه جاسوسی به اجرا درآمده، تمدید کرده بود دیروز نیز در نامه‌ای به کنگره این کشور اعلام کرد وضع اضطراری ملی را درخصوص ایران، کوبا، لیبی، زیمبابوه، ونزوئلا و اوکراین که در سال 1995 تصویب شده است، تمدید می‌کند.

** آب‌های زیرزمینی نیازمند احیا
در این گزارش که به قلم سعیده دلال‌علیپور به چاپ رسید آمده است: اگرچه از آغاز اجرای طرح تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی در آذربایجان شرقی به منظور بهبود میزان ذخایر این آب‌ها تاکنون از روند کاهش شدید ذخایر برخی دشت‌های بحرانی استان تا حدی جلوگیری شده، اما اقدامات صورت گرفته به هیچ وجه کافی نبوده و برای رسیدن به شرایط مطلوب که همانا احیای آب‌های زیرزمینی است، فاصله زیادی داریم. افزایش بی‌رویه جمعیت، توسعه اراضی کشاورزی و کاهش نزولات جوی از یک سو و اضافه برداشت از چاه‌های غیرمجاز و آگاهی نداشتن بهره‌برداران از الگوی استفاده بهینه از آب و انرژی اقتصادی آن از سوی دیگر در سال‌های اخیر باعث افت شدیدتر آب‌های زیرزمینی و وقوع بحران آبی در استان آذربایجان شرقی شده است. کارشناسان معتقدند طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی آخرین فرصت برای احیای این آب‌ها در کشور و از جمله استان آذربایجان شرقی بوده و در صورت همکاری نکردن مردم و بهره‌برداران در مصرف بهینه از این نعمت استراتژیک، در آینده نه چندان دور با شرایط بحرانی‌تری مواجه خواهیم شد.

** هوای پاک گروگان خودروهای شخصی
مهدی آیینب در این گزارش نوشت: خودروها و موتورسیکلت‌ها ‌را باید متهم ردیف اول آلودگی هوا به حساب آورد؛ حدود 80 درصد آلودگی هوای کلانشهری مانند تهران به پای آنها نوشته می‌شود، اما این فقط کیفیت پایین وسایل نقلیه یا سوخت نیست که آبی آسمان را خط می‌زند. در این میان باید افراد دیگری را نیز در جایگاه متهم نشاند که برخی مسئول و مدیر‌ند و عده‌ای شهروند عادی. آنها با اولویت ندادن توسعه حمل و نقل عمومی و استفاده افراطی از خودروی شخصی به آلودگی هوای کلانشهرها دامن می‌زنند و نمی‌توانند ادعا کنند در آلودگی کلانشهرها دست ندارند. آسمان کلانشهرها تیره و تار می‌شود و اعضای کمیته اضطرار آلودگی هوا تشکیل جلسه می‌دهند، اما نتیجه این جلسات از حد مسکن فراتر نمی‌رود، چراکه تجربه چند دهه آلودگی هوا ثابت می‌کند تعطیلی مدارس و ممنوعیت تردد کامیون‌های شن و ماسه نتوانسته گرهی حتی کوچک از کار آلودگی هوا باز کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: