کد خبر: ۹۱۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۲۵ دی ۱۳۹۵ - 14 January 2017
«حذف سرشاخه‌های قاچاق»، «کمدی فاخر گمشده گیشه»، «با ستاره‌ها در «آرام می‌گیریم»»، «گفت و گوی اختصاصی جام جم با حامد همایون»، «تولید هواپیما از اولویت های برنامه ششم»، «ضد و نقیض‌های ترامپ در برجام»، «بیش از حد به شبکه‌های اجتماعی اعتماد کرده‌ایم»، «جاده چالوس؛‌زیبای پردردسر!» و «طبل تو خالی کاسبان روان» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه جام جم در شماره شنبه 25 دی به شمار می رود.
 «حذف سرشاخه‌های قاچاق»، «کمدی فاخر گمشده گیشه»، «با ستاره‌ها در «آرام می‌گیریم»»، «گفت و گوی اختصاصی جام جم با حامد همایون»، «تولید هواپیما از اولویت های برنامه ششم»، «ضد و نقیض‌های ترامپ در برجام»، «بیش از حد به شبکه‌های اجتماعی اعتماد کرده‌ایم»، «جاده چالوس؛‌زیبای پردردسر!» و «طبل تو خالی کاسبان روان» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه جام جم در شماره شنبه 25 دی به شمار می رود.

** حذف سرشاخه‌های قاچاق
با توجه به اهمیت برخورد با پدیده شوم قاچاق و تاکید چندباره مقام معظم رهبری نسبت به این امر، ابتدای مهرماه سال جاری بود که طرح جمع‌آوری اجناس قاچاق از سطح بازار آغاز شد. اما پس از گذشت یک ماه از اجرایی شدن آن، به دستور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور طرح بازرسی و برخورد با کالای قاچاق در سطح عرضه، به بازرسان اصناف واگذار شد و قرار بر این شد تا بازرسان اتحادیه‌های صنفی با توجه به اشرافی که در بازار اختصاصی خود دارند وارد عمل شده و طرح را به سمت موفقیت هدایت کنند. از این رو جام‌جم سری به دفتر علی فاضلی رئیس اتاق اصناف کشور به عنوان رئیس بزرگ‌ترین تشکل اقتصادی کشورمان در برخورد با پدیده شوم قاچاق زده است تا از نظرات وی درباره مبارزه با قاچاق مطلع شود.

تعاریف مختلفی از پدیده قاچاق تا به امروز صورت گرفته است. نظر شما در این‌باره چیست؟ به عقیده بنده اولین گام مبارزه با پدیده قاچاق رسیدن به تعریف درستی از آن است. تا تعریف صحیح صورت نگیرد مبارزه واقعی با آن نیز انجام نخواهد گرفت. دقیق‌ترین و موشکافانه‌ترین تعاریف مربوط به قاچاق در فرامین و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب آمده است. ایشان ورود نه همه محصولات به کشور بلکه محصولاتی که از راه‌های غیرقانونی، سازمان‌یافته، مخل امور اقتصادی، تضعیف‌کننده استقلال کشور و تضییع‌کننده منافع دولت باشند را قاچاق می‌دانند.

** کمدی فاخر گمشده گیشه
سال‌هاست که فیلم‌های کمدی صدرنشین جدول فروش سینمای ایران هستند. این اتفاق البته فی‌نفسه بد نیست و گرم شدن بازار فیلم‌های کمیک برای گیشه سینمای ایران امری لازم و اجتناب‌ناپذیر است، اما آنچه در سال‌های اخیر به وفور دیده می‌شود تولید و اکران فیلم‌های کمدی نازل است که با هدف صرفا تجاری ساخته می‌شوند. این درحالی است که در سینمای ایران گاهی فیلم‌های کمدی ساخته شده که می‌توان نام فاخر به آنها داد. 

فیلم‌هایی که هم مخاطب را می‌خنداندند و هم استانداردهای لازم را دارا بودند؛ فیلم‌هایی مانند اجاره‌نشین‌ها‌، تحفه‌ها، نان و عشق و موتور 1000 و... استقبال از فیلم‌های کمدی گاهی حتی برخی از کارگردانان صاحب‌نام سینما را هم به سمت خود کشاند تا شاید با این فیلم‌ها بتوانند بار دیگر با جلب نظر سرمایه‌گذاران به سینما برگردند اما چون ساخت این گونه آثار اصول خود را دارد نه تنها باعث موفقیت آنها در سینما نشد که به نوعی شکست آنها را هم به دنبال داشت و نشان داد که با ژانر کمدی نمی‌توان شوخی کرد، هرچند خیلی‌‌ها با ساخت فیلم‌های سطحی کمدی اگر به نام خوبی نرسیده‌اند اما نان زیادی در سبد خود گذاشته‌اند.

** با ستاره‌ها در «آرام می‌گیریم»
«آرام می‌گیریم» نام تازه‌ترین مجموعه نمایشی است که از امشب روی آنتن می‌رود. این سریال نمایشی به عنوان یکی از پربازیگرترین مجموعه‌های شاخص تلویزیون در فصل زمستان به‌شمار می‌رود و داستانی خانوادگی را روایت می‌کند. در خلاصه داستان آرام می‌گیریم آمده است: در این سریال به روابط، تفاوت‌ها و تعامل‌های بین نسلی، گذشت و نوعدوستی و از طرفی زیاده‌خواهی در بستر قصه‌ای با محوریت تمام اعضای یک خانواده پرداخته می‌شود. خانواده‌ای که تنها در سایه همدلی و همگرایی اعضای آن است که آرامش و امنیت از دست رفته‌شان را دوباره باز می‌یابند...

سریال آرام می‌گیریم با حضور بازیگرانی چون هوشنگ توکلی، ثریا قاسمی، آتیلا پسیانی، لعیا زنگنه، کاظم بلوچی، نسرین مقانلو، آشا محرابی، مجید صالحی، کامران تفتی، لیلا اوتادی، علی اوسیوند، میرطاهر مظلومی، شهرزاد کمال‌زاده، مهدی سلوکی، نگار عابدی، مونا فرجاد، ارسلان امیرقاسمی، حمیدرضا هدایتی، نسرین نکیسا، شهربانو موسوی، شیما نیک‌پور، محمد فیلی، حسن جوهرچی، محمود مقامی، بهزاد رحیم‌خانی، جواد زیتونی، مجید اکبری و محدثه قبادی از امشب از شبکه دو سیما روی آنتن می‌رود. روح‌الله سهرابی، کارگردان این سریال است و فرهاد گلی، تهیه‌کنندگی آن را به عهده دارد. فریدون فرهودی و فروغ فروهیده هم فیلمنامه سریال را به رشته نگارش درآورده‌اند.

** گفت و گوی اختصاصی جام جم با حامد همایون
ستاره نوظهور موسیقی پاپ ایران، بیشتر شبیه شاگرد اول دانشگاه است تا یک خواننده پاپ. در شهر حافظ و سعدی متولد شده و زندگی کرده است، در خانواده‌ای که عموما دارای صدای خوبی بوده‌اند، اما بیش از هر چیز به درس و دانشگاه اهمیت می‌‌دادند و دوست داشتند پسرشان استاد دانشگاه شود. درس می‌خواند و مهندس می‌شود و مشغول کار دولتی؛ اما عشق و علاقه‌اش موسیقی بود تا جایی که دو سال پیش عطای مهندسی و شغل‌اش را به لقای موسیقی می‌بخشد و به تهران می‌آید با محسن رجب‌پور آشنا می‌شود تا زندگی جدیدی را آغاز کند. حالا در 33 سالگی به یکی از ستارگان پرطرفدار و خوش‌آتیه موسیقی پاپ تبدیل شده است. پس از مدت‌ها انتظار دو سه روزی است که نخستین آلبوم‌اش «دوباره عشق» منتشر شده و می‌خواهد نخستین کنسرتش را همین هفته در قالب جشنواره موسیقی فجر اجرا کند. به همین مناسبت با این ستاره نوظهور موسیقی پاپ گفت‌وگو کردیم.

حامد همایون بیشتر شبیه شاگرد اول دانشگاه‌هاست تا یک خواننده موفق پاپ. چه شد که سراغ خوانندگی رفتید و در کمتر از یک سال به یک ستاره تبدیل شدید؟
اعضای خانواده ما صدای خوبی دارند، اما بیش از هر چیز به درس اهمیت می‌دهند. جو هنری در خانواده وجود داشت، اما از من انتظار داشتند استاد دانشگاه شوم. کارشناسی ارشد را از دانشگاه شیراز گرفتم و در شرکت آب‌منطقه‌ای استان فارس مشغول ‌کار شدم. اما از همان دوران دبیرستان به صورت جدی موسیقی را دنبال می‌کردم. کلاس سولفژ می‌رفتم و همزمان موسیقی را به صورت آکادمیک دنبال کردم. نواختن پیانو و گیتار را فراگرفتم و جذب آموزشگاه‌های موسیقی شدم و شروع به تدریس موسیقی کردم. پس از آشنایی با سامان امامی در اینستاگرام که استعدادهای جدید را برای موسسه ترانه شرقی جذب می‌کرد، به تهران آمدم و فعالیت‌هایم را به‌صورت حرفه‌ای شروع کردم.

**تولید هواپیما از اولویت های برنامه ششم
مایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی پنجشنبه و در آخرین ساعات رسیدگی به لایحه برنامه ششم توسعه، ماده 65 این لایحه را به تصویب رساندند که بر اولویت دادن به تولید داخلی در تامین هواپیما تاکید دارد. مجلس در این مصوبه، سازمان هواپیمایی کشوری را موظف به سیاستگذاری و لحاظ کردن تدابیر لازم برای چگونگی تامین انواع هواپیما و بالگردهای مورد نیاز ناوگان حمل و نقل هوایی کشور با همکاری‌های مشترک داخلی و بین‌المللی با اولویت حمایت از تولید داخلی کرد.

محمد قمرصورت، کارشناس هوانوردی در این باره به خبرنگار ما گفت: در ایران اکنون طراح هواپیما نداریم و از سال 65 به بعد مشغول تربیت نیروی انسانی در بخش مهندسی هوافضا بودیم. مجلس که مصوبه ساخت هواپیما را داده باید نحوه تأمین مالی و همچنین چگونگی طراحی را هم در نظر بگیرد. این کارشناس هوانوردی با اشاره به ظرفیت‌های تولید هواپیما در ایران ادامه داد: با توجه به بازار هواپیمایی کشور به صلاح نیست که وارد حوزه طراحی و ساخت هواپیمای بزرگ شویم و بهتر است هواپیماهای 50 نفره را در بخش طراحی و ساخت در نظر بگیریم.

علیم یارمحمدی، نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به تصویب ماده 65 لایحه برنامه ششم توسعه درباره ساخت هواپیمای داخلی به جام‌جم گفت: این موضوع قبلا هم مطرح شده بود اما اکنون در برنامه ششم توسعه به عنوان قانون در آمد تا با جدیت بیشتری دنبال شود. وی افزود: برای این‌که ایران به یک هواپیماساز تبدیل شود باید هواپیماهای دیگر وارد کشور شده و با هواپیماسازهای بزرگ همکاری صورت گیرد تا با استفاده از ظرفیت داخلی بتوانیم صنعت هواپیمایی را در داخل راه بیندازیم.

**ضد و نقیض‌های ترامپ در برجام
دولت ترامپ در حالی تا چند روز دیگر رسما کار خود را آغاز می‌کند که با توجه به مواضع متفاوت وی، بسیاری از کارشناسان بین‌المللی معتقدند سکانداری او در کاخ سفید به تغییرات زیادی در سیاست‌های آمریکا در عرصه بین‌الملل منجر خواهد شد. یکی از موضوعات بین‌المللی که در دوره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به محور تبلیغات انتخاباتی نامزدها تبدیل شده بود، توافق هسته‌ای یا همان برجام بود و دونالد ترامپ پس از آن‌که در اولین مواضع ابتدایی خود اعلام کرده بود این توافق را پاره خواهد کرد، رفته‌رفته موضع خود را تعدیل کرد.

ترامپ در آخرین مواضع خود درباره برجام بر ضرورت بازبینی و مذاکره مجدد درباره بخش‌هایی از توافق هسته‌ای تاکید کرده بود اما این موضوعی است که قطعا با مخالفت جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد و بعید است سایر اعضای 1+5 هم روی خوشی نسبت به این پیشنهاد نشان دهند. شاید به همین دلیل باشد که در هفته‌های اخیر، دیگر شاهد موضعگیری جدیدی از سوی رئیس‌جمهور منتخب آمریکا درباره برجام نبوده‌ایم و دونالد ترامپ در نشست خبری اخیر خود نیز هیچ صحبتی درباره برجام نکرد.

**بیش از حد به شبکه‌های اجتماعی اعتماد کرده‌ایم
ورود رسانه‌های نوین ارتباطی به کشور، فضای رسانه‌‌ای را با تغییرات و چالش‌هایی مواجه کرده است. رسانه‌های برآمده از فضای مجازی و به‌طور مشخص شبکه‌های اجتماعی، به‌رغم مزایا و کارکردهای مثبتی که با خود به همراه آورده‌اند، اما در عین حال، مسبب بروز و ظهور برخی مشکلات و نارسایی‌هایی هم هستند. عوارض و نارسایی‌هایی که اگر هرچه سریع‌تر برای رفع و رجوع آنها فکری نشود چه بسا بخش عظیمی از جامعه را آلوده کنند و حتی به قهقرا ببرند. بررسی و واکاوی شرایط کنونی فضای ارتباطی کشور بهانه این گفت‌وگوست با دکتر افسانه مظفری، کارشناس رسانه، استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی.

به عنوان یک مدرس ارتباطات، فضای رسانه‌ای کشور را چطور می‌بینید و ارزیابی می‌کنید؟ واقعیت این است در حال حاضر، مردم بشدت بر راه‌های ارتباطی موبایلی و بویژه شبکه‌های اجتماعی تمرکز کرده‌اند. کوچک و بزرگ و پیر و جوان اطلاعات مورد نیازشان را از این شبکه‌ها می‌گیرند؛ اخبار را از طریق شبکه‌های اجتماعی پیگیری می‌کنند و همچنین ویدئوها، فیلم‌ها و موزیک‌ها را نیز از این فضاها دریافت می‌کنند. آن‌قدر به شبکه‌های اجتماعی اعتماد کرده‌ایم که بدون هیچ پرس‌وجو و تحقیقی تمام مطالب آن را استفاده می کنیم. به این ترتیب، فضای مجازی و دنیای نوین، سبک زندگی ما را عوض کرده‌ است.

**جاده چالوس؛‌زیبای پردردسر!
جاده چالوس چون ماری پرپیچ و خم نشسته بر دامنه‌های البرز، یکی از زیباترین جاده‌های جهان است که زیبایی و افسونگری یک وجه آن است. وجه دیگرش ترافیک طولانی و خسته‌کننده، ترس و دلهره ریزش سنگ و کوه در فصول بارانی و ریزش بهمن در فصل زمستان است؛ نگرانی‌هایی که گاه با وقوع حوادث تلخی نیز همراه است. حالا اما مسئولان استان البرز از آغاز روند بهسازی و ایمن‌سازی این جاده 80 ساله خبر می‌دهند.

به گزارش جام‌جم، جاده چالوس با نام رسمی جاده 59، یکی از مهم‌ترین جاده‌ها برای مردم تهران و کرج است که از میان شهر کرج در استان البرز شروع شده و به شهر چالوس در مازندران می‌رسد. این جاده که عنوان چهارمین جاده زیبای جهان را بر پیشانی دارد، در سال 1312 به بهره‌برداری رسید. اما امروزه به دلیل متناسب نبودن طراحی قدیمی جاده با حجم بالای تردد و ترافیک و پاره‌ای مسائل فنی دیگر، عبور از این جاده زیبا با ترس و نگرانی و البته خسارات جانی و مالی زیادی همراه است. این خسارات به حدی است که در 14 دی امسال حاجی‌رضا شاکرمی، دادستان عمومی و انقلاب استان البرز از انعکاس حوادث ریزش کوه در برخی نقاط و تونل‌های جاده چالوس به دادستانی کل کشور و ضرورت بازسازی و ایمن‌سازی آن برای جلوگیری از بروز خطرات جانی و مالی بیشتر به شهروندان خبر داد.

**طبل تو خالی کاسبان روان
نه از رنج به گنج می‌رسانند و نه از فرش به عرش! کلیدهای طلایی‌شان قفل هیچ مشکلی را باز نمی‌کند، تکنیک‌های جادویی‌شان هیچ ناممکنی را ممکن نمی‌کند. پایه‌های هیچ زندگی مشترکی با رازهای مگوی زناشویی‌شان محکم‌تر نمی‌شود و با برنامه‌ریزی‌های شگفت‌انگیزشان هیچ معجزه‌ای رخ نمی‌دهد! اگر مشتری پر و پا قرص صفحات آگهی روزنامه‌ها و مجلات مختلف باشید، یا موقع عبور از خیابان‌های شهر در و دیوارها را با دقت بیشتری نگاه کنید، حتما چشمتان بارها به آگهی‌هایی خورده که از برگزاری سمینارها و همایش‌های بزرگ و کوچک روان‌شناسی، خودشناسی، موفقیت تحصیلی، زناشویی و شغلی خبر می‌دهند؛ آگهی‌هایی که با استفاده از حال و هوای عمومی جامعه و به‌وجود آمدن تمایل جمعی نسبت به یک موضوع اجتماعی، درست روی چیزی دست می‌گذارند که می‌تواند فکر خیلی‌ها را به خودش مشغول کرده باشد! 

همایش‌ها و سمینارهایی با موج شعارهای دهان‌پرکن و عجیب؛ شعارهایی که می‌توانند یکشبه شما را به یک میلیونر تبدیل کنند! در دو هفته به همسر ایده‌آل‌تان برسانند و 30 روزه قبای یک فرد موفق و جذاب را به تن‌تان بپوشانند! ادعاهایی سودجویانه که از دهان مجریان و برگزارکنندگان این همایش‌ها و سمینارها بیرون می‌آید و درنهایت چیزی جز هیچ عاید مشتریانشان نمی‌کند. موضوعی که دکترحیدرعلی عابدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره اش به جام‌جم هشدار می‌دهد و می‌گوید: ارائه مباحث آموزشی با محوریت موضوعات روان‌شناسی،‌ خانواده و... همانند یک تیغ دولبه است، ‌همان‌قدر که یک لبه آن می‌تواند مفید باشد،‌ لبه دیگرش می‌تواند مضر باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: