کد خبر: ۹۱۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۲۵ دی ۱۳۹۵ - 14 January 2017
«ایرباس پرید مخالفان نپریدند!»، «قم بار دیگر در فراق یار امام گریست»، «جریان اصلاحات نباید در پای قدرت ذبح شود»، «فرود ایرباس تاکیدی بر خروج از انجماد بین‌المللی است»، «ایجاد دیده‌بان لرزه‌ای برای خرید خانه امن» و «بسترسازی برای فروش اوراق قرضه به خارجی‌ها» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه آرمان در شماره شنبه 25 دی است.
 «ایرباس پرید مخالفان نپریدند!»، «قم بار دیگر در فراق یار امام گریست»، «جریان اصلاحات نباید در پای قدرت ذبح شود»، «فرود ایرباس تاکیدی بر خروج از انجماد بین‌المللی است»، «ایجاد دیده‌بان لرزه‌ای برای خرید خانه امن» و «بسترسازی برای فروش اوراق قرضه به خارجی‌ها» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه آرمان در شماره شنبه 25 دی است.

**ایرباس پرید مخالفان نپریدند!
نخستین ایرباس 321 طی روز‌های اخیر به شرکت هواپیمایی کشورمان تحویل داده شد، اما بلافاصله پس از آن تخریب‌ها علیه دولت آغاز شد. نخستین واکنش مخالفان این بود: «در شرایطی که مردم ایران در معیشت خود با مشکل روبه‌رو هستند خرید ایرباس چه ضرورتی داشت! بنابراین سفارش ایران در حقیقت نگرانی مقامات فرانسوی را نسبت به ادامه روند ضرر ده بودن این پروژه بر طرف کرده است و خرید ایرباس‌ها هیچ خدمتی به کشورمان نمی‌کند.» 

در حالی که خرید ایرباس نه تنها فضا برای بهبود ناوگان فرسوده هوایی فراهم کرده است، بلکه بنا به گفته اقتصاددانان خرید ایرباس هزینه مسافران ایرانی را آن‌هم در پرواز مستقیم از فرودگاه ایران به کشورهای اروپایی کاهش می‌دهد و همچنین فضای گسترده‌ای برای کار و اشتغال ایجاد می‌کند. بر این اساس مخالفان طی روزهای اخیر اصرار بسیار زیادی داشتند بر اینکه بگویند هواپیمای خریداری شده از سوی دولت روحانی دست دوم بوده است. بر این اساس مخالفان دولت مدعی اند مبلغی که ایران قرار است برای 12 فروند ایرباس‌ پهن پیکر A380 بپردازد 136.5 میلیارد دلار معادل یک هشتم درآمد نفتی کشور است، همچنین بر اساس نرخ توافقی که ایرباس اعلام کرده است احتمال دست دوم بودن این هواپیماها بیشتر تقویت می‌شود. با توجه به متوسط 50 میلیون دلار اختصاص یافته برای هر هواپیما در این قرارداد، به نظر نمی‌رسد که ایرباس قیمت هواپیماهای خود را به کمتر از نصف رسانده و هواپیمای نو و دست اول به ایران تحویل دهد. مخالفان دولت روحانی مدعی اند از آنجا که میزان سفارشات ایرباس بسیار بالاست، در صورت ثبت سفارش از هم اکنون، ایران باید حدود 7 سال برای دریافت اولین فروند از هواپیماهای خریداری شده از سوی این دو شرکت در صف انتظار باقی بماند.

**قم بار دیگر در فراق یار امام گریست
نام آیت‌ا... هاشمی در تاریخ 37 ساله انقلاب اسلامی ماندگار شده است. ایشان در جایگاه‌های مختلف همواره با تاکید بر راه امام در کنار مردم حضور داشتند و برای پیشرفت روز افزون مردم و کشور تلاش کردند. شامگاه 19دی که آیت‌ا...هاشمی درگذشت بسیاری نه تنها در جغرافیای ایران که در سراسر جهان متحیر شدند. آیت‌ا...هاشمی چهره‌ای مردمی بود که میان مردم، سیاستمداران و بزرگان حوزه نیز محبوب بود. آیت‌ا.... هاشمی علاوه بر خدماتی که در زمان انقلاب داشت یکی از پایه‌های مبارزه انقلابیون در زمان پهلوی بود. شهر قم یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های انقلابی بود که نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی داشت. در همین زمینه مردم و علمای قم به یاد آیت‌ا... هاشمی مبارز شناخته شده در تاریخ انقلاب برای ایشان مراسم بزرگداشتی برگزار کردند. پنجشنبه شب مسجد اعظم قم میزبان جمع کثیری از مردم بود که برای شرکت در مراسم بزرگداشت این مبارز انقلابی حاضر شده بودند. مراسم ترحیم آیت‌ا...هاشمی در مسجد اعظم حرم حضرت معصومه(س) شاهد حضور خیل عظیم مردم در کنار مراجع تقلیدی همچون آیات عظام مکارم شیرازی، شبیری زنجانی، نوری همدانی، علوی گرگانی، جوادی آملی، حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری و ... بود. در درب ورودی مسجد اعظم قم، خانواده آیت‌ا... هاشمی همچون محمد هاشمی، محسن هاشمی، یاسر هاشمی و مهدی هاشمی ایستاده و به مردم شرکت‌کننده در این مراسم و علما و مراجع تقلید خوشامد می‌گفتند. همچنین برخی از اعضای هیات دولت همچون محمد واعظی وزیر ارتباطات، قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، مرتضی بانک معاون کل نهاد ریاست‌جمهوری و برخی از اعضای دولت نیز دراین مراسم حضور دارند. حضور مردم به اندازه‌ای زیاد است که علاوه بر سه شبستان بزرگ حرم حضرت معصومه(س) حیاط مسجد اعظم مملو از جمعیت شده بود. اشتیاق مردم قم برای حضور در این مراسم موجب ترافیک‌سنگین در بلوار شهید منتظری قم «یکی از خیابان‌های منتهی به حرم حضرت معصومه (س)» شده بود.

**جریان اصلاحات نباید در پای قدرت ذبح شود
محمدرضا تاجیک درگفت‌وگو با آرمان امروز بیان داشت: جریان اصلاحات نباید سرنوشت خود را به حیات کسانی گره بزند که در سیاست اجرایی به ویژه در زمینه مسائل داخلی موفقیت چندانی نداشته و در مسائل خارجی نیز با مشکل اجرایی شدن برنامه‌های خود مواجه شده‌اند. به همین دلیل اصلاح‌طلبان نباید وارد بازی‌ای شوند که از فوایدش کمترین بهره را ببرند و از مضرات آن بیشترین سهم نصیب آنها شود. عقل سیاسی حکم می‌کند اصلاح‌طلبان وارد بازی شوند که سودش بیشتر از زیانش باشد. این در حالی است که اصلاح‌طلبان در حال وارد شدن در بازی هستند که ضررش بیشتر از سود آن است. این اتفاق در چهار سال اول دولت آقای روحانی برای اصلاح‌طلبان رخ داده است. به نظر من این اتفاق در چهار سال دوم به دلیل اینکه دولت نیازی به پشتوانه اصلاح‌طلبی خود ندارد ممکن است به صورت عمیق‌تر و جدی‌تر ی برای اصلاح‌طلبان رخ بدهد. البته سخن من به معنای «عبور از روحانی» نیست. منظور من این است که ما نباید هزینه توقف در روحانی را با عبور از گفتمان اصلاح‌طلبی تامین کنیم. سرمایه تاریخی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اصلاح‌طلبان به راحتی و «یک شبه« به دست نیامده که ما آن را به راحتی و «یک‌شبه» از دست بدهیم. جریان اصلاحات نباید در پای قدرت ذبح شود. به نظر من انتخابات ریاست‌جمهوری باید در ذیل گفتمان اصلاحات قرار بگیرد و نه اینکه جریان اصلاحات در ذیل انتخابات ریاست‌جمهوری قرار داشته باشد.

**فرود ایرباس تاکیدی بر خروج از انجماد بین‌المللی است 
علی بیگدلی در گفت‌وگو با آرمان درباره فرود نخستین ایرباس دست اول در ایران گفت: دو پیام را می‌توان برای این قرار داد در نظر گرفت. موضوع اول اینکه این اقدام، نوسازی صنعت هواپیمایی ایران را موجب می‌شود که به دلایل ایمنی در پرواز و... بسیار تاثیرگذار است و نیاز ما را در این بخش برطرف می‌کند. اما بعد دوم و مهم‌تر این خرید بین‌المللی در واقع خروج ایران از یک فضای منقبض و منجمد است و این بهترین نمونه از تغییر محسوب می‌شود. این موضوع‌ ما را امیدوار می‌کند که فضای بین‌المللی به نفع ایران در حال تغییر است. اگر بوئینگ هم وارد کشور شود بیش از این بر توسعه روابط بین‌المللی ایران تاثیرگذار خواهد بود. به نظر می‌رسد آمریکا هم باید توجه کند در مسیری گام بردارد که موجب تضعیف این قرارداد یا خشم و ناامیدی مردم ایران نشود، چرا که این اتفاق برای هر دو طرف بد خواهد بود.

** ایجاد دیده‌بان لرزه‌ای برای خرید خانه امن 
گیتی اعتماد، کارشناس ارشد معماری درباره امنیت شهر تهران در گفت‌وگو با آرمان: من به آینده شهرسازی در شهر تهران چندان خوش بین نیستم، در حالی که با افزایش نظارت‌ها از سوی نظام مهندسی می‌توان مشکلات ناشی از ساخت و سازهای نا ایمن را کاهش داد. هم اکنون یک سازمان مردم نهاد به نام دیده‌بان لرزه ای تشکیل شده و این نهاد در پی صدور شناسنامه برای ساختمان‌هاست، تا به این ترتیب هر فرد با خریداری ساختمان در زمینه میزان ایمنی در مقابل زلزله مطلع شود. در اصل این اقدام وظیفه نظام مهندسی است و باید با افزایش نظارت‌ها بتواند سلامت اخلاقی خود را ارتقا دهد. در نبود سلامت اخلاقی در نظام مهندسی باعث بروز مشکلات در ساختمان‌های این کلانشهر را در پی داشته است.

** بسترسازی برای فروش اوراق قرضه به خارجی‌ها 
حمید میرمعینی در گفت‌و‌گو با آرمان گفت: انتشار اوراق قرضه برای نوع تامین مالی، بنگاه‌های اقتصادی و کشور اتفاق خوبی است، اما تا اجرایی شدن آن فاصله بسیار زیاد است و زیرساخت‌های کشور برای چنین کاری آماده نیست. شاید انتظار داشتن نتیجه مثبت و موثر از انتشار اوراق قرضه به کشورهای خارجی خیلی آرمانی باشد. به نظر من تا حداقل پنج سال آینده این سیاست قابل دستیابی نیست. دستیابی به این مهم به شاخص‌های زیادی بستگی دارد. شاخص‌های اقتصادی، اعتباری و امنیت سرمایه‌گذاری مختلف باید تامین شوند تا به نتیجه‌ای مطلوب برسیم؛ در غیر این صورت نمی‌توان انتظار داشت که آنها بتوانند موفق عمل کنند. اگر هم اقدام به انتشار اوراق قرضه کنند هزینه تامین مالی برای خود شرکت‌ها به شدت افزایش پیدا می‌کند. همچنین شرکت‌هایی که قرار است این اوراق قرضه را خریداری کنند باید ریسک سرمایه‌گذاری بالایی را بپذیرند. بنابراین منطقی به نظر نمی‌رسد که این اتفاق در مدت زمان کوتاهی قابلیت اجرایی شدن داشته باشد. این تصمیم نیاز به زمان دارد و با توجه به زیر ساخت‌های موجود در ایران و ذهنیت سرمایه‌گذاران خارجی نسبت به وضعیت اقتصاد کشور به طور خوشبینانه مدت زمان پنج سال را برای اجرایی شدن آن می‌توان تخمین زد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: