کد خبر: ۹۰۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۲۴ دی ۱۳۹۵ - 13 January 2017
مجری طرح های بهینه سازی مصرف انرژی سازمان بهره وری انرژی ایران (سابا) گفت: بخش ساختمان با داشتن بیش از 32 میلیون مشترک، 51 درصد مصرف کل برق کشور را به خود اختصاص داده است.
 مجری طرح های بهینه سازی مصرف انرژی سازمان بهره وری انرژی ایران (سابا) گفت: بخش ساختمان با داشتن بیش از 32 میلیون مشترک، 51 درصد مصرف کل برق کشور را به خود اختصاص داده است.

«احمدرضا توکلی» در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: پارسال متوسط مصرف برق مشترکان خانگی 2 هزار و 859 کیلووات ساعت بود که در مقایسه با سال 1393 نزدیک به چهار درصد رشد داشت.
به گفته این مسوول، شمار مشترکان این بخش در سال 1394 با افزایش بیش از 800 هزار نفری به 26 میلیون مشترک رسیده است.

وی گفت: متوسط مصرف هر مشترک در بخش عمومی در این سال 15 هزار و 150 کیلووات ساعت بود که نسبت به سال پیش از آن 6 درصد افزایش داشت؛ به همین دلیل لزوم بهینه سازی مصرف برق در بخش عمومی بیش از پیش ضروری به نظر می رسد.
توکلی ادامه داد: بررسی های انجام شده در 6 سال گذشته نشان می دهد نرخ رشد افزایش اوج مصرف همزمان برق (پیک بار) در شبکه سراسری به طور متوسط بیش از پنج درصد بود که این رقم معادل افزایش سالیانه دو هزار و 156 مگاوات است. 

وی اضافه کرد: امسال اوج مصرف برق همزمان شبکه سراسری 53 هزار و 41 مگاوات گزارش شده که در مقایسه با سال پیش از آن نزدیک به 6 درصد افزایش داشته است.
این مسوول گفت: در صورت فقدان برنامه ریزی دولت در زمینه مدیریت انرژی، مصرف کنندگان عمده برق و گاز در سال های آینده همچنان با چالش جدی برای افزایش تقاضا بویژه در زمان استفاده از تجهیزات سرمایشی و گرمایشی روبرو می شوند.

به گزارش ایرنا، پیش از این وزارت نیرو از افزایش پنج درصدی مصرف مشترکان برق در سال 1394 خبر داد و اعلام کرد: در این مدت مشترکان خانگی رکورد دار افزایش مصرف برق شدند.
برپایه گزارش شرکت توانیر، مجموع برق فروش رفته به همه گروه های مشترکان در سال 1394 به 231 میلیارد و 233 میلیون کیلووات ساعت رسید که این میزان نسبت به سال پیش از آن 5.3 درصد افزایش نشان می دهد.

بخش خانگی در این میان با 33.7 درصد، بیشترین میزان مصرف را به خود اختصاص داد.
برپایه این گزارش، مشترکان صنعتی تنها گروهی از مشترکان برق بودند که پارسال روند نزولی مصرف را تجربه کردند. مصرف این گروه از مشترکان از 33.8 درصد در سال 1393 به 32 درصد در سال 1394 کاهش یافت که حاکی از کاهش سهم مصرف برق در میان گروه تولیدکنندگان جامعه دارد.
همچنین بخش صنعت با 32 درصد، رده دوم مصرف برق را به خود اختصاص داد. پس از آن به ترتیب بخش های کشاورزی با 16.1 درصد، بخش عمومی با 9.4 درصد، تجاری 7.3 درصد و روشنایی معابر با 2.1 درصد در رده های بعدی مصرفی قرار گرفتند.

اقتصام ** 3065 **1961** تنظیم کننده: محمد ملک دار ** انتشاردهنده: مریم مسعود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: