کد خبر: ۹۰۶۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۲۰ دی ۱۳۹۵ - 09 January 2017
بانكداري ايراني - یکی از موضوعاتی که در سالیان اخیر دامن صنعت بیمه را گرفته است مشکلات ایجاد شده از سوی متخلفان دریافت خسارت دروغین هستند.
بانكداري ايراني -   یکی از موضوعاتی که در سالیان اخیر دامن صنعت بیمه را گرفته است مشکلات ایجاد شده از سوی متخلفان دریافت خسارت دروغین هستند.  کارشناسان  راه های زیادی  را برای جلوگیری از این مساله پیشنهاد داده‌اند یکی از این راهها سخت گیری های قضایی است راه حل بعدی هوشیاری  بازرسان  و ممیزان  صنعت  بیمه  است و  نهایت اینکه برخی از مدیران عامل بیمه پیشنهاد دادند که به جای شتر؛  نقره به عنوان محاسبه پرداخت دیه اعلام شود.

به گزارش بانكداري ايراني  ، گزارشات زیادی مبنی بر تبانی راننده با مصدومین منتشر شده است این اتفاق برای گرفتن خسارت از شرکتهای بیمه گری رخ داده است.

هرچند ممیزان صنعت بیمه به کار خود اشراف کامل داشته  و می توانند این موضوعات را به راحتی رد گیری کنند . علاوه براین  برای بررسی صدمه‌های ناشی از تصادف که به یک فرد وارد می‌شود ملاک‌ها و معیارهای مختلف و تخصصی وجود دارد که در مراکز پزشکی قانونی با استفاده از آنها این ارزیابی انجام می شود، اما در هر صورت اعتماد فی مابین صنعت بیمه و بیمه گذاران دچار لطماتی خواهد شد.

تشکیل پرونده های سنگین برای تبانی‌گران 

در همین رابطه جانشین مدیریت بحران رییس سازمان پزشکی قانونی کشور معتقد است که به طور کلی زمانی که یک مصدوم با ادعای تصادف رانندگی به پزشکی قانونی مراجعه و ما وی را معاینه می‌کنیم، چنانچه به این نتیجه برسیم که صدمات وارده، ناشی از حادثه ادعا شده نیست، در گزارشی که به مقام قضایی ارسال می‌شود اعلام می‌کنیم که مثلا فلان آسیب دیدگی با نوع تصادف مورد ادعا یا زمان آن تطابق ندارد و در نهایت این قاضی است که حکم را صادر می‌کند.

علی بخشی افزود: زمانی که یک فرد برای تشخیص میزان صدمات جسمی ناشی از تصادف یا هر حادثه دیگری به پزشکی قانونی مراجعه می‌کند آسیب‌های وی بررسی شده و با قانون مجازات اسلامی تطبیق داده می‌شود. سپس بررسی می‌شود که عامل ایجاد این ضایعه به چه دلیل بوده و آیا حدوث آن می تواند با حادثه مورد ادعا نظیر تصادف یا نزاع تطابق داشته باشد یا خیر، به عنوان مثال تصادف ناشی از اصابت مستقیم قطعات خودرو و یا پرتاب فرد و کشیدگی روی زمین تفاوت هایی دارد که کارشناسان پزشکی قانونی قادر به تشخیص آن هستند.

علی بخشی تصریح کرد: ادعای افراد در مورد آسیب دیدگی ناشی از تصادف یا نزاع در پزشکی قانونی بررسی و کارشناسی شده و اگر ادعا کذب تشخیص داده شود، این موضوع به مقام قضایی اعلام واین افراد به دلیل جعل و تلاش برای فریب قاضی حتی ممکن است محاکمه نیز بشوند. وی با بیان اینکه متاسفانه چندین سال است که پزشکی قانونی با معضل تصادفات ساختگی روبه روست گفت: در سال های اخیر میزان مواردی از تصادفات ساختگی که پزشکی قانونی به آن پی برده و به مراجع قضایی اطلاع داده است افزایش داشته است.

تغییر در محاسبه دیه 

مدیرعامل بیمه ملت نیز در همین رابطه معتقد است وقتی دیه امسال تا سقف 253 میلیون‌ تومان می رود و سال بعد به 280 میلیون و سال بعد مثلا 300 میلیون تومان می‌شود، به کسب و کار برای عده‌ای تبدیل خواهد شد، مثلا اگر پای چشم کسی یک مشت بزنند و کبود شود، با دریافت دیه 10 میلیون تومان عایدی برای فرد خواهد داشت.  این کسب و کار آنقدر برای عده‌ای جذاب است که باند و شبکه تشکیل می‌دهند و برای خود درمانگاه، پزشک، وکیل و تشکیلات دارند. سر چهارراه می ایستند و فردی را که از قبل مثلا فکش در رفته و دستش شکسته را جلوی خودرو یک راننده از همه جا بی‌خبر هل می‌دهند و به او وعده می‌دهند فلان مبلغ را به تو می‌دهیم. 

ابراهیم پور گفت: وقتی هر سال رقم دیه بالا می‌رود به تناسب تخلفات هم بالا می‌رود و چندان هم قابل کنترل نیست.گاهی فرد در یک سانحه به دلیل صدمات متعدد مشمول دریافت چندین دیه می‌شود و خسارت گاهی به یک میلیارد تومان هم می‌رسد. حال اگر شرکت بیمه چندین مورد اینچنینی داشته باشد پرداخت خسارت کمرشکن خواهد شد. بنابراین اگر مبنای حق بیمه نقره قرار گیرد، نرخ دیه و به تناسب آن حق بیمه تعدیل می‌شود و انگیزه بسیاری از تخلفات و کلاهبرداری‌هم کم رنگ خواهد شد. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: