کد خبر: ۹۰۵۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۱۹ دی ۱۳۹۵ - 08 January 2017
بانكداري ايراني - ناظر شرکت های بیمه‌گری در بیمه مرکزی طی آخرین گزارش خود ظرفیت مجاز نگهداری ریسک و قبولی اتکایی شرکتهای بیمه بر مبنای آخرین صورتهای مالی مصوب را منتشر کرد.
 بانكداري ايراني - ناظر  شرکت های بیمه‌گری در بیمه مرکزی طی آخرین گزارش خود  ظرفیت مجاز نگهداری ریسک و قبولی اتکایی شرکتهای بیمه بر مبنای آخرین صورتهای مالی مصوب را منتشر کرد. 

به گزارش  بانكداري ايراني ، شرکت های بیمه گری نیاز دارند برای باقی ماندن در فضای کسب و کار باید برنامه‌های مشخصی برای مدیریت ریسک‌ فعالیت‌های بیمه‌گری خود، داشته باشند.  

بر این  اساس ، بیمه مرکزی اعلام کرد که همانند دوره های  گذشته شرکت بیمه ایران با ظرفیت 14 هزار و 590 میلیارد ریالی، بیمه البرز با ظرفیت 2هزار و 466 میلیارد ریالی ، بیمه  آسیا با ظرفیت 2هزار و 320 میلیارد ریالی ، بیمه پارسیان با ظرفیت 1هزار و 767 میلیارد ریالی ، بیمه دانا با ظرفیت 1 هزار و 387میلیارد ریالی  و بیمه پاسارگاد  با ظرفیت 1هزار  و 39 میلیارد ریالی با ظرفیت شرکت های بیمه گری در بین بیش از 30 شرکت بیمه گری شناخته شده و در مقابل بیمه حافظ با ظرفیت 35 میلیارد ریالی، بیمه امید با ظرفیت 65 میلیارد ریالی، بیمه آسماری با ظرفیت 88 میلیارد ریالی ، بیمه تعاون با ظرفیت 105 میلیارد ریالی دارای کمترین ظرفیت مجاز نگهداری هستند.

بر اساس گزارش بیمه مرکزی تنها شرکتهایی که ظرفیت مجاز قبول اتکایی  را دارا هستند عبارتند از شرکتهای بیمه ایران با ظرفیت 7هزار و 295 میلیارد ریال ، بیمه البرز  با ظرفیت 1هزار و 233 میلیارد ریال ، بیمه پارسیان با ظرفیت 883 میلیارد ریال ، بیمه  پاسارگاد با ظرفیت 519 میلیارد ریال و بیمه ملت با ظرفیت 473 میلیارد ریال ، بیمه ایران معین با ظرفیت 286 میلیارد ریال ، بیمه اتکایی امین با ظرفیت 568 میلیارد ریال و بیمه اتکایی ایرانیان با ظرفیت 487 میلیارد ریال هستند.

گفتنی است که  ظرفیت نگهداری در شرکت‌های بیمه عبارت است از میزانی از ریسک و متناسب با توان مالی شرکت که شرکت بیمه می‌تواند در هر رشته، در هر بازار و در هر منطقه قبول کند. 

به‌عبارتی ظرفیت نگهداری مشخص می‌کند که شرکت بیمه در هر ریسک (بیمه‌نامه) چه میزان از ارزش موضوع بیمه را می‌تواند نزد خود نگهداری و بقیه آن را باید به شرکت‌های واجد شرایط اتکایی کند. در واقع ظرفیت نگهداری امکانی را برای شرکت بیمه فراهم می‌آورد که شرکت بیمه بتواند در بدترین حالت‌ها (worst-case scenarios) نیز توانایی پرداخت خسارت به بیمه‌گذاران را داشته باشد.

تعیین ظرفیت نگهداری برای شرکت‌های بیمه، منجر به این خواهد شد که از تمرکز ریسک در شرکت‌های بیمه‌ای جلوگیری شود. همچنین تعیین این ظرفیت توسط نهاد ناظر، امکانی را برای شرکت‌های بیمه‌ای فراهم می‌کند که بتوانند توازن مطلوبی را بین میزان ریسکی که می‌توانند نزد خود نگهداری و میزان ریسکی که باید اتکایی کنند، برقرار شود. 

قابل ذکر است که این جدول مطابق با ایین نامه نحوه نظارات بر بیمه های اتکایی موسسات بیمه مستقیم و ضوابط اجرایی ماده 20 آیین نامه 40/5 مصوب شواری عالی بیمه تدوین شده است.

آیین نامه شماره 40.53 خرداد 1393 1393 شورایعالی بیمه اذعان می دارد حداکثرمجموع تعهدات مؤسسه بیمه (نگهداری خالص)دریک بیمه نامه/ریسک،نبایداز 50 درصدظرفیت مجازنگهداری ریسک مؤسسه بیمه که به موجب آیین نامه 55.1تعیین میشود ،تجاوز کند.



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: