کد خبر: ۹۰۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۹ - ۱۸ دی ۱۳۹۵ - 07 January 2017
«نقش مکانیزاسیون در توسعه کشاورزی در شرایط ایران»، «ویژه بدون نظارت»، «اصولگرایان لباس تازه می‌پوشند»، «هدیه یک‌ میلیارد دلاری تاجر نفتی به ایران» و «وزیری برای شهرداری» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه شرق در شماره شنبه 18 دی است.
 «نقش مکانیزاسیون در توسعه کشاورزی در شرایط ایران»، «ویژه بدون نظارت»، «اصولگرایان لباس تازه می‌پوشند»، «هدیه یک‌ میلیارد دلاری تاجر نفتی به ایران» و «وزیری برای شهرداری» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه شرق در شماره شنبه 18 دی است.

** نقش مکانیزاسیون در توسعه کشاورزی در شرایط ایران
عبدالحسین طوطیایی و کاووس واضحی در این گزارش نوشتند: در برنامه ششم توسعه که از سوی دولت یازدهم ارائه شده بر توسعه «مکانیزاسیون» در بخش کشاورزی به‌عنوان یکی از اهداف کلان برای افزایش بهره‌وری تأکید شده است؛ برنامه‌ای که به‌دفعات از جمله در مراسم شکرگزاری برداشت محصول (٢٢آذرماه) به وسیله وزیر جهاد کشاورزی و مدیریت سازمان برنامه و بودجه بیان شد. در خلال حداقل ٨٠ سال گذشته نیز که در کشور ما ابزار و ماشین‌آلات مختلف مدرن کشاورزی جایگزین نیروی انسانی قرار گرفت، همواره از مکانیزاسیون به‌عنوان یکی از زیرساخت‌ها و ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر توسعه کشاورزی نام برده شده و یکی از موضوعات اصلی در حوزه آموزش کشاورزی نوین به شمار می‌آید.

** ویژه بدون نظارت
آمنه شیرافکن در این گزارش نوشت: ین روزها نمایندگان از چپ و راست خواهان حذف و ساماندهی جدول شماره ١٧ هستند. سال گذشته نه‌تنها حذفی اتفاق نیفتاد که رقم مصوب نهایی افزایش یافت. حالا با وجود خروج «بنیاد سعدی» با اعتبار هفت میلیارد در سال ٩٥، نام این بنیاد با اعتبار ١٠میلیاردتومانی در جدول شماره ٧ به چشم می‌خورد. با این وجود، دیگر اثریی از یک‌میلیارد و ٧٠٠ میلیون تومان اعتبار «مرکز پاسخ‌گویی به سؤال‌های دینی» و پنج‌میلیارد تومان بودجه «حمایت از فیلم‌های فاخر» نیست. این روزها نمایندگان بیش از هرچیز بر نظارت و بازبینی اعتبارهای اختصاص‌داده‌شده به این مؤسسه‌ها تأکید دارند.

** اصولگرایان لباس تازه می‌پوشند 
روزنامه شرق در این گزارش آورد: جبهه تازه‌تأسیس همه را در خود هضم می‌کند. اصولگرایان یک به یک در حال اعلام پیوستن به «جبهه مردمی نیروهای انقلاب»‌اند. در این شرایط مشخص نیست تکلیف شورای ائتلاف اصولگرایان که قرار است ذیل جامعتین حرکت و فعالیت کند، چه می‌شود؟ تا پیش از اعلام موجودیت این جبهه در دو هفته گذشته، اصولگرایان اعلام می‌کردند برای رسیدن به وحدت و ائتلاف در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری باید و قرار است ذیل شورای هماهنگی ائتلاف اصولگرایان و با محوریت جامعتین (جامعه روحانیت مبارز تهران و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم) فعالیت کنند.

**هدیه یک‌ میلیارد دلاری تاجر نفتی به ایران
روزنامه شرق در این گزارش نوشت: مجموعه نفت و پتروشیمی توانسته‌اند از برجام به‌خوبی استفاده کنند و نسبت به زنده‌کردن فاینانس و پیش‌پرداخت اقدام کنند. حالا بعد از گذشت تحریم‌ها، دوباره روابط نفتی ایران به گذشته کلید می‌خورد. دیروز، پایگاه خبری رویترز از اعطای وام یک‌ میلیارددلاری ویتول، بزرگ‌ ترین فروشنده نفت خام جهان به ایران در ازای صادرات محصولات پتروشیمی به این شرکت خبر داده است. این اقدام، به عبارت دیگر، به معنای آن است که مشتریان نفتی ایران حاضر نیستند دست از ایران بشویند. حمید حسینی، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی هم این نکته را تأیید می‌کند. به گفته او، درحال‌حاضر ٢٣ شرکت که پیش‌تر متحد شرکت ملی نفت بودند، با وجود تحریم‌‌‌ها و مشکلات باقی‌مانده، این آمادگی را دارند که در صنعت نفت ایران سرمایه‌گذاری کنند.

** وزیری برای شهرداری
در این گزارش که به قلم معصومه اصغری منتشر شد، می خوانیم: باوجود فضای پرتنشی که این روزها میان شهرداری و دولت برقرار است و هرازگاه منجر به حملات تندی از سوی شهردار به دولت شده است،؛ اما وزیر کشور دولت روحانی نشان داده است در این زمین بازی، با شهرداری هم هم‌دلی و همراهی دارد. رحمانی‌فضلی در جدیدترین نشانه‌ای که در این زمینه از خود بر جای گذاشت، هم‌راستا با شهردار و رئیس شورای شهر اصولگرای تهران، مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران (متعلق به وزارت صنعت معدن و تجارت) را یکی از عوامل اصلی ترافیک پایتخت خواند و این مرکز را به تعطیلی تهدید کرد. او در ادامه یک گام بلند دیگر به نفع شهرداری برداشت و اعلام کرد: «در گذشته مکان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه‌ها نداشته‌ایم ولی الان شهرداری تهران نمایشگاهی احداث کرده است که با کمترین هزینه می‌توانیم نمایشگاه‌های لازم را برگزار کنیم». این اظهارنظر وزیر کشور روحانی را به‌ویژه از آن رو می‌توان تحلیل و بررسی کرد که متن مجادله میان شهرداری و دولت درباره ترافیک این روزهای تهران و همچنین برگزاری نمایشگاه‌ها در پایتخت را مرور کنیم. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: