کد خبر: ۹۰۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۱۶ دی ۱۳۹۵ - 05 January 2017
بانكداري ايراني -قیمت ارز طی روزهای گذشته از مرز 4100 تومان گذشته و رکود تاریخی خود را ثبت کرد. این در حالی است که بعد از برجام این توقع وجود داشت که نحوه عرضه و تقاضای ارز در کنترل بانک مرکزی بوده و به دلیل ورود ارز به سیستم اقتصادی کشور  مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد. اما با وجود گذشت  چندین ماه نوسانات  قیمت ارز به گونه ای است که زندگی مردم عادی را نشانه رفته و شرایط  آنها را در ماه های پایانی سال سخت تر می کند.

به گزارش بانكداري ايراني ، بانک مرکزی برای کنترل بیشتر بازار عرضه و تقاضای ارز بانکها را نیز وارد مبادلات ارزی در بازار داخلی کرد هرچند صرافی ها  نیز با وجود انتقادات شدید از سیاستهای بانک مرکزی همچنان  فعال هستند اما ورود بانکها به مبادلات ارز در بازار های داخلی می تواند مقداری از تنش های این بازار را کاهش دهد هرچند تا کنون این اتفاق رخ نداده است. 

هر چند  رییس کل بانک مرکزی در برابر انتقاد از ورود بانکها به معاملات ارزی می گوید که  بانک‌ها باید نقش اساسی و تاریخی خود را در این بازار بازیابند تا فعالیت‌های شبکه صرافی به جایگاه و ماموریت مقرراتی خود بازگشته و بدین طریق سلامت و اطمینان در تجارت خارجی تقویت شود. 

در کشورهای توسعه یافته اقتصادی معاملات ارز از کانال بانکها صورت می گیرد  تا  مبادلات در بازارهای داخلی و جهانی آسان‌تر و از کانالی امن صورت گیرد و در نهایت اینکه به دلیل رعایت قوانین پولشویی  بانکها شفاف تر از همه نهادهای مالی رفتارمی کنند لذا ورود بانکها ی تواند ثمر بخش باشد کما اینکه کار صرافیها نیز تعطیل نشده است لذا این اقدام دست بانک مرکزی در کتترل  بیشتر عرضه و تقاضا باز خواهد بود . موضوعی که ظاهرا در حال حاضر از توان بانک مرکزی خارج است. 

  به گزارش اسوشیتدپرس  در ماهای اخیر با کاهش دلار حدود 17 درصد از ارزش ریال کاسته شده است. هرچند این افزایش دلار می تواند برای تکاپویی اقتصاد و کاهش رکود اقتصادی مفید واقع شود اما چنانچه این روند ادامه داشته باشد شاهد تورم بیشتر خواهیم‌ بود. 

براساس مشاهدات بانکداری ایرانی در سطح شهر ،  در حال حاضر اغلب اجناس وارداتی تغییر قیمت داشته و بعضا برخی از اقلام نایاب شده اند زیرا فروشندگان در انتظار افزایش بیشتر قیمت دلار  اقدام به فروش کالاهای وارداتی نمی کنند . 

به عقیده کارشناسان ،  نرخ ارز تابعی است از شاخص بهای مصرف کننده داخل به شاخص بهای مصرف کننده خارج از کشور است و بر همین اساس شاخص بهای مصرف کننده داخلی رو به افزایش بوده و ارزش ریال  رو به کاهش است لذا قدرت خرید مردم در ماه های پیش رو کاهش می یابد  و فقرا فقیر تر می شوند در مقابل عده‌ای  همانند سال 92 به سودهای کلان خواهند رسید و شاید بر همین اساس بود که  رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد شدید از مدیریت بانک مرکزی بر بازار ارز معتقد است که ‌ یکسری سفته باز و دلال تقاضای کاذب در کشور تبلیغ  کرده و این تقاضای کاذب مدیریت نمی شود و بازار از سوی بانک مرکزی رها شده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: