کد خبر: ۹۰۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۱۶ دی ۱۳۹۵ - 05 January 2017
بانكداري ايراني - بررسی بودجه سال 96 و لایحه برنامه ششم محلی برای بازبینی به قوانین صنعت بیمه شده تا وضعیت این صنعت را در سطح جامعه بهبود ببخشد.
بانكداري ايراني - بررسی بودجه سال 96 و لایحه  برنامه ششم  محلی برای بازبینی به قوانین صنعت بیمه شده تا وضعیت این صنعت را در سطح جامعه بهبود ببخشد.  

به گزارش بانكداري ايراني  ، مجلس دهم در بررسی ماده 12 از لایحه برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور اعلام کرده است که صنعت بیمه باید ضریب نفوذ 7 درصدی را تجربه کند و در مقابل سهم بازار بیمه عمر تا 50 درصد افزایش یابد . 

این مصوبه مجلس دهم از آن روی برای کارشناسان جالب توجه است که در حال حاضر ضریب نفوذ بیمه در اقتصاد و جامعه  2 درصد بوده و رسیدن به مرز 7 درصد بسیار برای صنعت بیمه دشوار است. 

عدم فرهنگ سازی مناسب ،  مشکلات درون  سازمانی صنعت بیمه و رکود اقتصادی عواملی هستد که به زعم کارشناسان ضریب نفوذ صنعت بیمه را تا بیش از 2 درصد اجازه رشد نداده و سهم بیمه در تولید ناخلص داخلی را  ناچیز نگهداشته است ، کما اینکه این مشکلات همچنان وجود داشته و  خبری از رهایی صنعت بیمه از این رخدادهای منفی  نیست.  

از طرف دیگر ، اعلام شده است که  سهم بیمه عمر تا 50 درصد افزایش یابد حال آنکه در حال حاضر سهم بیمه عمر در صنعت بیمه  با رقم  26 هزار میلیارد ریال حدود 11 درصد است  بنابراین با وجود سهم  38 درصدی بیمه شخص ثالث و 25 درصدی بیمه درمان که مجموعا بیش از 140هزار میلیارد ریال از 226 هزار میلیارد ریال کل  حق بیمه تولیدی به  خود اختصاص داداه اند کمی مشکل به نظرمی رسد.  این مطلب از آن روی جالب توجه به نظر می رسد که در سال 94 بیمه درمان رشدی 35 درصد داشته و در 5 ماهه ابتدای سال 95 بیمه شخص ثالث بیش از 30 درصد رشد داشته است این در حالی است که بیمه عمر در این دوره ها تنها 20 تا 22 درصد رشد داشته و همچنان در رقابت با بیمه شخص ثالث و درمان ناتوان است. 

رییس کل بیمه مرکزی در این خصوص چندی پیش گفته است که بیمه شخص ثالث و بیمه های درمان تکمیلی از رشته های زیان ده هستند که در بیمه شخص ثالث، دیه و حد تعهدات شرکت های بیمه از طرف قوه محترم قضائیه بر اساس قیمت شتر مشخص می شود و با توجه به رشد متوسط بالای20 درصدی دیه در 10 سال گذشته حق بیمه رشد متوسط سالیانه 15 درصدی داشته و ما نتوانستیم به همان میزان افزایش دیه، حق بیمه را افزایش دهیم و این امر شرکت های بیمه را با زیان مواجه کرده است. 

با این وجود نمایندگان مردم در خانه ملت، وظایف بیمه مرکزی در ارتقاء نقش اقتصادی بیمه در تامین رفاه و امنیت مردم و افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور را تعیین کردند.

گفتنی است که بر اساس ماده 12 برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور ، بیمه مرکزی موظف است:

الف: در راستای افزایش نقش صنعت بیمه در نظام تامین مالی و ایجاد فضای امن در سایر حوزه های اقتصادی از جمله فضای کسب و کار و سرمایه گذاری، بیمه مرکزی موظف است از طریق شرکت های بیمه نسبت به ارتقاء نقش اقتصادی بیمه در تامین رفاه و امنیت مردم و افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور تا متوسط جهانی آن طی سالهای برنامه اقدامات لازم را جهت تحقق اهداف ذیل انجام دهد:

1-  ضریب نفوذ بیمه های بازرگانی در طول اجرای برنامه به 7% درصد برسد.

2-  سهم بیمه های عمر از حق بیمه تولیدی بیمه های بازرگانی کشور حداقل تا 50% نسبت به سال پایه در برنامه افزایش یابد.

3-  رشته های بیمه ای در بخش تولیدی و تجاری اقتصاد ملی افزایش و گسترش یابد.

ب: مقررات و آئین نامه های سرمایه گذاری ذخایر بیمه ای به منظور استفاده مناسب از منابع مذکور در جهت تامین مالی پایدار در اقتصاد ملی با رعایت قوانین و مقررات به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و تصویب هیات وزیران بازنگری گردد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: