کد خبر: ۹۰۱۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۱۳ دی ۱۳۹۵ - 02 January 2017
زنجیره تولید کشاورزی از مزرعه تا سفره حلقه گمشده این بخش بوده و باید گفت که تولید بدون این زنجیره بی فایده است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: زنجیره تولید کشاورزی از مزرعه تا سفره حلقه گمشده این بخش بوده و باید گفت که تولید بدون این زنجیره بی فایده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در اولین جشنواره ملی کشاورزی ایران و سی و یکمین دوره معرفی کشاورزان برتر با اشاره به حلقه مفقوده بخش کشاورزی اظهار داشت: زنجیره تولید کشاورزی از مزرعه تا سفره حلقه گمشده بخش کشاورزی بوده که تولید کشاورزی بدون این زنجیره بی فایده است.

وی با اشاره به اینکه ایجاد این زنجیره از جمله موضوعات اساسی بخش کشاورزی است، گفت: این زنجیره توسط افراد حقیقی و حقوقی باید ایجاد شود و از طرفی به این موضوع در کوتا‌ه‌مدت نباید پرداخت بلکه آن را سرلوحه برنامه های بلند مدت خود قرار داد.

وزیر جهاد کشاورزی با انتقاد از برخی سخنان مبنی بر اینکه کشور خشک و کم‌‌آبی هستیم، افزود: موضوعاتی مانند تغییر اقلیم تنها بیانگر بی‌کفایتی ما است چرا که این کشاورزان نمونه در شرایط فعلی و تنها با به کارگیری اصول فنی و آموزش‌های لازم اقدام به تولید نموده‌اند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه پایداری در بخش کشاورزی یکی از نکاتی است که نباید به سادگی از آن عبور کرد، عنوان کرد: برای حفظ منابع پایه و پایداری تولید باید کمتر از امروز از منابع آبی استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه تولید گندم آبی بیش از 3 برابر متوسط تولید ملی است افزود:  تولید گندم دیم بیش از پنج برابر و محصولات باغی هفت تا 10 برابر متوسط تولید ملی است که این امر بیانگر افزایش بهره وری بااستفاده از روش‌های نوین آبیاری و کاهش مصرف آب است.

حجتی با اشاره به اینکه کشاورز نمونه ذرت‌ دانه‌ای بیش از 17 تن در هکتار تولید داشته افزود:‌ این در حالی است که متوسط تولید ذرت دانه‌ای هفت تن است و باید گفت که در سایر محصولات مانند شلتوک، کشاورزان نمونه 10 الی 11 تن در هکتار برداشت داشته‌اند که لازم است سایر کشاورزان نیز اقدامات آن‌ها را سرلوحه کار خود قرار دهند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به آنکه طی سال‌های اخیر تولید بذر یکی از مشکلات و معضلات گندم‌کاران به شمار می‌رفت، افزود: در شرایط فعلی با تولید بیش از 12 تن بذر و کاهش 600 هزار هکتار سطح کشت گندم و توسعه آبیاری توانسته‌ایم علاوه بر جلوگیری از تنش‌های کم‌آبی افزایش محصول را داشته باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه کشاورزی بخش بهره‌ور و اقتصاد است، افزود: طی چند سال اخیر کشاورزی علی‌رغم کمترین ورود سرمایه توانسته بیشترین بازدهی را داشته باشد که این امر دستاورد افزایش بهره‌وری  است.

این مقام ارشد با اشاره به آنکه ظرفیت‌های بالقوه‌ای در بخش کشاورزی وجود دارد، افزود: با وجود این پتانسیل بالا  آنچنانکه باید نتوانسته‌ایم استفاده حداکثری داشته باشیم.

وی در ادامه عنوان کرد: گرچه طبق گزارشات معاونت آب و خاک طی سال‌های اخیر بهره‌وری آب از 37 درصد به 44 درصد افزایش یافته اما این حوزه جای کار بسیاری دارد.

 طی 2 سال اخیر 26 هزار حلقه چاه غیرمجاز مسدود شد

حجتی با اشاره به آنکه سال گذشته 16 هزار حلقه چاه غیرمجاز از سوی وزارت نیرو بسته شده است ، تصریح کرد: وزارت نیرو  اعلام کرده که تاکنون 10 هزار حلقه چاه غیرمجاز دیگر نیز بسته شده است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به آنکه خواستار جایگزینی کشت بذر به جای کشت نشایی هستیم، اظهار داشت: با توسعه کشت بذر به جای کشت نشایی 30 الی 35 درصد در مصرف آب و همچنین در زمان صرفه‌جویی به عمل خواهد آمد.

وی با انتقاد از خرید تضمینی به روش سنتی فعلی بیان داشت: روش خرید تضمینی کنونی بدترین روش حمایت از تولیدکننده است چرا که با این وجود منابع را اتلاف می‌کنیم از این رو لازم است که دولت نسخه جدیدی در حمایت از کشاورزان به عمل آورد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: