کد خبر: ۹۰۰۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۱۲ دی ۱۳۹۵ - 01 January 2017
بانكداري ايراني - در حال حاضر بیش از 3 میلیون خود پرداز بانکها در سراسر کشور فعال بوده و به ازای 2600 نفر یک خود پرداز نصب شده است با این حال بانک مرکزی در صدد آن است که گستره راه اندازی خودپردازها را از دایره بانکها بیشتر کرده و به موسسات غیر بانکی نیز اجازه نصب و راه اندازی این دستگاهها را بدهد.
 بانكداري ايراني  در حال حاضر بیش از 3 میلیون خود پرداز بانکها در سراسر کشور فعال بوده و به ازای  2600 نفر یک خود پرداز نصب شده است با این حال بانک  مرکزی در صدد آن است که  گستره راه اندازی خودپردازها را از دایره بانکها  بیشتر کرده و به موسسات غیر بانکی نیز اجازه نصب و  راه اندازی این دستگاهها را بدهد. 

به گزارش بانكداري ايراني  ، صدور مجوز راه اندازی خود پرداز برای  نهادهای غیر بانکی ، نسل جدیدی را به این سیستم خواهد افزود . در همین رابطه یکی از کارشناسان پژوهشکده پولی و بانکی اخیرا با  اعلام  ورود نسل جدید خود پردازها گفت که  این مدل جدید به دنبال ارائه خدمات هوشمند است تا شرکت‌های غیربانکی، بتوانند سرویس‌هایی که در بانک انجام می‌شود را هم ارائه کنند.

بر اساس این گزارش ، برای هر فرد ایرانی تا پایان خردادماه 95 به‌طور متوسط حدود 2/ 4 عدد انواع کارت بانکی اعم از کارت عابر بانک، کارت اعتباری یا هدیه صادر شده و این رقم درباره تهرانی‌ها به 7/ 8عدد کارت می‌رسد. همچنین  حدود 1/ 3میلیون دستگاه خودپرداز وجود دارد که به عبارتی در ازای هر 2500 تا 2600نفر یک خودپرداز در سیستم بانکی کشور فعال است و به‌طور متوسط ماهانه 800تراکنش از طریق این خودپردازها انجام می‌گیرد.

علاوه بر این در پایان سال 94 اعلام شده است که  در کشور حدود  ۴۰ هزار و ۶۸۰ دستگاه عابربانک فعال هستند که  ۳۰ هزار و ۱۵۱ دستگاه در ۳۰ استان کشور (به جز تهران) نصب و راه‌اندازی شده و بقیه آنها به تعداد ۱۰ هزار و ۵۲۹ دستگاه در استان تهران فعال است. بانک ملی ایران به عنوان بزرگترین بانک کشور بیشترین تعداد دستگاه‌های عابربانک را با ۶ هزار و ۴۸۰ دستگاه در اختیار دارد. بانک صادرات ایران نیز به عنوان دومین بانک بزرگ ایران دارای ۴ هزار و ۷۲۱ دستگاه عابربانک است که ۳هزار و ۷۵۶ دستگاه از این تعداد در ۳۰ استان و ۹۶۵ دستگاه در استان تهران نصب و راه‌اندازی شده‌اند. بانک‌های ملت، تجارت و سپه نیز به ترتیب با راه‌اندازی ۳ هزار و ۸۷۲، ۳ هزار و ۷۷۴ و ۲ هزار و ۶۱۵ دستگاه عابربانک در سراسر کشور پس از دو بانک نام‌برده نخست قرار گرفته‌اند.

آمار بانک جهانی از تعداد خودپردازهای فعال در جهان حاکی از آن است که در سال 2004 در ازای هر 100هزار بزرگسال حدود 44/ 18 خودپرداز در دنیا وجود داشت که این رقم با رشد بیش از دوبرابر طی 10سال به رقم 44 خودپرداز در ازای هر 100هزار نفر بزرگسال در سال 2014 رسیده است. 

در حال حاضر در آمریکا هر خودپرداز به‌طور میانگین به کمتر از 1000نفر خدمات می‌دهد. آمار به نقل از استیت برین نشان می‌دهد، روزانه 280 خودپرداز جدید در جهان نصب می‌شود. همچنین در آمریکا حدود 425 هزار خودپرداز فعال وجود دارد. میانگین میزان برداشت از این خودپردازها بالغ بر 60 دلار است و هر فرد آمریکایی به‌طور متوسط در ماه 4/ 7 بار به خودپرداز مراجعه می‌کند.

اما در ایران  بر اساس آمار آمار جهانی در دنیا به  ازای هر 100 نفر در سطح جهان در سال 2014 حدود 44 دستگاه خود پرداز وجود داشته ولی در ایران به ازای هر 100 نفر 57 دستگاه خود پرداز وجود داشت.  بنابراین  رشد دوبرابری بانک‌ها، 3/ 6 برابری تعداد خودپردازها و چهاربرابری پایانه‌های شعب بانکی در یک دهه اخیر باعث شده مشتریان بانکی بتوانند به راحتی و در صورت نیاز به خودپردازهای بانکی دسترسی پیدا کنند و با راه‌اندازی طرح شتاب در سیستم بانکی بدون دغدغه به خدمات بانکی دسترسی پیدا کنند. آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد در ازای هر 1208نفری که ساکن پایتخت است، یک خودپرداز تعبیه شده است و برای هر 888 تهرانی یک پایانه شعبه فعالیت می‌کند. 

از نظر افزایش دستگاه‌های خودپرداز در فاصله اردیبهشت ماه ۹۳ تا ۹۴ مجموع خودپردازهای فعال شبکه بانکی در این مدت رشدی ۲۰/۱ درصدی را نشان می‌دهد.

حال با توجه به این اتفاقات و بیش از حد استاندارد بودن خودپردازهای ایرانی، شاید بهتر باشد برای کم کردن هزینه ها و کاهش هدر رفت وقت و زندگی مردم ؛ بانکها  با بالا بردن امنیت شبکه های مجازی و   فرهنگ سازی  مردم را به این سمت سوق دهد، تا این همه هزینه گزاف  را برای خود و مردم بوجود نیاورد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: