کد خبر: ۸۹۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۹ - ۱۰ دی ۱۳۹۵ - 30 December 2016
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درخصوص سیاست اتخاذ شده از سوی ترکمنستان به منظور سوء استفاده از شرایط سرما در کشور برای دریافت وجوه سنگین و غیر منطقی گفت: سیاست ترکمنستان در رابطه با قرارداد گازی به ضرر خود این کشور تمام خواهد شد.
 عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درخصوص سیاست اتخاذ شده از سوی ترکمنستان به منظور سوء استفاده از شرایط سرما در کشور برای دریافت وجوه سنگین و غیر منطقی گفت: سیاست ترکمنستان در رابطه با قرارداد گازی به ضرر خود این کشور تمام خواهد شد.

علی گل مرادی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا،اظهار داشت: در تعامل های بین المللی انتظار بر این است که همه کشورهایی که مراودات و مبادلات تجاری و ارتباطات بین المللی دارند همدیگر را به خوبی درک کنند و فرصت طلب نباشند که در شرایط خاص بخواهند بهره برداری کنند.

وی افزود: در مجلس، اکثر همکاران بنده هم بر این باور هستند که نباید اجازه دهیم این گونه رفتارها نهادینه شود؛ همه کشورها به دنبال حل مشکلات خود هستند اما عواقب تصمیمات نابجا می تواند مشکلات جدی تری حاکم کند.

گل مرادی گفت: بالاخره ما با کشورهای دیگر هم مرآوده داریم اگر در این داستان کوتاه بیاییم باید منتظر مشکلات و فرصت طلبی های این شکلی در حوزه ها و بخش های دیگر هم باشیم. 
وی تاکید کرد: ما باید محکم در مقابل این خواسته نابجا بایستیم و بر اساس ارزیابی دوستان، این امر باج خواهی است و دوستان در کمیسیون اصلا موافق این نیستند که با اینگونه رفتارهای فرصت طلبانه کنار بیاییم و به یقین به ضرر آنها هم هست. سیاست آنها در بهره برداری است، اما اشتباه می کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد:‌ نگاه مسوولان ما در این حوزه نسبت به ترکمنستان منفی شده است و اعتبار آنها خدشه دار می شود. اعتقاد مجلسی ها بر این است که به این خواسته ها تن ندهیم چرا که با اصول نظام ما تضاد دارد. 

در حالی که نیاز ایران به گاز ترکمنستان به کمترین میزان رسیده و تداوم واردات گاز از این کشور برای ایران دارای کمترین ضرورت است، برخی مدیران نفتی ترکمن، با هدف اعمال فشار به تهران، تهدید به قطع گاز در صورت عدم دریافت فوری طلب گازی مربوط به سال های 1386 و 1387 کرده اند.
ایران با تکمیل خطوط در دست ساخت انتقال گاز دامغان به نکا و گیلان به مازندران، در ماه های آتی می تواند به راحتی و بدون نگرانی از افت فشار، گاز مناطق شمالی و شمالی شرقی کشور را تامین کند.

ترکمنستان با توجه به کاهش دمای هوا در روزهای اخیر و افزایش مصرف گاز در کشور، فرصت را برای اعمال فشار به ایران غنیمت شمرده و خواستار طلب 1.8 میلیارد دلاری شده است. ترکمنستان در حالی خواستار طلب 1.8 میلیارد دلاری از ایران بابت صادرات گاز در سال های 86 و 87 شده است که تهران آن را قبول نداشته و خواستار ارجاع موضوع به داوری بین المللی است.

ایران اکنون با خریداری روزانه 35 تا 40 میلیون مترمکعب گاز، به عنوان بزرگترین مشتری گاز ترکمنستان به شمار می رود که از 20 سال گذشته تاکنون اقدام به واردات گاز از این کشور کرده است. بدلیل مسیر کوتاه خط لوله صادرات گاز ترکمنستان به ایران، صادرات گاز این کشور به ایران با کمترین هزینه انجام می شود اما سایر مشتریان گازی ترکمنستان مزیت های ایران را ندارند.

چین، اروپا و پاکستان مشتریان جدید گاز ترکمنستان به شمار می روند که هزینه صادرات گاز به آنها به دلیل نیاز به خط لوله چند هزار کیلومتری، هزینه سنگینی را به دنبال دارد. گفته شده بیژن زنگنه وزیر نفت ایران اعلام کرده است که در صورت پافشاری ترکمنستان به قطع گاز ایران، مراودات گازی با این کشور متوقف خواهد شد که به نظر کارشناسان، عشق آباد بزرگترین بازنده این اختلاف خواهد بود.

ایران در صورت قطع واردات گاز از ترکمنستان می تواند با شتاب بخشیدن به ساخت خط لوله های دامغان به نکا و گیلان به مازندران، در مدت چند ماه، نیاز نواحی شمالی شرقی کشور را برطرف کند.

یک منبع آگاه در گفت وگو با ایرنا اعلام کرد که ایران آمادگی دارد در صورت قطع گاز در روزهای پیش رو توسط ترکمنستان، اولویت تامین گاز در مناطق مورد نیاز را به بخش خانگی داده و سوخت صنایع عمده را بجای گاز با سوخت مایع تامین کند تا روزهای سرد که البته چند هفته ای به درازا نخواهد کشید، سپری شوند.

اما ترکمنستان در صورت وقوع این رخداد، بزرگترین و به صرفه ترین مشتری خود را از دست داده و باید به سراغ صادرات گاز از مسیرهای سخت گذر به چین و سایر مناطق برود. 

**ارزان کردن قیمت خوراک پتروشیمی ها طی روزهای آینده مورد بررسی قرار می گیرد 
گل مرادی همچنین با بیان این که ارزان کردن قیمت خوراک پتروشیمی ها فردا یا پس فردا مورد بررسی قرار می گیرد اظهار داشت: موادی که در مجلس بررسی می شوند به دلایلی زمان بر است اما نظر وزارت نفت و کمیسیون انرژی این است که چنین اتفاقی نیافتد و با مدل قیمت گذاری قبلی در خدمت صنعت پتروشیمی باشیم چون ایجاد اشکال کرده و ما را از رقابت باز می دارد.

وی تاکید کرد: تا زمانی که صنعت پتروشیمی ما به این ارفاق ها و ترحم ها نیازمند است تلاش نمی کند روی پای خود ایستاده و توسعه یابد.
برچسب ها: مجلس ، ترکمنستان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: