کد خبر: ۸۹۸۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۰۹ دی ۱۳۹۵ - 29 December 2016
تغییر واحد پول ملی ایران از ریال به تومان که 17 آذرماه به تصویب دولت رسید امروز با اظهارنظر رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی وارد فاز جدید شد
تارنمای پارسینه در یادداشتی آورده است:تغییر واحد پول ملی ایران از ریال به تومان که 17 آذرماه به تصویب دولت رسید امروز با اظهارنظر رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی وارد فاز جدید شد

تارنمای پارسینه در یادداشت خود آورده است: تغییر واحد پول ملی ایران از ریال به تومان که 17 آذرماه به تصویب دولت رسید با اظهارنظر رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی وارد فاز جدید شد. 

این مساله که از ابتدا به نظرمی‌رسید مورد اختلاف رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و دارایی بود به گفته علی دیواندری تنها این تغییر واحد صرفا یک تغییر اسمی است و حذف صفر در این مرحله مطرح نیست.

بنابراین در شرایطی که کارشناسان امیدوار به حذف صفر از پول ملی بودند بازهم باید در انتظار تصمیم جدید دولت در این خصوص باشند. هر چند که تبدیل ریال به تومان راهی جزء حذف یک صفر از پول ملی نمی‌گذارد اما قطعا تا رسیدن به حذف سه صفر از پول ملی که مورد نظر اغلب کارشناسان است فاصله بسیار خواهد بود.

این درحالی است که توضیحات رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی ابعاد تازه تری از این طرح پیش روی کارشناسان گشوده است. چراکه تا پیش از این اغلب کارشناسان بر این باور بوده اند که حداقل اسکناس های پول ملی از ریال به تومان تغییر خواهند کرد. 

اما به گفته دیواندری، به دلیل اینکه ریال حذف نمی‌شود و به عنوان پول خرد تومان باقی خواهد ماند الزامی به تغییر اسکناس نخواهیم داشت مگر اینکه اسکناس‌های موجود فرسوده شوند و با خارج شدن تدریجی از چرخه، واحد پولی جدید انتشار یابد.

براساس اظهارات این مقام مسوول پولی و بانکی کشور،در قانون سال 1351 ریال به عنوان واحدی که معادل 100 دینار بود پذیرفته شد و در تغییر واحد پولی، دینار از چرخه اقتصادی حذف شده است و همچنان یک تومان معادل 10 ریال باقی خواهد ماند که مستلزم تصویب مجلس است و اکنون بنا بر حذف صفر نیست.

از سویی دیگر با بررسی اظهارات مسوولان دولت یازدهم در این خصوص کاملا مشهود است که مسوولان وزارت اقتصاد خبر از حذف صفر می دهند و مسئولان بانک مرکزی آن را تکذیب می کنند.

دراین بین اگرچه در زمانبر بودن اصلاح این نظام شکی نیست اما این تناقضات شائبه ناهماهنگی را در بدنه تیم اقتصادی دولت تقویت می کند؛ در هر حال دولت حذف یک صفر از پول ملی و تبدیل واحد پولی از ریال به تومان را تصویب کرده اما در لایحه بانک مرکزی که هم اکنون در دولت بررسی می‌شود هیچ صحبتی از حذف صفر مطرح نیست.

علی رغم پیچیدگی های این طرح، چالش های فنی و اثرات آن نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که جامعه و فعالان اقتصادی را نگران کرده، ضمن اینکه برخی مقامات بانک مرکزی از هزینه های زیاد این طرح و آثار تورمی و احتمال اجرای نادرست آن ابراز نگرانی کردند و این در حالی است که به عقیده کارشناسان تحقق این امر می تواند تاثیرات مطلوبی بر اقتصاد کشور داشته باشد.

اخیرا علی طیب نیا وزیر اقتصاد و امور دارایی نیز دراین خصوص تاکید کرده است حذف صفر از پول ملی به طور قطع ، عامل افزایش تورم نخواهد بود بلکه می تواند تاثیر مثبتی در مقابله با آن نیز داشته باشد . به گفته وی ، باتوجه به معادلات پیچیده ای که در محاسبات پولی کشور وجود دارد نیازمند حذف صفر از پول ملی هستیم و تمام کارشناسان اقتصادی بر این باورند که این طرح باید عملیاتی گردد.

براساس اظهارات طیب نیا اختلاف نظر در خصوص زمان اجرای این طرح بسیار است اما بهترین موقعیت برای حذف صفر پولی را می توان هنگام برقراری ثبات اقتصادی در کشور برآورد کرد.

در عین حال چندی پیش ولی اله سیف در کانال تلگرامی خود نوشت: اقدام اخیر هیات دولت در تغییر واحد پول کشور از ریال به تومان را اقدامی غیر از رفرم و اصلاح پولی به معنای حذف چند صفر است. رفرم یا اصلاح پولی به معنای حذف چند صفر و تغییر واحد پول عند اللزوم، فرآیندی است که در اولویتهای بانک قرار دارد. 

در این زمینه مطالعات جامعی در بانک مرکزی و پژوهشکده پولی و بانکی صورت گرفته و پیش نیازهای آن به طور کامل شناسایی شده است. بنابر این مطالعات، اجرایی ساختن آن مستلزم دستیابی به شرایط مناسب اقتصادی از جمله تورم تک رقمی پایدار و ثبات اقتصادی است. بنابراین مصوبه اخیر با موضوع فوق (تغییر رسمی واحد پول) متمایز بوده و نباید با آن خلط شود.

با اینحال در شرایط فعلی برخی کارشناسان معتقدند حذف صفرها باید در برنامه های دولت قرار گیرد و عده ای دیگر آن را مستلزم وجود زیر ساخت‌هایی می دانند که به واقعیت بدل نشده است و وضعیت اقتصادی هنوز آمادگی این اتفاق را ندارد.

بنابراین باید منتظر بود و دید واکنش مجلس نسبت به این تصیم چه خواهد بود و در نهایت وزارت اقتصاد و بانک مرکزی بالاخره برای اجرای این طرح به تفاهم جدی میرسند که درصورت به نتیجه رسیدن تمام این مسایل قطعا تازه اول راه خواهیم بود. چراکه تغییر پول ملی قطعا کار ساده ای نیست و نیاز به برنامه ریزی جدی حتی در حد تغییر اسمی دارد!

*منبع:پارسینه/7دی 95
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: