کد خبر: ۸۹۴۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۱ - ۰۵ دی ۱۳۹۵ - 25 December 2016
فعلا تمام تلاشمان این است که برنامه‌های محیط زیست را نهادینه کنیم به نحوی که هر دولتی سرکار آمد نتواند مسیر اصولی را تغییر بدهد. ما از این بابت خیلی آسیب خوردیم. در گذشته در برنامه‌های محیط زیست چرخش‌های 180 درجه اتفاق افتاد و دور برگردان زدند، محیط زیست مقوله سیاسی نیست. مساله‌ای است که باید همیشه در اولویت باشد. یعنی کشور در ریل درستی قرار بگیرد و همه دستگاه‌ها برنامه برای محیط زیست داشته باشند.
 «مشکل محیط زیست دوربرگردان‌های سیاسی است»، «محرمانه‌های اتاق‌آقای سفیر»، «ضعف فیلمنامه نویسی در سینمای ایران»، ««پایتخت 5» از یونان آغاز می‌شود»، «گوشت قرمز بوی دلار گرفت»، «تجـارت بر پایه دانـش»، «تئاتر؛ بیگانه‌ای میان مردم»، «واقعیت مغفول، تمام فلسطین اشغالی است»، «شنیدن صدای مظلومیت فلسطین یا شوی سیاسی اوباما؟»، «هندورابی کیش دوم»، «کلیک‌های خطرناک برای بچه‌ها» و «قلب خودروهای ایرانـی چگونه می‌زند؟» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه جام جم در شماره یکشنبه پنجم دی است.
جام جم: مشکل محیط زیست دوربرگردان‌های سیاسی است

«پرداختن به سیاست، به جای رتق‌ و ‌فتق مسائل‌ محیط زیست» این‌ یکی از انتقادهایی است که این روزها رئیس‌سازمان حفاظت محیط‌زیست با آن رو به روست، مساله‌ای که باعث شده خیلی‌ها نتوانند با اطمینان بگویند سکاندار پردیسان‌، چهره‌ای است سیاسی یا زیست‌محیطی. اگرچه ‌معصومه ابتکار پیش از این نیز به عنوان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مشغول بوده و پدرش نیز چنین مسئولیتی را تجربه کرده، اما او چهره‌ای است که اولین بار به عنوان یک دانشجوی پیرو خط امام، در جریان تسخیر لانه جاسوسی در رسانه‌ها مطرح شد و سال‌های بعد با ورود به احزاب، درباره مسائل روز سیاسی اظهارنظر کرد، شاید همین اظهارنظرها او را در کانون توجهات و نقدها قرار داد.

ما در این گفت‌وگو با ابتکار درباره عملکرد سازمان حفاظت محیط‌زیست و نقدهایی که از او می‌شود صحبت کردیم. تا پایان عمر این دولت زمان زیادی باقی نمانده‌‌ در این مدت باقی مانده چه اولویت‌هایی دارید؟

فعلا تمام تلاشمان این است که برنامه‌های محیط زیست را نهادینه کنیم به نحوی که هر دولتی سرکار آمد نتواند مسیر اصولی را تغییر بدهد. ما از این بابت خیلی آسیب خوردیم. در گذشته در برنامه‌های محیط زیست چرخش‌های 180 درجه اتفاق افتاد و دور برگردان زدند، محیط زیست مقوله سیاسی نیست. مساله‌ای است که باید همیشه در اولویت باشد. یعنی کشور در ریل درستی قرار بگیرد و همه دستگاه‌ها برنامه برای محیط زیست داشته باشند.

** محرمانه‌های اتاق‌آقای سفیر
تحولات سوریه با آزادسازی حلب، وارد فاز تازه‌ای شده است و توازن قوا را در سوریه به نفع دولت این کشور و محور مقاومت تغییر داده است. در این شرایط در گفت‌وگویی با محمدرضا رئوف‌شیبانی، سفیر پیشین کشورمان در دمشق به بررسی تحولات سوریه پرداخته‌ایم. رئوف‌شیبانی در همان اوایل بحران سوریه به‌عنوان سفیر، عازم این کشور شد و تا چندی قبل این مسئولیت را به‌عهده داشت.

وی که در این پنج سال از نزدیک، رویدادهای سوریه را لمس کرده در این مصاحبه علاوه بر تحلیل شرایط سوریه پس از آزادسازی حلب، دیدگاه خود را درخصوص آینده عملکرد بازیگرانی چون آمریکا، روسیه و ترکیه در سوریه بیان کرده است. وی همچنین از دیدارهای محرمانه‌ای گفته که با مقامات عالیرتبه سوریه و گاهی در اتاق سفیر جمهوری اسلامی ایران تشکیل می‌شده است:
درباره اهمیت آزادسازی حلب با توجه به موقعیت این شهر توضیح می‌دهید؟
قبل از این‌که به اهمیت آزادسازی حلب اشاره کنیم لازم است جایگاه این شهر را در دوره‌ای که تروریست‌ها بر آن سیطره داشتند، مورد توجه قرار دهیم. همان‌طور که می‌دانید حلب بزرگ‌ترین شهر سوریه محسوب می‌شود. در بیان اهمیت حلب در دوره سیطره تروریست‌ها بر بخش شرقی این شهر، می‌توان گفت که این موقعیت در واقع ظرفیت‌های مناسبی را برای مسلحین فراهم کرده بود. در این رابطه سقوط بیش از 60 درصد این شهر بزرگ در سال 2013، نمایشی از توان بالای معارضه مسلح قلمداد می‌شد. 

همچنین بنا به تاکید بسیاری از کارشناسان تحولات سوریه، این شهر ظرفیت پایتخت شدن برای دولت موقت معارضه را دارا بود که با سقوط ادلب، معارضه مصمم شد در جهت تصرف کامل حلب و اعلام این شهر به‌عنوان پایتخت خود گام مهمی بردارد. حلب همواره به‌عنوان برگه مذاکراتی قوی برای معارضه در گفت‌وگوها مورد استفاده قرار می‌گرفت.

** ضعف فیلمنامه نویسی در سینمای ایران
پنجمین ساخته حسن نجفی با نام «شرفناز» بر پرده سینماهاست. نجفی به عنوان کارگردان، فیلم‌هایی چون «اسب‌ها همچنان می‌تازند»، «آسمان هشتم» و... را در کارنامه خود دارد، اما شرفناز به لحاظ محتوایی و دغدغه‌مندی با دیگر آثار نجفی متفاوت است. نجفی که در پروژه سینمایی «حضرت محمد(ص)» به‌عنوان دستیار و همراه مجید مجیدی فعالیت داشت، اتفاقات شرفناز را بر اساس یک داستان واقعی روایت می‌کند. در این فیلم حمیرا ریاضی، علی اوسیوند، سعید گل‌بچه و... بازی می‌کنند.

فیلم شرفناز ریتم کندی دارد و مخاطب را خسته می‌کند، دلیل خاصی داشت که این نوع ضرباهنگ را برای فیلم انتخاب کردید.
فیلم من هم مثل تمام فیلم‌های دیگر نقاط ضعف و قوت زیادی دارد. خودم مهم‌ترین مشکل آن را فیلمنامه‌اش می‌دانم؛ مشکلی که در تمام سینمای ایران رایج است، اما با تمام مشکلات اطمینان دارم فیلمی نساختم که آبروی سینما را ببرد و مهم‌تر از همه فیلمی ساختم که به درد این کشور در شرایط فعلی بخورد. نه فقط کشور ما که کل دنیا در شرایط کنونی با مشکلات عدیده‌ای از جمله ناامنی روبه‌روست. ما با پدیده‌ای به نام افراطی‌گری یا دگم‌اندیشی روبه‌رو هستیم که باعث سلب امنیت در تمام دنیا شده. مساله امنیت خیلی مهم است که متاسفانه ما در حوزه امنیت ملی سرفصلی برای آن در سینما باز نکردیم. ما در سینما دچار نگاهی کلیشه‌ای و تکراری شدیم.

** «پایتخت 5» از یونان آغاز می‌شود
وقتی نام سیروس مقدم برای دریافت تقدیرنامه‌اش به عنوان یک هنرمند ملی متولد خوزستان در نوزدهمین جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها در اهواز خوانده شد، او به روی سن دوید؛ درست مثل یک جوان پرشور و شوق. مقدم به‌عنوان یک هنرمند ملی متولد خوزستان، مورد تقدیر قرار گرفت و نیز به دلیل توجهی که به قومیت‌های ایرانی دارد اما برای تلویزیون، سیروس مقدم بیش از هر چیز یک کارگردان پرکار و پرانرژی است که تا امروز همراه تلویزیون بوده و تقریبا همیشه آثارش مورد توجه مردم قرار گرفته است.

در حالی که سریال «هنگامه بیداری» زیرنظر مقدم مراحل تحقیق و نگارش فیلمنامه را می‌گذراند، او در تدارک تولید «پایتخت5» است و سریال «علی‌البدل» را در نوبت پخش دارد. با این کارگردان گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید: 
برای فصل پنجم پایتخت چه ایده‌ای دارید؟
«پایتخت5» را احتمالا از یونان یا کشور دیگری شروع می‌کنیم و بعد به ایران خواهیم آمد و قصه‌ را اینجا ادامه می‌دهیم. شخصیت‌های جدید هم به این سریال اضافه می‌شوند. ماجرای اصلی از این قرار است که خانواده‌‌ معمولی به دلایل منطقی مجبور می‌شوند سر از یک کشور خارجی مانند یونان در بیاورند و آنجا با ماجراهایی گره می‌خورند که همبستگی خانواده، عشق و علاقه آنها به همدیگر، اهمیت وطن و دور هم بودن را بیشتر از گذشته درک می‌کنند. شاید همین موارد برای موسسه اوج هم جذاب بوده و سرمایه‌گذاری کرده است.


** گوشت قرمز بوی دلار گرفت
در حالی سرانه مصرف گوشت قرمز کشورمان کاهش یافته که قیمت این ماده پروتئینی همواره رو به افزایش بوده و بسیاری از مصرف‌کنندگان را نگران کوچک‌تر شدن سهم این ماده در سبد غذایی خود کرده است. بررسی‌های انجام شده در سطح بازار پایتخت، حکایت از این دارد که طی یک هفته گذشته، قیمت گوشت قرمز به یک‌باره با افزایش تقریبا 5000 تومانی به حدود 40 هزار تومان رسیده است.

از سوی دیگر، این افزایش قیمت غافلگیرکننده در حالی صورت گرفته که سازمان میادین میوه و تره‌بار که معمولا قیمت مصوب و روز کالاهای اساسی را اعلام می‌کند، قیمت گوشت قرمز را از نرخنامه خود حذف کرده است. گرانی اخیر دلار، صادرات و قاچاق دام را جذاب‌ کرده است؛ برخی کارشناسان درباره افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار می‌گویند، کاهش عرضه دام زنده برای کشتار و پشت سر گذاشتن سه پیک تقاضا طی یکی دو ماه گذشته عامل اصلی افزایش قیمت بوده و برخی دیگر این روند را نشانه‌ای از کاهش ذخایر گوشت منجمد عنوان کرده‌اند تا جایی که به احتمال زیاد این روند افزایش قیمتی تا ورود دوباره دام زنده برای کشتار، یعنی نیمه اسفند ادامه خواهد داشت.

** تجـارت بر پایه دانـش
همزمان با هفدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور و دوازدهمین جشنواره ایده‌های برتر و استارتاپ‌های دانشگاهی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، بر لزوم توجه دولت‌ها به پژوهش‌های پایه و سرمایه‌گذاری در مرزهای دانش تاکید کرد و در این باره گفت: پژوهش و فناوری به عنوان پایه‌ای اساسی باید در اقتصاد کشور مدنظر قرار گیرد و پایه اقتصاد در کشور باید مبتنی بر نیروی انسانی جوان و خلاق باشد تا شاهد شکل‌گیری اقتصاد قوی دانش‌بنیان در کشور باشیم.

دفتر تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با رویکرد برنامه‌ریزی و اجرای سیاست‌های کلان در راستای حمایت‌های مادی و معنوی از طرح‌های تجاری‌سازی و به منظور تقویت اقتصاد دانش‌بنیان از طریق ارائه تسهیلات و خدمات ایده تا بازار، راهکارهای حمایتی در جهت تقویت و هماهنگی میان نهادهای واسط علم و فناوری ارائه می‌دهد. دکتر اسماعیل قادری‌فر، مدیرکل دفتر تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، درباره تبدیل دانش فنی به ثروت و ارزش افزوده به جام‌جم می‌گوید: معاونت علمی و فناوری در این دوره از فعالیت خود سعی دارد، این باور را به جامعه علمی و دانشگاهی کشور القا کند که راه تجاری‌سازی علم و تبدیل دانش فنی و نوآوری‌هایی که از طریق تولید علم در دانشگاه‌ها و موسسات علمی کشور صورت می‌گیرد به ثروت و ارزش افزوده براساسی استوار است که به آن، شرکت دانش‌بنیان اطلاق می‌شود. به همین منظور رویکرد و تلاش‌های معاونت علمی و فناوری در این دوره ایجاد، توسعه و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر تجاری‌سازی یافته‌های علمی و دانش فنی است که در موسسات علمی، فناوری و تحقیقاتی کشور ایجاد می‌شود.

** تئاتر؛ بیگانه‌ای میان مردم
درحالی‌که روز به روز بر سالن‌های تئاتر پایتخت افزوده می‌شود و نمایش‌های متنوعی در این سالن‌ها روی صحنه می‌رود، کارشناسان از ضعف تئاتر حرفه‌ای کشور برای ارتباط با مخاطبان عام می‌گویند. 

هادی مرزبان، کارگردان با سابقه تئاتر کشور عقیده دارد کل ماهیت تئاتر به وجود تماشاگر و مخاطب بسته است. او در گفت‌وگو با جام‌جم با بیان این‌که اگر نمایش ما مخاطب نداشته باشد، به چه دلیلی باید یک نمایش را روی صحنه ببرد، می‌گوید: حتی افرادی که زمانی شعار هنر برای هنر را سر می‌دادند نیز به این نکته اعتراف داشتند. مرزبان می‌گوید، اهالی تئاتر موظفند، تماشاگر را به سالن بکشانند و او را تغذیه کنند، اما جوانان ما سراغ نمایش‌هایی می‌روند که به درد دانشگاه‌ها می‌خورد؛ تئاتر تجربی را نباید با کار آماتور اشتباه گرفت. تئاتر تجربی جایگاه ویژه خود را دارد، اما همان‌طور که دانشمندان آزمایش‌های خود را در آزمایشگاه‌ها انجام می‌دهند، این گونه نمایش‌ها نیز باید به دانشگاه‌ها محدود شود، چون سبب فراری دادن مخاطب عام از تئاتر می‌شود و سالن‌ها را خالی از تماشاگر می‌کند که دودش به چشم همه تئاتری‌ها می‌رود.

** واقعیت مغفول، تمام فلسطین اشغالی است
صدور قطعنامه شورای امنیت در جهت محکومیت شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی و بیانیه اخیر اسرائیل مبنی بر این که به مفاد این قطعنامه پایبند نخواهد بود، بهانه گفت و گویی را با احمد سروش نژاد کارشناس ارشد فلسطین فراهم آورد که در ادامه می خوانید.

انگیزه اصلی رژیم صهیونیستی از ساخت شهرک‌ها در مناطق اشغالی کرانه باختری و قدس چیست؟
اسرائیل در نظر دارد با ساخت شهرک‌ها در مناطق کرانه باختری که این رژیم در سال 1967 به اشغال خود درآورده و از نظر سازمان ملل و حقوق بین‌الملل هم به عنوان سرزمین‌های اشغال شده معرفی شده است، زمینه الحاق به مناطق 1948 را فراهم سازد. به همین علت، ساخت ساختمان هایی در مناطق فوق و همچنین شهر قدس که از نظر فرهنگی و مذهبی مورد احترام ادیان اسلام، مسیحیت و یهودیت است، صورت یافته است. شهر قدس با توجه به شرایطی ویژه که از آن برخوردار است و بخصوص بخش شرقی آن که سال 1967 اشغال شده متعلق به فلسطینیان است و مردم و جامعه مسلمانان بر اداره آن نظارت می کنند. 

واقعیت موضوع این است که اسرائیل از سال 1967 ساخت شهرک‌ها در کرانه باختری را به صورت خیلی آرام و در طول زمان شروع کرد تا بتواند این منطقه را به اصطلاح «هضم» کند و حتی تا شمال کرانه باختری هم پیش رفته است. حقیقت موضوع این است که کل سرزمین فلسطین اشغال شده و رژیم صهیونیستی دولتی است غاصب اما از نگاه سازمان ملل و حقوق بین‌الملل، کرانه باختری و قدس جزو مناطق اشغالی معروف شده و طبق قوانین بین‌‌المللی ازجمله کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو، اشغالگر حق ندارد وضعیت مناطق تحت اشغال را تغییر داده یا انتقال اجباری ساکنان را به محل‌های دیگر موجب شود یا ساختمان‌های جدیدی را احداث کند.

** شنیدن صدای مظلومیت فلسطین یا شوی سیاسی اوباما؟
رژیم صهیونیستی از زمان جعل این رژیم در سال 1948 و حتی پیش از آن شروع به ساخت و ساز شهرک‌های غیر‌قانونی در اراضی اشغالی فلسطینی‌ها کرده است. سازمان ملل و بیشتر کشورهای جهان، بخش اعظمی از شهرک‌های ساخته‌شده یهودی‌نشین در کرانه باختری و بیت‌المقدس را غیرقانونی می‌دانند چرا که رژیم صهیونیستی در جنگ سال 1967 این سرزمین‌ها را اشغال کرد. بر مبنای کنوانسیون ژنو هرگونه ساخت‌وساز از سوی اشغالگر در سرزمین‌های اشغالی ممنوع است. 

هم اکنون بیش از نیم میلیون اسرائیلی در بیش از 230 شهرک که اسرائیل ساخته، سکونت دارند.برای نخستین بار بعد از 68 سال که از تاسیس رژیم نامشروع صهیونیستی می‌گذرد شورای امنیت در یک نشست تاریخی با اجماع کلی شهرک‌سازی در سرزمین‌های فلسطینی را محکوم کرده و خواستار توقف فوری آنها شد. دولت باراک اوباما در آخرین روزهای زمامداری خود برخلاف سنت همیشگی که هرگونه قطعنامه‌ای علیه رژیم صهیونیستی را وتو می‌کرد این بار مجبور شد به آن رای ممتنع بدهد.

** هندورابی کیش دوم
هندورابی، یکی از جزایر بکر و زیبای خلیج فارس در آب‌های استان هرمزگان است که معمولا جز اندک ساکنان بومی‌اش و برخی طبیعت‌گردان، شاهد تردد دیگری در طول سال نیست. حالا اما منطقه آزاد کیش، برنامه جامعی برای توسعه گردشگری در این جزیره تدارک دیده تا با تاسیس کیش شماره دو،پای گردشگران را به این جزیره خلوت و آرام باز کند. به گزارش جام‌جم، جزیره هِندورابی از توابع بخش کیش شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان واقع در جنوب ایران است.این جزیره با 22.8 کیلومتر مربع مساحت در فاصله 325 کیلومتری بندرعباس در خلیج فارس و در حد فاصل بین دو جزیره کیش و لاوان و در 28 کیلومتری جزیره کیش قرار گرفته است. فاصله هندورابی تا بندر لنگه 133 کیلومتر است.

این جزیره سرزمینی هموار و تقریباً بدون عوارض طبیعی است. منابع تأمین آب در جزیره بسیار محدود و کم است وآب مصرفی آن از طریق چاه و آب‌انبار (برکه) تأمین می‌شود. آب چاه‌هایش نسبتاً شیرین است در حالات استثنائی وکمبود آب برای آشامیدن می‌توان مصرف کرد. پیشه مردم جزیره صید و غواصی و ماهی‌گیری است. بیشتر خانه‌های جزیره قدیمی و از سنگ و گچ و گل و لای ساخته شده‌است.

** کلیک‌های خطرناک برای بچه‌ها
در سال‌های نه‌چندان دور مهم‌ترین تفریح بچه‌ها در اوقات فراغت بازی کردن در کوچه و رفتن به پارک بود و با شروع فصل مدرسه بویژه در روزهای تعطیل با بازی‌هایی مثل منچ و مارپله، راز جنگل، دبرنا، اسم و فامیل و... سرگرم می‌شدند؛ اما این روزها فناوری در همه جا رسوخ کرده طوری که داشتن موبایل‌های هوشمند و ساعت‌ها بازی با پلی‌استیشن دیگر یک موضوع به ظاهر بی‌‌اهمیت محسوب می‌شود و باید بچه‌ها را به زور از پای تبلت و تلویزیون بلند کنیم. آیا می‌دانید براساس بررسی‌های جهانی همین فناوری‌‌های روزمره سلامت بچه‌ها را نشانه گرفته است و مسئول مستقیم چاقی، ضعف بینایی و مشکلات رفتاری‌شان محسوب می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین مشکلات جامعه در چند سال اخیر، کم‌تحرکی و حتی بی‌تحرکی است؛ طوری که براساس آمار بیش از 50 درصد بچه‌ها بیشترین اوقات فراغتشان را صرف انجام بازی‌های رایانه‌ای و پلی‌استیشن می‌کنند و علاقه‌ای به انجام فعالیت‌های بدنی ندارند. به همین دلیل این گروه سنی بشدت در معرض خطر ابتلا به چاقی و عوارض ناشی از آن، ضعف و سستی استخوانی و آسیب‌های اسکلتی ـ عضلانی، مشکلات بینایی، آسیب‌های رفتاری و... هستند.

** قلب خودروهای ایرانـی چگونه می‌زند؟
یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو، نیروی محرکه است که طراحی و تولید آن به دانش بسیار بالایی در زمینه‌های مختلف مهندسی نیازمند است. در جهان و درمیان تمام خودروسازان، تعداد اندکی قابلیت طراحی و ساخت پیشرانه‌های مورد نیاز این صنعت را دارا هستند. پیچیدگی بسیار زیاد تولید قطعات در کنار هزینه‌های بسیار بالای طراحی سبب شده است تا کمتر خودروسازی نسبت به ساخت موتور برای محصولاتش اقدام کند. به همین دلیل، می‌بینیم انبوهی از تولیدات متفاوت یک خودروساز در کنار سایر محصولات تولیدکنندگان از موتورهایی بهره می‌برند که به طور کاملا یکسان ساخته می‌شوند یا به دلیل برخی ملاحظات منطقه‌ای و آب و هوایی دچار تغییرات جزئی شده‌اند.

صنعت خودروسازی ایران نیز سال‌ها پس از تولید اولین محصولات خود با هدف بومی‌سازی و پایین آوردن هزینه‌های‌ تولید خودروهای خود، به سرمایه‌گذاری عظیمی در این زمینه روی آورد و با استفاده از ظرفیت‌ دانش داخلی در کنار بهره‌گیری از فناوری روز تولیدکنندگان مطرح دنیا موفق به تولید موتور ویژه‌ای شد که عنوان موتور ملی را بر آن نهادند.
برچسب ها: محیط زیست ، ابتکار
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: