کد خبر: ۸۹۴۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۷ - ۰۵ دی ۱۳۹۵ - 25 December 2016
مراسم بزرگداشت ایرج بسطامی در آستانه سیزدهمین سالگرد زلزله بم، امروز (شنبه، چهارم دی ماه) در شهر کرمان برگزار شد.
مراسم بزرگداشت ایرج بسطامی در آستانه سیزدهمین سالگرد زلزله بم، امروز (شنبه، چهارم دی ماه) در شهر کرمان برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم که در سالن جمعیت هلال احمر کرمان برگزار شد، فاطمه بسطامی - خواهر ایرج بسطامی - در ابتدا ضمن گفتن خیر مقدم به حاضران اظهار کرد: توقع نداشته باشید در چنین شبی (سالگرد زلزله بم که براثر آن حادثه ایرج بسطامی از دنیا رفت) بتوانم صحبت کنم و کلام دلم را بیان کنم. به هر حال باید با درد خودم کنار بیایم.

در ادامه مراسم کلیپی درباره فعالیت‌های هنری ایرج بسطامی پخش شد که در آن موسسه بسطامی که پنج سال بعد از زلزله بنیان‌گذاری شد، معرفی و توضیح‌هایی درباره جایزه بسطامی که تاکنون دو دوره از آن برگزار شده، داده شد.

اجرای گروه موسیقی گردون با خوانندگی وحید تاج دیگر بخش مراسم بزرگداشت بسطامی بود.

همچنین مجری برنامه با یادآوری این که امشب سالگرد انجام عملیات کربلا ۴ و شهادت غواصان دلیر ایرانی است از سورج یاسایی - نوازنده سه‌تار - دعوت کرد تا از زلزله بم و ایرج بسطامی بگوید. یاسایی نیز با اشاره به شب پیش از وقوع زلزله و حضورش در کرمان یادآوری کرد که ایرج بسطامی در آن زمان برای دیدار با خانواده‌اش به بم آمده بود. این نوازنده با توصیف حال و هوای بم پس از وقوع زلزله و همچنین جستجو در میان خرابه برای پیدا کردن ایرج بسطامی اظهار کرد: آن زمان برنامه‌های مختلفی برای تشییع و تدفین او مطرح می‌شد. در نهایت با وجود تلاش برخی برای انتقال پیکرش به خارج از شهر با پیگیری خانواده و دوستان، پیکر ایرج بسطامی در کنار برادرش در شهر بم به خاک سپرده شد.

بخش دیگری از این مراسم به رونمایی از تندیس تمبر مسی مزین به چهره ایرج بسطامی اختصاص داشت. به همین منظور مسوول مرکز اسناد و کتابخانه‌های منطقه جنوب شرق، مدیر کل اداره پست استان، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری کرمان، مدیر کل اداره ارشاد استان، مدیر مرکز کرمان‌شناسی و همچنین فاطمه و رضا بسطامی - خواهر و برادر ایرج بسطامی - روی صحنه حاضر شدند و از این تندیس ساخته شده از مس رونمایی کردند. تندیس تمبر یاد شده از سوی مرکز اسناد و کتابخانه‌ها به خانواده بسطامی تقدیم شد.

بزرگداشت ایرج بسطامی با اجرای یک گروه موسیقی کرمانی به نام «آفرینش» ادامه یافت.

مسعود حبیبی - نوازنده و دوست ایرج بسطامی - به نمایندگی از هنرمندانی که از تهران برای حضور در این مراسم به کرمان آمده بودند، در سخنانی با تشکر از بانیان برگزاری بزرگداشت بسطامی گفت: رفاقت من و ایرج به همکاری در گروه عارف به سرپرستی پرویز مشکاتیان برمی‌گردد که او همراه برادرش - محمدعلی - در آن گروه حضور می‌یافت.

او درباره خصوصیت‌های اخلاقی بسطامی توضیح داد: ایرج خیلی زلال بود؛ دل بزرگی داشت. دل رحم و مهربان بود و هر گاه با او صحبت می‌کردم، از غم دیگران می‌گفت. انگار غم دیگران بیشتر از غم خودش به او آسیب می‌زد.

حبیبی درگذشت ایرج بسطامی در زلزله بم را واقعه‌ای باورنکردنی دانست و ادامه داد: با رفتن ایرج، پیکر موسیقی ایران تکان خورد و بیشتر موسیقی‌دان‌ها متوجه این آسیب شدند.

پایان بخش این مراسم اجرای حسام‌الدین سراج - خواننده، نوازنده و مدرس دانشگاه - همراه شهرام میرجلالی - نوازنده تار - و مسعود حبیبی - نوازنده دف - بود.

در این مراسم مسوولان و هنرمندانی مانند مدیر کل اداره ارشاد کرمان، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری کرمان، مشاوران استاندار، عطاءالله امیدوار، شفیعی (فرماندار بم در زمان زلزله)، حسام‌الدین سراج، وحید تاج، معصومه مهرعلی، بردیا صدر نوری، پیروز ارجمند، فرامرز امینی، مسعود حبیبی، شهرام میرجلالی و احمد سبحانی حضور داشتند. در این مراسم همچنین جعفر پناهی و پوری بنایی هم حاضر بودد. مجری مراسم دو بار در جریان اجرای برنامه از پناهی نام برد و او را هنرمندی جهانی و دارای جوایز بین‌المللی معرفی کرد. این کارگردان همچنین مورد تشویق حاضران در سالن قرار گرفت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: