کد خبر: ۸۹۳۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۰۴ دی ۱۳۹۵ - 24 December 2016
بانكداري ايراني - یکی از رشته های بیمه گری که در صنعت بیمه ایران جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده، بیمه مسوولیت مدنی است . این رشته از بیمه‌گری هم برای صنعت بیمه عایدی مناسب و هم برای مدیران و صاحبان مشاغل حساس پوشش ریسک در پی خواهد داشت.
بانكداري ايراني -     یکی از رشته های بیمه گری که در صنعت بیمه ایران جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده، بیمه مسوولیت مدنی است . این رشته از بیمه‌گری هم برای صنعت بیمه عایدی مناسب و هم برای مدیران و صاحبان مشاغل حساس پوشش ریسک در پی خواهد داشت.  با این وجود تا کنون مانند دیگر رشته‌های بیمه‌گری مورد استقبال چندانی قرار نگرفته و رونق نداشته است. 

به گزارشبانكداري ايراني ،  بیمه مسوولیت مدنی،  خسارات مالی و جانی وارده  به  کارگران، کارکنان و حتی مسوولین ، در محیط کار و در حین انجام کار را که کارفرما مسئول آن شناخته می شود را تحت پوشش قرار می دهد. منظور از جبران خسارت جانی، شامل پرداخت هزینه‌های پزشکی و غرامت نقص عضو یا فوت کارکنان است.  حال با توجه به گستردگی این  حوادث در ایران شرکت‌های بیمه گری باید اقدام موثری برای فرهنگ سازی این نوع بیمه‌گذاری انجام دهند ، زیرا عدم شناخت از انواع بیمه‌ها قصوری از طرف صنعت بیمه بوده و نباید بیمه‌گذاران را مقصر این کاستی اعلام کرد.
 
انواع مسولیت در ایران
براساس قانون اساسی مسولیت در ایران به دو بخش تقسیم می شود. 
1- مسئولیت مدنی 
 که ناشی از فعالیت مدنی و حرفه ای افراد است. بر اساس‌ قانون‌ مسئولیت‌ مدنی‌ ایران‌، کلیه‌افراد جامعه‌ اعم‌ ازاشخاص‌ حقیقی‌ وحقوقی‌ در قبال‌ زیان‌ و صدمات‌ وارده‌ به‌ دیگران‌ مسئول‌ می‌ باشند و نسبت‌ به‌جبران‌ آن‌ باید اقدام‌ نمایند بیمه‌ مسئولیت‌ مدنی‌ متداول‌ بر پایه‌ مسئولیت‌شبه‌ جرمی‌ یا شبه‌ عمدی‌ است‌ که‌ عامل‌ زیان‌ از روی‌ بی‌ احتیاطی‌ و غفلت‌ ،موجب‌ ضرر و زیان‌ جانی‌ و مالی‌ به‌ شخص‌ دیگری‌ می‌ شود احراز مسئولیت‌ افراد نیزتوسط‌ مراجع‌ قضائی‌ تعیین‌ می‌شود.  این نوع از مسولیت ،  قابل بیمه شدن است.
2- مسئولیت کیفری
 که فرد مستقیما در آن دخیل است و نوعی عمد محسوب میشود که قابل بیمه شدن نیست. 

ماهیت بیمه مسولیت مدنی
بیمه نامه های مسوولیت مدنی ، در واقع  شامل  بیمه نامه‌های مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان بازرگانی، خدماتی، صنعتی، اداری و  بیمه نامه های مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان ساختمانی  و  بیمه نامه‌های مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان عمرانی است. در ایران ، بر اساس تجربه ، مشاغل زیادی  وجود دارند که تا کنون بیشترین صدمات را به شهروندان  صاحب آن مشاغل زده‌است و باید در این خصوص کارفرماییان اقدام اسای در خصوص بیمه گزاری صاحبان این مشاغل انجام دهند. 

بیمه نامه های ضروری در حوزه مسوولیت مدنی  
از انواع بیمه‌های که مسوولان و کارفرمایان  باید در خصوص آن اقدام کنند تا  ریسک مشاغل را کاهش دهند عبارتند از: 
-  بیمه‌ مسئولیت‌ مدنی‌ کارفرمایان‌ در قبال‌ کارکنان‌.
-  بیمه‌ مسئولیت‌ مدنی‌ صاحبان‌ مجموعه‌ های‌ ورزشی‌.  
- بیمه‌مسئولیت‌ مدنی‌ ناشی‌ از آتش‌ سوزی.
-  بیمه‌ مسئولیت‌ مدنی‌ دارندگان‌ ماشین‌ آلات‌ساختمانی‌ و کارگاهی.
-  بیمه‌ مسئولیت‌ مدنی‌ در قبال‌ اشخاص‌ ثالث‌ ناشی‌از عملیات‌ ساختمانی‌- عمرانی‌.
- و غیره .....

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: