کد خبر: ۸۹۰۵۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - 20 December 2016
بانكداري ايراني -شركت‌ها و بنگاهاي اقتصادي بزرگ براي كاهش ريسك خود از ابزارهاي متفاوتي استفاده می کنند تا بتوانند درآمد و هزينه‌هاي شرکت را متعادل كرده و در آينده به فضاي كسب و كار خود اشراف داشته و ریسک خود را کاهش دهند.
بانكداري ايراني -  شركت‌ها و بنگاهاي اقتصادي بزرگ براي كاهش ريسك خود از ابزارهاي متفاوتي استفاده می کنند تا بتوانند درآمد و هزينه‌هاي شرکت  را متعادل كرده و در آينده به فضاي كسب و كار خود اشراف  داشته و ریسک خود را کاهش دهند.

به گزارش بانكداري ايراني ، صنعت بیمه در سطح بین المللی ، با استفاده از علم اکچوئرها ، ریسک شرکتهای خود را کاهش داده و به سود آوری بیشتر می رسند. در واقع صنعت بيمه به دليل پوشش ريسك شركت‌ها، محلي براي فعاليت اكچوئرهاي حرفه‌اي جهان است.  

بر اساس تعریف کارشناسان ، اكچوئري  علم محاسبات ، ريسك سنجي و محاسبه نرخ حق بيمه بر اساس داده‌هاي مؤثر در پذيرش ريسك است. در واقع فرد اكچوئر فردي است كه ارزیابی احتمال وقوع رخدادهای آینده و طراحی روش‌های خلاقانه به منظور کاهش احتمال وقوع حوادث نامطلوب را پيش بيني مي كند.

از سایر وظایف اکچوئرها در شرکت‌های بیمه می‌توان به محاسبه و تحلیل نرخ‌های محصولات بیمه‌‌ای، تدوین آیین‌نامه و دستورالعمل‌های رشته‌های بیمه‌ای، محاسبه قیمت منصفانه برای محصول بیمه‌ای جدید،  تعیین ذخایر حق‌بیمه و خسارت، محاسبه توانگری مالی شرکت و غیره نام برد.

اكچوئري ها مهارتهاي خود را در حوزه هاي زير به كار مي برند:
1- اندازه گيري و مديريت ريسك و عدم قطعيت
2- طراحي قرادادهاي مالي 
3- مشاوره در زمينه سرمايه گذاري
4- اندازه گيري اثرات جمعيتي بر توافقات مالي
5- مشاوره در بازه گسترده‌اي از مسائل و مشكلات مالي و آماري 

جایگاه اکچوئری در ایران
در ایران اکچوئر ها جایگاه خاصی ندارند و  کمبود این افراد در صنعت بیمه ایران مشهود است . تربیت اکچوئر در ایران به صورت دانشگاهی به سال ۱۳۷۲ در دانشگاه شهید بهشتی بر می گردد و بعد از آن ، از سال 1382  مؤسسه آموزش عالی بیمه اکو در مقطع کارشناسی ارشد آغاز به آموزش کرد با این وجود  هنوز اتفاق خاصی در این حوزه نیافتاده و ایران از این  علم محروم بوده و ای بسا شرکتها به دلیل نبود اکچوئری ها هزینه های اضافی پرداخت می کنند.
یکی از مواردی که در ایران احساس نیاز می شد ضرورت تشکیل انجمن حرفه‌ای اکچوئری ایران بود این انجمن بصورت نی‌بند در ایران تشکیل شده است اما تاکنون بستری مناسب برای شناساندن رشته اکچوئری، تربیت متخصصین، تدوین استانداردها و رویه‌های اکچوئری، برگزاری آزمون‌های اکچوئری، ارتقا سطح علمی از طریق تالیف، ترجمه و تدوین کتب، نشریه و مجلات، برگزاری همایش‌ها و سمینارهای داخلی و بین‌المللی صورت نگرفته و به شدت  صنعت بیمه از این کمبود رنج می برد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: