کد خبر: ۸۸۳۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - 10 December 2016
بسیاری از تحلیل‌گران بازار ارز می گویند که افزایش نرخ ارز بر اساس تناسب ارزش پول ملی ایران (ریال) با نرخ دلار، مهمترین دلیل رشد نرخ ارز طی روزهای اخیر است. بر این اساس، اقتصاددانان و همچنین مسئولان بانک مرکزی معتقدند که بانک مرکزی نباید در صدد کاهش نرخ آن برآید زیرا تعادل در بازار ارز و اقتصاد را به هم می‌زند.
بانكداري ايراني -  نرخ ارز هفته گذشته  تا مرز 4 هزار تومان  رسید و  همه را غافل گیر کرد. ظاهرا این غافل گیریی برای بانک مرکزی بیشتر از دیگر نهادهای اقتصادی کشور بود، زیرا با وجود افزایش چند روزه ، بانک مرکزی  واکنشی نشان نداده  و تنها در آخرین روز هفته گذشته رییس بانک مرکزی در  پیامی تلگرامی  هیجان ارز را کوتاه مدت ارزیابی کرد؛ این در حالی است که بسیاری از کارشناسان دلیل اصلی افزایش نرخ ارز را عدم عرضه  ارز از سوی  بانک مرکزی اعلام کرده‌ و انگشت اتهام را به سمت این نهاد نشانه رفته اند.  اما در مقابل مسئولان بانک مرکزی معتقدند که  افزایش نرخ  ناشی از انتظارات تورمی و تقاضاهای فصلی بوده و آنها پیش‌بینی کرده بودند که پس از مدتی نرخ ارز کاهش خواهد یافت.

به گزارش بانکداری ایرانی، افزایش نرخ ارز ناشی از چندین عامل است . بیشتر شدن واردات نسبت به صادرات، کاهش ارزش پول ملی، تقویت جهانی نرخ دلار و یا سایر ارزهای جهانی ،  وجود محدودیت نقل و انتقال ارز و انتظارات تورمی در بازار ارز و تقاضاهای فصلی، مسافرتهای هفته های اخیر  از جمله دلایلی است که برخی کارشناسان در خصوص افزایش نرخ ارز ،  اظهار کرده‌اند . 

بسیاری از تحلیل‌گران بازار ارز  می گویند که افزایش نرخ ارز بر اساس تناسب ارزش پول ملی ایران (ریال) با نرخ دلار،  مهمترین دلیل رشد نرخ ارز طی روزهای اخیر  است.  بر این اساس، اقتصاددانان و  همچنین مسئولان بانک مرکزی معتقدند که  بانک مرکزی نباید در صدد کاهش نرخ آن برآید زیرا تعادل در بازار ارز و اقتصاد را به هم می‌زند. 

 از طرف دیگر ، حمیدرضا فولادگر ،  نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم ،  با بیان این نکته که موضوع افزایش نرخ ارز در هفته جاری در مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت ، اظهار کرد: عرضه و تقاضای ارز در داخل کشور تراز نشده و به دلیل کمبود ارز ، عرضه مناسب صورت نگرفت .  بنابراین به دلیل همین عرضه ناکافی ،  مجلس هفته آینده این موضوع را بررسی خواهد کرد. 

برخی موضوع افزایش درآمد را ناشی از کسری بودجه دولت و  فروش ارز از سوی دولت می دانند موضوعی که در دولت دهم چندین بار اتفاق افتاده بود. در همین رابطه  یکی از کارشناسان اقتصادی  گفته است  که شواهد نشان می هد که  بانک مرکزی با کم کردن عرضه ارز به بازار به‌دنبال تبدیل ارز دولت به ریال با قیمت بیشتری است، این موضوع برای کمک به کاهش کسری عملکرد بودجه ناشی از عدم تحقق درامد مالیاتی به طور کامل در 8 ماه امسال رخ می‌دهد و در نهایت اینکه  این افزایش نرخ ارز مسیر تک نرخی شدن ارز را برای بانک مرکزی هموار می کند.

بر اساس این گزارش ، روند افزایشی  نرخ ارز به دلیل روشن شدن  وضعیت  نفت ایران  با چالش روبرو شده و احتمالا  نرخ ارز در دامنه 3700 تا 3900 تومان باقی بماند.   زیرا  تزریق ارز توسط بانک مرکزی از کانال صرافی های دولتی، شکستن نرخ را رقم خواهد زد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: