کد خبر: ۸۷۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۷ - ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - 05 December 2016
بانكداري ايراني - یکی از موضوعاتی که چند سالی است که گریبانگیر صنعت بیمه ایران است مالیات ارزش افزوده بر محصولات این صنعت است.
بانكداري ايراني - یکی از موضوعاتی که چند سالی است که گریبانگیر صنعت بیمه ایران است مالیات ارزش افزوده بر محصولات  این صنعت است. 

به گزارش بانكداري ايراني  ،   در حال حاضر حاشیه سود صنعت بیمه زیر 4 درصد بوده  شرکت های بیمه گری نمی توانند بیش از این 4 درصد سودی کسب کنند.  لذا پرداخت ارزش افزوده 8 درصدی،  این شرکت ها را  در وضعیت زیاندهی قرار می دهد و برای برون رفت از این بحران،  شرکت ها مجاب به نرخ شکنی  و  ابداع  دیگر روشهای خلاف قانون برای کسب سود بیشتر هستند  تا در این بازار بمانند. 

در همین رابطه ، رییس بیمه مرکزی در این زمینه معتقد است که  ارزش افزوده 8 درصد به نوعی کمر صنعت بیمه را خم کرده است . در واقع موضوع ارزش افزوده در صنعت بیمه چنان شرایط سختی را برای این صنعت رقم زده است که وزیر اقتصاد اعلام کرد در اسرع وقت این مشکل را از طریق مجلس شورای اسلامی حل خواهد کرد.  

این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته صنعت بیمه از  مالیات ارزش افزوده معاف هستند. براساس مطالعات در زمینه مالیات بر ارزش افزوده بر بیمه در کشورهای پیشروکه از سوی پژوهشکده بیمه انجام داده است ، محصولات بیمه‌های عمومی (غیرزندگی) در بسیاری از حوزه های قانونی در جهان همچون ۲۸ عضو اتحادیه اروپا، کانادا و ژاپن، معاف از مالیات بر ارزش افزوده هستند.

در کشورهای استرالیا، نیوزلند، سنگاپور، آفریقای جنوبی و مالزی مالیات بر ارزش افزوده ( VAT ) فقط بر بیمه‌های غیرعمر اعمال می‌شود. در این کشورها بیمه‌های عمر از مالیات بر ارزش افزوده معافند.  بر اساس این پژوهش، از نقطه نظر اقتصادی، مالیات بر ارزش افزوده (VAT ) یک مالیات خنثی در اقتصاد محسوب می شود. خنثی بودن این نوع مالیات بدین معناست که طبق تئوری‌های اقتصادی ماهیتاً نباید بر عوامل تولیدی و مولد، سرمایه‌گذاری و اشتغال تاثیرات منفی بر جای بگذارد. 

 اعمال مالیات بر ارزش افزوده بر روی حق‌ بیمه‌ها موجب بالارفتن هزینه در بخش‌های تولیدی شده و ضمن افزایش قیمت‌ها در بازار و بعضا نیز به وجود آمدن تورم، مانع از رونق سرمایه‌گذاری و تولید خواهد شد و هدف از دریافت مالیات بر ارزش افزوده که همان رونق تولید و سرمایه‌گذاری است نیز تحقق پیدا نمی‌کند.

گفتنی است که مالیات بر ارزش افزوده «مالیات غیر مستقیمی» است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند. در ایران نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال 1395 کماکان 9% می باشد که  شامل 6% مالیات و 3% عوارض است.

 از آنجا که خود فروشنده نیز ضمن خرید اولیه چنین مالیاتی را پرداخته ولی مصرف‌کننده محسوب نمی‌شود، اینست که او حق دارد کل «مالیات‌های ارزش افزوده» پرداختی خود را از کل «مالیات بر ارزش افزوده» های دریافتی کسر کرده و مابه تفاوت را به دولت بپردازد.مالیات بر ارزش افزوده به تمامی خدمات و کالاهایی تعلق می‌گیرد که در برابر پول در داخل کشور داد و ستد می‌شوند، مگر آنکه در قانون برای آن شرایط ویژه، از جمله تخفیف‌هایی در نظر گرفته باشند.وزیر اقتصاد با اشاره به گلایه های فعالان صنعت بیمه در خصوص پرداخت مالیات بر ارزش افزوده با توجه به پایین بودن نرخ سود بیمه نامه ها، ابراز امیدواری کرد، با تقدیم لایحه دولت به مجلس ظرف یک ماه آینده به مجلس شورای اسلامی، صنعت بیمه نیز از پرداخت مالیات مذکور معاف شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: