کد خبر: ۸۶۶۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - 15 November 2016
بانكداري ايراني -از سال 2012 میلادی که تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران شدت گرفت ، صنعت بیمه نیز از این امر مستثنی نبوده و بخش‌هایی از آن با لطماتی روبرو شد و به تبع آن صنعت حمل و نقل ایران نیز تحت الشعاع قرار گرفت.
 بانكداري ايراني -از سال 2012 میلادی که تحریم های ظالمانه علیه  جمهوری اسلامی ایران شدت گرفت ، صنعت بیمه نیز از این امر مستثنی نبوده و بخش‌هایی از آن با لطماتی روبرو شد و به تبع آن صنعت حمل و نقل ایران نیز تحت الشعاع قرار گرفت، زیرا شرکتهای ایرانی توان بیمه کردن کشتی ها و هواپیما را نداشتند. 

 اما در حال حاضر که تحریم ها کمرنگ شده  است ماهیت کوچک بودن صنعت بیمه ایران رخ نمایی می کند. تا جایی که کل صنعت بیمه ایران توانایی بیمه کردن حتی یک کشتی  یا هواپیمای  غول پیکر را ندارد که نشان از سبک وزن بودن صنعت بیمه ایران نسبت به اندازه جهانی این صنعت است. 

به گزارش بانکداری ایرانی،  وقتی از 23 ژانویه سال 2012 اتحادیه اروپا تحریم‌های تازه ای بر حمل و نقل تجاری و خدمات بیمه ای کشتی های نفتی و گازی اعمال کرد، بیمه گران ایرانی به این صرافت افتادند که بیایند و خودشان بخشی از بیمه‌گری حمل و نقل اعم از کشتی و هواپیما را انجام دهند اما در این کار توفیقی نداشتند و تجارت و حمل و نقل دریایی نفت خام و محصولات پتروشمی شرکت کشتیرانی ایران و برخی از شرکت‌ها به دلیل تحریم ها در ادامه آسیب دیدند.
شرکت های بیمه داخلی نیز به دلیل عدم توان رقابت پذیری در بازارهای بین المللی و عدم امکان رتبه بندی شدن برای اعتبار یافتن در پی تحریم‌ها از پوشش ریسک احتمالی حمل و نقل دریایی نفتکش‌ها و حمل و نقل دریایی با مشکل مواجه شدند. تاجایی که به گفته معاون بیمه های اتکایی بیمه مرکزی "بدون داشتن پی.اند.آی صادرات کالاهای تجاری و نفتی مختل شد".

بر اساس این گزارش  ، بیمه کشتی و هواپیما نیاز به میلیاردها دلار  نقدینگی و ضمانت نیاز دارد که شرکت های بیمه گری ایران این میزان نقدنگی را در اختیار ندارند.  زیرا در سال 94 از سوی  26 شرکت  تنها حدود  63 میلیارد دلار حق بیمه تولید شده  که نشان از  کوچک  بودن فضای بیمه ایران است .

اما بعد از برجام فعالان صنعت بیمه همچنان چشم به راه  بیمه گران خارجی شدند چندی پیش  معاون بیمه های اتکایی بیمه مرکزی  که چندین بار از ضرورت تقویت سازی اینگونه بیمه ها و ایجاد ساختار پی.اند.آی در ایران خبر داده بود و ابراز امیدواری کرده بود که با اجرا شدن برجام، صنعت بیمه به شرایط پیش از تحریم بازگردد این مساله گویای ناتوانی شرکتهای ایرانی در بمه گری بین المللی است .

در همین رابطه رئیس کل بیمه مرکزی گفت: پوشش هایی که برخی بنادر اروپایی از نفتکش ها می خواهند، پوشش های بسیار سنگینی است که برای بیمه کشتی ها چند میلیارد دلار است که پوشش این رقم از عهده شرکت های بیمه ایرانی برنمی آید. وی افزود: این قبیل پوشش های چند میلیارد دلاری از سوی کلوپ بین المللی IG اعطا می شود و از آنجایی که بنادر اروپایی بیمه IG را قبول دارند، نفتکش ها نیز بیشتر علاقه مند هستند که از این نوع پوشش ها استفاده کرده و پوشش کامل را داشته باشند. همتی با بیان اینکه "نفتکش های ایرانی عازم بنادر اروپایی از پوشش IG استفاده می کنند"، گفت: آنهایی که سطح تعهد پایین تری می خواهند را خودمان می توانیم بیمه کنیم.وی ادامه داد: البته اینکه پوشش های چندمیلیارد دلاری را خود شرکت های بیمه بین المللی انجام دهند برای ما قابل قبول تر است، چرا که اگر اتفاقی رخ داد و خسارتی حادث شد، خیلی ضرر ملی ما بالا نرود.

گفتنی است که  خطرات و خسارات تحت پوشش بیمه نامه باربری کشتی و شناور عبارتند از : خطرات ناشی از حوادث دریایی و طوفان ، آتش سوزی و یا انفجار  ، تفدیه یا jettison (سبک سازی و یا به دریا انداختن محمولات و یا بخشی از تجهیزات شناور جهت نجات کشتی و ما بقی کالاها و شناور ) ، خسارت کلی و جزئی وارده به کشتی در اثر برخورد با اسکله و تاسیسات بندری یا سکوها  ، خسارت ناشی از تخلیه، بارگیری و یا سوخت‌گیری  ، خسارت ناشی ازترکیدن دیگ و یا شکست شفت  ، خسارت ناشی از خطای کاپیتان و یا خدمه و یا راهنما  ، سه چهارم خسارت ناشی از مسئولیت تصادم  ، زیان همگانی  ، هزینه‌های نجات .

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: