کد خبر: ۸۶۲۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۹ - ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - 10 November 2016
طی روزهای گذشته خوش‌بینی بازارهای جهانی به انتخاب نماینده حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا زمینه رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی را فراهم آورده بود. رشدی که به سهام مرتبط با بازارهای کالایی در بورس تهران نیز تسری یافت و به افزایش نماگر این بازار نیز منجر شد.
 طی روزهای گذشته خوش‌بینی بازارهای جهانی به انتخاب نماینده حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا زمینه رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی را فراهم آورده بود. رشدی که به سهام مرتبط با بازارهای کالایی در بورس تهران نیز تسری یافت و به افزایش نماگر این بازار نیز منجر شد.

روز گذشته اما به دنبال اعلام نتایج این انتخابات و برگزیده شدن دونالد ترامپ به‌عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا شاهد واکنش منفی محسوس بورس تهران بودیم. واکنشی که به افت حدود 1500 واحدی نماگر این بازار انجامید و هراس‌هایی از تداوم این جریان در دل فعالان بازار سهام به وجود آورد. در این میان دو سکاندار بازار سهام با تاکید بر تاثیر ناچیز انتخابات آمریکا بر بازار سهام ایران خاطرنشان کردند به‌طور حتم در بلند‌مدت این روند هیجانی از بازار رخت بر خواهد بست.

** اثر کوتاه‌مدت انتخابات آمریکا بر بازار سهام ایران
شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ریسک‌های سیاسی بین‌المللی در وضعیت فعلی بر بازار سهام ایران را بی‌تاثیر خواند و گفت: انتخابات آمریکا روی بازارهای مالی دنیا آثار کوتاه‌مدتی را در پی دارد، با این حال سرمایه‌گذاران در بازار سهام باید بر اساس تحلیل و با نگاه بلندمدت به سرمایه‌گذاری بپردازند. این مقام مسوول تاکید کرد: انتخابات آمریکا تاثیر طولانی مدت بر بازار سهام ایران ندارد و سهامداران در بلندمدت به باور بی‌تاثیری انتخابات آمریکا بر بازار ایران می‌رسند.

وی افزود: با توجه به سیاست‌های مناسب دولت و دنبال کردن آنها در چارچوب اقتصاد مقاومتی، سرمایه‌گذاران بازار سهام به سرعت متغیرهای بنیادی شرکت‌ها را مدنظر قرار می‌دهند. این در حالی است که پتانسیل درونی شرکت‌های بورسی بسیار مثبت است. بر این اساس سرمایه‌گذاران باید پتانسیل‌ها را شناسایی و مبتنی بر تحلیل حرکت ‌کنند. محمدی تشریح کرد: به نظر می‌رسد عوامل بنیادی مثبت بسیاری که در بازار سرمایه وجود دارد، بر هر متغیر دیگری از جمله آثار روانی انتخابات آمریکا غالب خواهد شد. در برخی مواقع اگر چه ممکن است بازارها از نظر روانی در دوره کوتاه‌مدت تحت تاثیر قرار بگیرند اما به‌طور حتم در بلند‌مدت روند بازار منطقی می‌شود.

وی با اشاره به توقف برخی نمادهای معاملاتی و ذکر این نکته که نمی‌توانیم درباره ابهام‌های موجود بی‌تفاوت باشیم، گفت: اگر معاملات به قدری مبهم باشد که آسیب معامله بیشتر از توقف آن ارزیابی شود، توقف نماد به مصلحت خواهد بود. ابتدا باید ابهاماتی که در بازار درباره برخی سهام وجود دارد، برطرف شود و پس از آن نمادهای معاملاتی باز خواهند شد. این مقام مسوول اضافه کرد: درخصوص شفاف‌سازی و مکانیزم‌های مختلف آن هم اکنون سازمان بورس در حال فعالیت بوده و در اقدام‌های مناسبی سازمان بورس درصدد افزایش بازتاب گزارشگری‌های مناسب از شرکت‌ها از طریق ارائه گزارش‌های عملکردی یک ماهه تولید و فروش است. وی تصریح کرد: طبیعتا تکرر و تعداد افشای گزارش‌های مالی در افزایش گزارشگری و اعتماد به گزارش‌ها مؤثر است. سازمان بورس هم اکنون تلاش می‌کند تا مکانیزم‌های مختلف افشای گزارش‌های عملکردی و دوره‌ای بنگاه‌های اقتصادی را در اقتصاد کشور و بازار سرمایه به‌طور دقیق حاکم کند.

**رفتار منطقی بورس تهران به انتخاب ترامپ
حسن قالیباف اصل، مدیر عامل شرکت بورس تهران نیز در گفت‌وگویی با «دنیای اقتصاد» درخصوص رفتار بازار با توجه به نتایج انتخابات آمریکا گفت: همان‌طور که دیده شد بازار سهام ایران در اولین ساعات بازگشایی با رفتاری کاملا هیجانی در تمامی صنایع روندی نزولی داشت؛ اما در ساعات انتهایی هیجان میان سهامداران تا حد زیادی کمرنگ شد و بازار روند منطقی‌تری را در پیش گرفت. وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر نمی‌توان اثر سیاست‌های رئیس‌جمهوری جدید آمریکا را در اقتصاد جهان و ایران بررسی کرد. اما می‌توان به این نکته تاکید کرد که سیاست‌های جدید در هر زمینه‌ای آسیبی به اجرایی شدن برجام در کشور ما نمی‌رساند. مدیر عامل شرکت بورس با اشاره به نوسان قیمت‌های جهانی به خصوص در زمینه کالاهای اساسی بیان کرد: قیمت کالاهای اساسی اثر قابل توجهی بر بازار سرمایه ایران و صنایع کالا محور دارد. اگر بازار‌های جهانی بتوانند ثبات قیمت‌های فعلی را حفظ کنند، بازار سهام ایران نیز می‌تواند در روندی تعادلی به کار خود ادامه دهد.

**نمره قبولی به کارنامه ورود سرمایه‌گذاران خارجی
امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران نیز در این باره گفت: دیروز تحت تاثیر نتایج انتخابات آمریکا و اعلام نام دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری این کشور شاهد واکنش منفی بازارهای مالی در تمام دنیا بودیم. واکنشی که به بورس تهران رسید و افت قابل‌توجهی را رقم زد. این در حالی است که شرایط کنونی را می‌توان برای برخی صنایع مثبت تلقی کرد. وی افزود: صنایع مرتبط با نفت، گاز و پتروشیمی از جمله گروه‌هایی هستند که از شرایط کنونی تاثیر مثبت پذیرفته و با فروکش جو هیجانی کنونی جای رشد خواهند داشت.

هامونی نگاهی نیز به کارنامه ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بورس تهران انداخت و عنوان کرد: به نظر می‌رسد هنوز راه درازی برای رسیدن به نقطه مطلوب و مورد انتظار در زمینه ورود سرمایه‌گذاران خارجی در پیش داریم. با این وجود با توجه به شرایط فعلی حاکم بر بازار سهام، می‌توان به پرونده فعلی ورود سرمایه‌گذاران خارجی نمره قبولی داد. وی افزود: یکی از راهکارهای مناسب برای تامین مالی در حوزه بازار بدهی، چه برای دولت و چه برای شرکت‌ها جذب سرمایه‌گذاران خارجی است. طبیعتا رقم کنونی سرمایه‌گذاران خارجی وارد شده به بازار سهام به نسبت شرایط فعلی، رقم قابل توجهی به نظر می‌رسد اما نسبت به اندازه بازار رقم ناچیزی است. با این حال قابل اذغان است که بازار سهام ایران باید به سمتی پیش رود که شاهد افزایش سهم سرمایه‌گذار خارجی در بازار سهام باشیم.: 
*منبع: روزنامه دنیای اقتصاد/ پنجشنبه 20 آبان 1395
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: