کد خبر: ۸۵۴۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - 01 November 2016
بررسی عملکرد سه سال وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد که همایش‌ها و کنفرانس‌های متعددی در حوزه‌های شهرسازی، مسکن، حمل‌ونقل، بنادر و... برگزار شده بی آن‌که این برنامه‌ها سودی به حال مردم داشته باشد و در همه این بخش‌ها نابسامانی موج می‌زند.

بررسی عملکرد سه سال وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد که همایش‌ها و کنفرانس‌های متعددی در حوزه‌های شهرسازی، مسکن، حمل‌ونقل، بنادر و... برگزار شده بی آن‌که این برنامه‌ها سودی به حال مردم داشته باشد و در همه این بخش‌ها نابسامانی موج می‌زند.

به گزارش  تسنیم، نگاهی گذرا به سه سال و چند ماه حضور عباس آخوندی در راس وزارت راه و شهرسازی حاکی از آن است که از سال 92 تاکنون کنفرانس و همایش‌های متعددی در حوزه‌های راه، مسکن و شهرسازی برگزار شده است.

کنفرانس سالانه ملی راهکارهای نوین در مهندسی عمران، معماری و شهرسازی، نمایشگاه بین الملی حمل و نقل ریلی ایران، کنفرانس ملی هواشناسی ایران، کنفرانس ملی رویه های بتنی،  همایش بین المللی صنایع فراساحل ایران، کنفرانس بین المللی مهندسی شهرسازی، عمران،معماری، کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین المللی مصالح و سازه های نوین در مهندسی عمران، همایش صنایع دریایی، نمایشگاه بین المللی صنعت ریلی، همایش هماهنگی ارگان دریایی کشور، همایش سیاست‌گذاری مسکن، کنفرانس بین المللی انسان، معماری، عمران و شهر، کنفرانس سالانه ملی راهکارهای نوین در مهندسی عمران، معماری و شهرسازی، همایش بین المللی معماری،عمران و شهرسازی و... نمونه‌هایی از همایش و کنفرانس‌هایی است که در دوره فعالیت دومین وزیر راه و شهرسازی توسط زیرمجموعه‌های وزارت راه برگزار شده است.

برخی از این همایش، نمایشگاه و کنفرانس‌ها با آن‌که با اسم حمایت زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی برگزار شده، اما واقعیت آن بوده که شرکت‌ها و سازمان‌های این وزارتخانه به اجبار در چنین برنامه‌هایی حضور یافته اند. چه آن‌که در سال‌های گذشته "نمایشگاه وزارت راه و شهرسازی" بسیاری از زیرمجموعه‌های این وزارتخانه به حضور اجباری خود معترض بوده‌اند.

گذشته از این اجبار و گلایه‌ها برگزاری همایش‌های بی شمار توسط زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه های حمل‌ونقل، مسکن و شهرسازی هیچ دستاوردی برای مردم نداشته است. به‌عنوان مثال هر سال همایشی به‌عنوان سیاست‌های توسعه ای مسکن در تهران برگزار می‌شود که در آن مسئولان و معاونان وزارت راه و مشاوران این وزارتخانه حضور دارند و گاه گداری از برنامه‌هایی رونمایی می‌کنند که تنها روی کاغذ هستند و هیچگاه عملیاتی نشده است. 

اگر این چنین بود که مسکن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور پس از سه سال و چند ماه در رکود نبود. واقعیت آن است که در این حوزه دولت یازدهم و وزارت راه و شهرسازی به ‌عنوان متولی نتوانسته‌اند برنامه‌ای را تدوین و اجرایی کنند.

در حوزه دریایی نیز تقریبا وضعیت این‌گونه است؛ آخوندی وزیر راه و شهرسازی در روز معارفه سعیدنژاد به‌عنوان مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد که "اپراتوری که بازاریاب نباشد را نمی‌خواهیم."

وی 28 آبان‌ماه سال 92 گفت: در حوزه حمل و نقل دریایی نیازمند تغییر پارادایم هستیم ضمن آنکه در بنادر ساخت تجهیزات به درد ما نمی‌خورد. مهم نیست که ما در این حوزه چند بندر می‌سازیم مهم آن است که در سطح بنادر کشور تقاضا ایجاد کنیم. اگر این کار را انجام دهیم تجهیزات و تاسیسات مورد نیاز در بنادر خود به خود توسط دولت و بخش خصوصی ساخته می‌شود.

وی تاکید کرد:‌اپراتوری که تجهیزات مناسبی در اختیار دارد و بهترین سرویس را ارائه می‌دهد اما قدرت بازاریابی ندارند به درد ما نمی‌خورد چون با وجود صرف هزینه تقاضایی برای حمل و نقل دریای ایران ایجاد نمی‌شود.

به گزارش تسنیم،‌ حدود سه سال از این اظهارات می‌گذرد، اما هیچکدام از شعارهای وزیر راه و شهرسازی درباره بنادر، اپراتورها و... عملی نشده است. موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که وزارت راه و شهرسازی و زیرمجموعه این وزارتخانه یعنی سازمان بنادر و دریانوردی همچنان سخت به دنبال برگزاری همایش‌های بی فایده در این حوزه هستند. سازمان بنادر سال‌های متمادی است که به دنبال انتخاب یک اپراتور برای بندر شهید رجایی است و مدیران این سازمان هر بار وعده‌ای تازه بر این منظور می‌دهند.

دوازدهمین همایش سواحل،‌ بنادر و سازه‌های دریایی یکی از همین نمونه‌هاست که دیروز با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز بکار کرد و قرار است امروز و فردا نیز ادامه داشته باشد. آخوندی روز گذشته در این همایش تمام شعارهای سه سال پیش خود را تکرار کرد و خواستار ارتباط شهرها با بنادر کشور شد، این یعنی کنفرانس‌ها، همایش ها و نمایشگاه‌ها در این حوزه بنادر و دریانوردی دستاوری به نام هیچ داشته‌اند.

سال هاست که مقامات عالیرتبه نظام بر اجرای برنامه‌های توسعه‌ای در سواحل مُکران تاکید می‌کنند، اما نه دولت‌های قبلی و نه این دولت برنامه مدون،‌جامع و عملیاتی در این زمینه نداشته‌اند. قرار بود یکی از اولویت‌های کاری رئیس سازمان بنادر و دریانوردی تهیه نقشه‌ای برای توسعه بازار ایران در دریای عمان باشد،‌ اما هنوز خبری از تهیه این نقشه حتی روی کاغذ نیست.

سه سال و چند ماه از عمر دولت یازدهم می‌گذرد،‌ اما در بخش‌های مسکن، حمل‌ونقل دریایی، شهرسازی، جاده‌ای و ... اقدام آنچنانی در راستای ارتقای خدمات رسانی به مردم و بهبود معیشت انجام نشده است. در حوزه هوایی نیز همین بس که این روزها بخش حمل‌ونقل مسافری در دست دلالان است و سازمان هواپیمایی به عنوان متولی نتوانسته در خصوص کنترل نرخ بلیت پرواز عتبات عالیات در اربعین حسینی کاری از پیش ببرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: