کد خبر: ۸۴۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۷ - ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - 18 October 2016
روزنامه دنیای اقتصاد در شماره سه شنبه 27 مهر در توضیح تیتر یک به بررسی مانع های پیش روی الحاق ایران به سازمان تجارت جهان(WTO) پرداخت و نوشت: طولانی شدن فرآیند الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی از دو بعد قابل بررسی است. به اعتقاد فعالان اقتصادی و کارشناسان حوزه تجارت، یک بعد این قضیه به حل مسائل سیاسی و اجماع و حمایت اعضای سازمان تجارت جهانی مربوط می شود. بعد دیگر این موضوع از جنبه اقتصادی قابل بررسی است.

این روزنامه با درج عنوان عبور از ذهنیت واردات محور، آورد: مسعود کرباسیان، رئیس کل گمرک ایران و مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران در میزگردی به این سوال پاسخ و توضیح داده اند که چرا اقتصاد ایران آن طور که باید و شاید در صادرات به موفقیت نرسیده است. رئیس اتاق تهران در این میزگرد می گوید: «ناکامی ما در توسعه صادرات خیلی عجیب نیست.چرا که سیاست گذاری، برنامه ریزی و بسیج توان ملی برای تحقق چنین سیاستی نداشته ایم. صادرات تافته ای جدا بافته از اقتصاد کشور نیست و به عبارتی برشی از وضع امروز سیاست، اقتصاد و جامعه ماست. آنچه می بینید، محصول تفکراتی است که از دهه 50 بر کشور حاکم شده و بعدها بنا به دلایل مختلف، تداوم پیدا کرده و وضع موجود را رقم زده است. با وجود درآمدهای نفتی، چه نیاز به صادرات؟ این تفکر بوده که در چند دهه گذشته، باعث ناکامی ما در توسعه صادرات شده است. به اعتقاد رئیس کل گمرک ایران ریشه اصلی ناکامی اقتصاد ایران در صادرات، به ترتیب ذهنیت شکل گرفته به این مقوله، نحوه سیاست گذاری، قانونگذاری و لجستیکی است. او بر این باور است که در زمینه سیاست گذاری، اولویت با واردات است و قانونگذار هم به واردات بیشتر حساسیت نشان می دهد.

روزنامه دنیای اقتصاد با انتشار عنوان حمله نهایی به قلب داعش، می نویسد: عملیات موصل برای بازپس گیری این شهر از دست داعش از بامداد دیروز با حضور 60 هزار نیرو آغاز شد. عملیات موصل با مشارکت حدود 30 هزار نیروی شبه نظامی شیعه و سنی همراه با 30 هزار نیروی پلیس و ارتش شروع شده و از زمان آغاز حمله داعش زیر حملات بی وقفه نیروهای عراقی و ائتلاف غرب قرار گرفته اند. این بزرگ ترین عملیات نظامی در خاورمیانه از سال 2003 تاکنون محسوب می شود. همزمان نیروهای آمریکایی نیز از پایگاه هوایی قیاره، در جنوب موصل با موشک های هوشمند مواضع داعش را زیر آتش گرفته و جنگنده های ائتلاف نیز مواضع داعش را زیر بمباران گرفته اند.

چهل تازه وارد در راه بورس، عنوان دیگر این روزنامه است، در این مطلب می خوانیم: نیمه نخست سال جاری در شرایطی سپری شد که در بورس تهران تنها یک شرکت عرضه اولیه شد. در 6 ماه دوم اما قرار است موج عظیمی از شرکت ها سهامی شوند. مدیرعامل شرکت بورس تهران اعلام کرده است که 40 شرکت در ماه های باقیمانده تا پایان سال وارد این بازار می شوند. در این میان، پذیرش برخی شرکت ها به صورت کامل انجام شده و تعدادی از آنها در مراحل نهایی هستند. به گفته قالیباف اصل، حدود 10 شرکت نیز مذاکرات اولیه برای حضور در بورس را انجام داده اند.

روزنامه دنیای اقتصاد در ستون تحلیل با انتخاب عنوان کشف پدیده جدید در بازار کار، آورد: بررسی های مرکز آمار نشان می دهد بازار کار ایران با چالشی مواجه است که در مقایسه با کشورهای همتراز و توسعه یافته در نوع خود منحصربه فرد است. بنابر اعلام دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری مرکز آمار، در حال حاضر، چالش اصلی در بحث نرخ بیکاری، اشتغال زیاد است. هم اکنون 40 درصد شاغلان کشور، بیشتر از ساعت شغلی تعیین شده (44 ساعت در هفته) کار می کنند. نسبت بالای اشتغال زیاد موجب برهم خوردن توازن در بخش اشتغال کشور شده است. به همین دلیل برخی بیکاران از بازار کار بیرون مانده اند.

این روزنامه در ستون سرمقاله عنوان «اقتصاد آزاد و برچسب آنارشیسم» را به قلم علی میرزاخانی منتشر کرد و در ستون رویداد به عنوان «پوست اندازی صنعت نفت ایران» پرداخت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: