کد خبر: ۸۳۶۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - 08 October 2016
دور از ذهن نبود که فوتبال، به یکی از عناوین مهم خبری رسانه ها در هفته دوم و سوم مهرماه امسال تبدیل شود اما آنچه همه را شوکه کرد نحوه قرارگرفتن تیم ملی و فوتبال در صدر اخبار داخلی بود.

در حالی که تقویم بازی های تیم ملی فوتبال ایران در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی فوتبال در قاره آسیا، ماهها پیش رسما اعلام شده بود، اما در فاصله زمانی دو هفته به میزبانی تیم ملی ایران از کره جنوبی در ورزشگاه آزادی ، همزمانی این مسابقه با تاسوعای حسینی به سوژه ای برای بحث و اظهارنظرهای مختلف تبدیل شد تا جایی که برخی شخصیت های مهم مذهبی، چهره های سیاسی، احزاب و دسته های مختلف سیاسی-مذهبی وارد گود موضع گیری ها شدند و طولی نکشید که این مساله که می شد با تدبیر و دوراندیشی مدیران فدراسیون فوتبال ماهها پیش رفع و حل وفصل شود، به محل برخورد در فضای رسانه ای کشور تبدیل شد.

در این میان برخی با دغدغه های دینی شان گفتند که چطور می خواهید شادی مردم بعد از زدن گل به کره جنوبی در شب عاشورا را کنترل کنید؟ آنها حتی برگزاری این مسابقه در روز و شب عزای شیعیان را دسیسه ای از سوی دشمنان دانستند و در گامی جلوتر، خواستار لغو بازی در صورت عدم موافقت فیفا و تیم میهمان با تغییر روز بازی شدند. در مقابل هم دسته ای به مخالفت سرسختانه با این گونه عقاید پرداختند و این طرز تفکر را باعث دین گریزی نسل جوان قلمداد کردند.

با اینحال گروهی بعد از نماز جمعه در اعتراض به چیزی که آن را حرمت شکنی عاشورا دانستند، راهپیمایی و قطعنامه صادر کردند. پیشاپیش این جمع حسین الله کرم چهره سرشناس انصار حزب الله قرار داشت اما وی به همین بسنده نکرد و غروب راهی وزارت ورزش شد. الله‌کرم در واکنش به حضورش در وزارت ورزش مسایل جدیدی به نقل از سوی کنسول کره جنوبی در ایران مطرح کرد. ظاهرا در بازی ایران- کره‌جنوبی بازیکنان حریف می خواهند با بازوبند مشکی وارد زمین شوند. اتفاقی که اگر بیفتد می تواند ابعاد جدیدی به بازی دو تیم بزرگ قاره آسیا در مقدماتی جام جهانی بدهد.

الله کرم در گفت و گویی با رسانه ها گفت: « برادران حزب‌اللهی و هیاتی در مسجد ارک تهران، خصوصا آقای حاج منصور ارضی، به بنده فرمودند و دیشب هم در هیات بحث کردند که برگزاری این مسابقه فوتبال در شب عاشورا، ممکن است یک نوع بی‌حرمتی به اهل‌بیت شود. مثلا یک گلی زده شود، مردم شادی بکنند، پایکوبی شود، این یک نوع بی‌حرمتی است. به بنده گفتند اول به مسئولین مراجعه کنیم، حتی سفارت کره. بنده رفتم سفارت کره، با کنسول کره در ایران جلسه داشتیم، صحبت کردیم. آن‌ها گفتند ما با فیفا تماس گرفته‌ایم، فیفا گفته امکان جابه‌جایی نیست. البته گفتند ما تمهیداتی داریم. مثلا بازیکن‌های ما بازوبند مشکی خواهند داشت. گفتند به تماشاچی‌هایمان گفته‌ایم که پایکوبی نکنید. همچنین گفتند که ما یک بنر برای تسلیت می‌زنیم.»

پاسخ کنسول کره جنوبی در تهران برای آنها که به فضای رسانه ای در عرصه بین الملل آشنایی دارند حاوی یک خبر تازه و مهم است. اینکه نمایندگان یکی از پیشرفته ترین کشورهای حال حاضر دنیا در زمینه های اقتصادی و تکنولوژی، در مصیبت بزرگ شیعیان شریک خواهند شد و رسم مهمان را بیش از آنچه قوانین بین المللی می گوید بجا خواهد آورد. شاید بازتاب بازوبند مشکی کره ای ها در ورزشگاه آزادی به مراتب بیش از بسیاری از اخبار مخابره شده رسانه های ایران به دنیا ارزش خبری داشته باشد. 

به نظر می رسد این همان فرصتی باشد که برخی کارشناسان علوم اجتماعی و حتی سیاسی، طی دو هفته اخیر در قبال برگزاری این مسابقه در زمانی نامناسب و برخلاف میل ما، مطرح کرده اند. شاید دیگر وقت آن رسیده که بجای درگیری و اختلاف با یکدیگر بر سر آنکه چطور می شد این مصاف حساس فوتبال را با درایت به زمان دیگری موکول کرد، از وضع موجود یک فرصت برای معرفی و انتقال پیام عاشورا به بیرون مرزها و حتی تا شرق دور بسازیم و با برنامه ریزی دقیق و دعوت مردم از طریق رسانه ملی و رسانه های نوشتاری و اجتماعی،به کنش های مورد قبول، به استقبال یک عصر خاطره انگیز تاسوعایی برویم که تا سالها در حافظه تاریخی یک ملت به یادگار بماند.

شاید وقت آن باشد تا جای به چالش کشیدن میزان درک و اعتقاد یکدیگر به دین، از این فرصت برای ارسال پیام عاشورا حتی به شرق دور استفاده کنیم./تابناک
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: