کد خبر: ۸۲۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۴ - ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - 26 September 2016
بانكداري ايراني - با شنیدن زمزمه کاهش مجدد نرخ سود بانکی یکی از سوالات مهمی که همواره مطرح شده است این است که صنعت بیمه چقدر از این کاهش نرخ سود بانکی متضرر خواهد شد
  بانكداري ايراني -   با شنیدن زمزمه کاهش مجدد نرخ سود بانکی یکی از سوالات مهمی که همواره مطرح شده است این است که صنعت بیمه چقدر از این کاهش  نرخ سود بانکی متضرر خواهد شد ، این هراس صنعت بیمه از آن روی می تواند نابجا باشد که که در بسیاری از کشورهای  دنیا نرخ سود بانکی نزدیک به صفر بوده و در آن کشورها  شرکت‌های بیمه گری توانسته ‌اند عملکرد خوبی از خود ارائه کنند. 

به گزارش بانکداری ایرانی ، صنعت بیمه از دو  بعد با نرخ سود بانکی درگیر است ، از یک طرف با توجه به آیین نامه 60 شورای عالی بیمه بخشی از ذخایر که باید به صورت سپرده در بانک‌ها نگهداری شود از این پس ، سود کمتری برای این شرکت‌ها خواهد ساخت و از این جهت به شرکت‌های بیمه ضرر وارد خواهد شد.

از سوی دیگر ، با کاهش نرخ سود بانکی  بیمه های عمر  وزندگی به دلیل ماهیت سرمایه گذاری بلند مدت می تواند با استقبال روبرو شده و نقدینگی شرکت‌ها را افزایش دهد.

بر اساس این گزارش، حاشیه سود صنعت بیمه در شرایط فعلی حدود 10 درصد است  که به زعم کارشناسان ، این میزان کفاف جبران خسارت، هزینه‌های جاری شرکت بیمه و آینده بیمه‌گذاران را نمی‌دهد، شرکت‌های بیمه بیشترین میزان سود و سود اصلی خود را از طریق سرمایه گذاری که طبق آیین نامه شورای عالی بیمه تهیه شده است به دست می‌آورند ، حال آنکه براساس مصوبات شورای عالی بیمه شرکت‌های بیمه باید 40درصد از حق بیمه بخش پس‌اندازی بیمه‌های عمر را در سیستم بانکی سپرده‌‌گذاری کنند که کاهش نرخ سود بانکی قطعا برروی سرمایه‌گذاری‌ها تاثیر خواهد داشت. 

به گزارش بانکداری ایرانی ، بیمه های عمر و زندگی  که بلند مدت بوده ، می تواند برای بیمه گران  مفید باشد اما بخشی از مبلغ سرمایه گذاری شده توسط شهروندان ، از سوی شرکت‌های  بیمه‌گری  در بانکها  سپرده گذاری می شد که با کاهش 2 درصدی نرخ سود بانکی و رسیدن این رقم به 12 درصد می تواند مشکلاتی   را برای صنعت بیمه و شرکتهای بیمه گری بوجود اورد، زیرا اینها باید به شهورندان نیز سود واگذار کنند و هزینه های شرکت‌های بیمه را نسبت به درآمد افزایش می دهد.

همچنین  باید یاد آور شد که  عمده سودآوری شرکت بیمه به نحوه استفاده از ذخایر بیمه‌ای در بازارهای پولی و مالی است که با کاهش نرخ سود جذابیت خرید بیمه‌های عمر کاهش پیدا می‌کند، اما باید گفت که بنابه گفته برخی کارشناسان صنعت بیمه ،  در کشورهایی که دارای سود بانکی اندکی هستند شرکت‌های بیمه در فروش بیمه‌های عمر موفق‌تر عمل کرده‌اند و کاهش نرخ سود بانکی اشکالی در توسعه بیمه‌های عمر ایجاد نمی‌کند.  لذا شرکت‌های بیمه می‌‌توانند در بخش‌های دیگری مانند بازار سرمایه، مسکن و... سرمایه‌گذاری کنند و از کاهش نرخ سود بانکی برای جذب بیمه‌گذار استفاده کنند. همچنین حق بیمه‌های عمر و پس‌انداز و سرمایه تعهدی آن از مالیات معاف هستند که یکی از امتیازهای مثبت آن به شمار می‌رود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: